سمانه ربانی يكشنبه ۱۰ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۸:۰۰

انتخاب آسانی نیست. چه رفتن شما به خانه بخت همیشگی باشد و چه پس از چند سال تصمیم بگیرید در انتخاب‌تان تجدید نظر كنید و از آن خانه بیرون بیایید، باید بگوییم كه این انتخاب تا ابد بر زندگی شما تاثیر می‌گذارد. 

شاید درگیر شدن احساسات‌تان، طولانی شدن دوران نامزدی یا حتی فشارهای دیگران و قضاوت‌های‌شان فكر پوشیدن لباس عروسی را به سرتان انداخته باشد اما مراقب باشید! ممكن است هنوز بی‌آنكه بدانید، آماده ساختن یك زندگی دو نفره نباشید. برای مطمئن شدن از اینكه آماده ساختن یك زندگی مشترك هستید یا نه، به سوالاتی كه در ادامه آورده‌ایم پاسخ دهید. جواب‌هایی كه به این تست می‌دهید، مشخص می‌كند چقدر ازدواج كردن‌تان در هفته‌های باقیمانده از سال می‌تواند به خوشبختی‌تان در آینده منجر شود. 

 

به این سوال‌ها پاسخ دهید

1. در هفته بارها به خاطراتی كه با نامزد قبلی خود داشته‌ام، فكر می‌كنم. 

بلی/ خیر

2. از نامزد قبلی‌ام به‌خاطر بدی‌هایی كه در حقم كرده، بیزارم. 

بلی/ خیر

3. هنوز هم احساس تنهایی می‌كنم. 

بلی/ خیر

4. زندگی‌ام را دوست ندارم و راهی برای شاد بودن را پیش رویم نمی‌بینم. 

بلی/ خیر

5. تصور می‌كنم آنقدر ارزشمند نیستم كه كسی عاشقم شود. 

بلی/ خیر

6. اعتیاد، خصوصیات منفی اخلاقی یا عادات مخرب زندگی‌ام را هنوز كنار نگذاشته‌ام. 

بلی/ خیر

7. مدت‌هاست كه احساس دوست داشتن كسی را تجربه نكرده‌ام. انگار قدرت عاشق شدن را از دست داده‌ام. 

بلی/ خیر

8. آنقدر به كسی احساس نزدیكی و صمیمیت نمی‌كنم كه بخواهم احساساتم را با او به اشتراك بگذارم. 

بلی/ خیر

9.  نمی‌توانم كسی را نسبت به خودم در اولویت قرار دهم و به‌خاطر او از خواسته‌هایم بگذرم. 

بلی/ خیر

10.  نمی‌توانم به‌خاطر كس دیگری خودم را به سختی مالی بیندازم. 

بلی/ خیر

11. حاضر نیستم تنهایی‌ام را از دست دهم و تعطیلی آخر هفته‌ام را با كسی شریك شوم. 

بلی/ خیر

12. مدام نامزدم را با مردهای دیگر مقایسه می‌كنم. 

بلی/ خیر

13. می‌ترسم با ازدواج فرصت انتخاب گزینه‌های بهتر را از دست دهم. 

بلی/ خیر

14. می‌ترسم نامزدم از نظر دیگران انتخاب خوبی به نظر نرسد. 

بلی/ خیر

چه نمره‌ای می‌گیرید؟

چه جواب‌هایی به 14سوال بالا داده‌اید. اگر تعداد پاسخ‌های مثبت‌تان به این سوال‌ها زیاد بوده، باید بگوییم كه رفتن‌تان به خانه بخت، ممكن است خیلی زود پشیمانی را برای‌تان همراه بیاورد. تعداد زیاد پاسخ‌های بلی شما، به معنای این خواهد بود كه چندان از انتخاب‌تان راضی نیستید یا نشانه این واقعیت تلخ خواهد بود كه هنوز شكست‌های عاطفی قدیمی‌تان را فراموش نكرده‌اید و عشقی كه می‌تواند پشتوانه شما برای ساختن یك زندگی موفق باشد، هنوز سراغ‌تان نیامده است. 

پس نه به خاطر فشارهای دیگران، نه از ترس شكستن دل كسی كه دوست‌تان دارد و نه به دلیل اینكه احساس می‌كنید سن‌تان برای مجرد ماندن زیادی بالا رفته است، پیشنهاد خواستگارتان برای رفتن به خانه مشترك را نپذیرید. قبول كردن این پیشنهاد، چه از سر ترس باشد و چه به‌خاطر ترحم، می‌تواند برای هر دوی شما پشیمانی به بار بیاورد.

خودتان را تنها نمی‌بینید؟

وقتی به سال‌های آینده زندگی‌تان فكر می‌كنید و برای آینده‌تان برنامه می‌ریزید، در رؤیاهایی كه می‌سازید مرد زندگی‌تان را هم كنار خودتان تصور می‌كنید. برای مثال اگر قرار است درس‌تان را ادامه دهید، بعید است كه در رؤیاهای‌تان دانشجو شدن در شهر یا كشور دیگری را تصور كنید. 

برای شمایی كه مصمم هستید تا با این مرد ازدواج كنید، همه برنامه‌ها ناخودآگاه از فیلتر محدودیت‌هایی كه زندگی متاهلی قرار است برای‌تان ایجاد كند، رد می‌شود. برای شمایی كه آماده ازدواج هستید، همه چیز در سایه كسی كه قرار است در كنارتان باشد، تعریف می‌شود و برنامه‌ریزی بدون در نظر گرفتن خواسته‌ها و محدودیت‌های او، معنایی ندارد. 

از تنهایی‌تان می‌گذرید؟

حتی اگر عاشق تنهایی باشید، این روزها بیشتر از همیشه به دنبال فرصتی برای بودن با او می‌گردید. یه ساعت مرخصی بین روز یا یك تعطیلی كه از چند هفته پیش انتظارش را می‌كشیده‌اید می‌تواند تپش‌های قلب‌تان را سریع‌تر كرده و با قدم‌های تندتری شما را به سمت او هدایت كند. 

برای شمایی كه حالا بیشتر از همیشه آماده ساختن زندگی مشترك هستید، تلاش برای تنها بودن و خلوت كردن با خود، جایش را به میل به بودن با او می‌دهد. اگر هنوز برای ازدواج كردن آماده نباشید، تنهایی برای‌تان حتی از بودن با او هم ارزشمندتر خواهد شد و به بهانه اینكه به فرصتی برای خلوت كردن با خود نیاز دارید، از بودن در كنار او طفره خواهید رفت. 

برای سوال‌های دیگران جواب دارید؟

ممكن است از نظر خیلی‌ها تصمیم شما در آغاز صددرصد درست به نظر نرسد و بسیاری از كسانی كه دوست‌تان دارند، تصمیم شما را به چالش بكشند اما اگر آماده ازدواج كردن باشید، آنقدر برای شروع این زندگی دلیل دارید كه بتوانید به سوال‌های‌شان پاسخ منطقی دهید. عشق كوری كه تنها در قلب شما ایجاد شده و در مغزتان جایی ندارد، نمی‌تواند نشانه آمادگی شما برای ازدواج باشد. 

اما اگر پای این حس به مغزتان هم باز شده باشد و برایش به اندازه كافی دلیل و منطق داشته باشید به شما تبریك می‌گوییم؛ شمایی كه به همه جوانب این تصمیم فكر كرده‌اید، حالا بیشتر از همیشه آماده پوشیدن لباس عروسی هستید. 

خودتان را در لباس عروس می‌بینید؟

این روزها بیشتر از قبل به عكس‌های عروسی دیگران خیره می‌شوید و وقتی پشت ویترین لباس عروس‌فروشی‌ها لباسی را می‌بینید، اول به این فكر می‌كنید كه این لباس در تن شما زیبا می‌شود یا نه؟ 

در هر مراسم عروسی كه به آن دعوت می‌شوید به ریزه‌كاری‌های ‌مهمان‌داری كه قبلا نسبت به آنها بی‌توجه بودید، توجه می‌كنید؛ یعنی بی‌آنكه به زبان بیاورید خودتان را در جایگاه عروس آینده می‌بینید. انگار لحظاتی كه پیش از این آمدن‌شان را تصور نمی‌كرده‌اید، این روزها بیشتر از همیشه برای‌تان به یك آرزو تبدیل شده‌اند. 

 

سال 94 عروس ‌می‌شوید اگر...


پرونده‌های گذشته را بسته‌اید؟

شاید نامزدتان تنها مردی نباشد كه برای ازدواج با شما قدم برداشته و شاید سابقه شكست‌های عاشقانه‌ای را هم در كارنامه داشته باشید اما اگر بی‌آنكه متوجه شده باشید، چند وقتی است به‌خاطر شكست‌های قدیمی‌تان عذاب نمی‌كشید و نسبت به نامزد قبلی‌تان نه حس دلتنگی و نه حتی حس انتقام‌جویی و تنفر ندارید، یعنی برای ازدواج آماده شده‌اید. اگر عاشق نامزدتان باشید و به ازدواج با او به‌طور جدی فكر كنید، دیگر به‌خاطر شكست‌های قبلی‌تان عذاب نمی‌كشید و حتی بدی‌هایی كه ممكن است نامزد سابق‌تان به شما كرده باشد را چندان به خاطر نمی‌آورید. 

به انتخاب‌تان مطمئنید؟

عشق واقعی با خودش احساس خوشایند بی‌نیازی را هم می‌آورد. اگر واقعا عاشق نامزدتان باشید، آنقدر برای بودن در كنار او دلیل خواهید داشت كه دیگر نیازی به مقایسه او با مردان دیگر احساس نمی‌كنید. برای شما او همین‌طور كه هست، با تمام خصوصیات منفی و مثبتش دوست‌داشتنی و قابل پذیرش است. 

اگر از انتخاب خود مطمئن و آماده ازدواج باشید، حتی دیدن كامل‌ترین مرد روی زمین هم نمی‌تواند شما را به مقایسه نامزدتان با او وادار كند و تردید را نسبت به این انتخاب به دل شما راه دهد. گذشته از این، درست است كه هر كسی دوست دارد احترام به انتخابش را در نگاه دیگران هم ببیند اما اگر خودتان از انتخابی كه كرده‌اید مطمئن باشید، دیگر نگاه‌های مردد دیگران هم شما را به تجدید نظر وسوسه نخواهد كرد. 

می‌خواهید بهتر از همیشه باشید؟

ساختن یك زندگی خوب به شما برای تغییر انگیزه می‌دهد و از شما آدم بهتری می‌سازد. اگر آماده ازدواج باشید، با تمام توان‌تان برای برطرف كردن ضعف‌های‌تان تلاش خواهید كرد و حتی برای ساختن زندگی‌ای آرام‌تر و مرفه‌تر بیشتر از همیشه انرژی خواهید گذاشت. 

حتی اگر مال دنیا برای‌تان چندان ارزشی نداشته باشد، برای یك شروع بهتر بیشتر از همیشه كار خواهید كرد و از خواسته‌هایی كه پیش از این به‌راحتی برآورده‌شان می‌كردید، خواهید گذشت تا به‌اندازه كافی برای ساختن زندگی تازه پس‌انداز داشته باشید. كار كردن بیشتر دیگر شما را عذاب نخواهد داد و به پس‌انداز نه به چشم محروم كردن خود از خواسته‌های‌تان، بلكه به عنوان تلاش برای هموار كردن جاده‌ای كه با همسر آینده‌تان قرار است از آن بگذرید، نگاه خواهید كرد. 

شبیه هم شده‌اید؟

شاید خودتان ندانید اما شمایی كه آماده ازدواج كردن هستید، بی‌آنكه تلاشی برای شبیه شدن به نامزدتان و تقلید كردن از او كرده باشید در بسیاری از جنبه‌های زندگی‌تان به او شبیه شده‌اید. اگر آماده ازدواج باشید، از عادات غذایی گرفته تا مكان‌های مورد علاقه و حتی فعالیت‌های روزانه‌تان در بسیاری از موارد به نامزدتان شبیه شده است و وقتی خود را با آدم چند سال قبل مقایسه می‌كنید، فردی متفاوت را می‌بینید؛ فردی كه نیمی از خود قبلی‌تان و نیمی از مردی كه در كنارتان است را در خود جای داده است. باور كنید برای رسیدن به این نقطه به تلاش و هوشیارانه رفتن از راه‌هایی كه او می‌رود نیازی نخواهید داشت. عشق شما را بی‌آنكه بدانید به كسی كه عاشقش شده‌اید شبیه می‌كند. 

دلتنگی سراغ‌تان نمی‌آید؟

اگر آماده ازدواج شده باشید، احساس تنهایی در زندگی شما جایی نخواهد داشت. دیگر ذهن شما پر از حرف‌های نگفته نخواهد بود. شما كسی را دارید كه نگفته‌های‌تان را با او به اشتراك بگذارید و كسی در زندگی‌تان هست كه تنهایی‌ها و دلتنگی‌های‌تان را از شما بگیرد. اما در صورتی كه هنوز این احساسات ناخوشایند را تجربه می‌كنید، باید بدانید كه یك جای كار می‌لنگد. اگر مردی كه در زندگی شماست هنوز نتوانسته این آرامش را برای‌تان به ارمغان بیاورد، شاید بهتر باشد مدتی جشن عروسی را به تعویق بیندازید. شاید هنوز آماده به اشتراك گذاشتن زندگی‌تان با او نباشید. 

می‌خواهید مادر شوید؟

مهم نیست كه تا امروز به بچه‌دار شدن علاقه داشته‌اید یا نه و مهم نیست اگر تا امروز حتی یك نوزاد را هم در آغوش نگرفته باشید. اگر فكر ازدواج با كسی كه دوستش دارید در ذهن‌تان حك شده باشد، از امروز بیشتر از قبل به مادر شدن فكر خواهید كرد. شاید تصور كنید ذهنیت‌تان عوض نشده و به این موضوع هم فكر نمی‌كنید اما به رفتارهای ناخودآگاه‌تان توجه كنید! آیا تازگی‌ها كمی پشت ویترین سیسمونی‌فروشی‌ها مكث‌ نمی‌كنید؟ شاید از نظرتان هنوز برای فكر كردن به چنین موضوعی زود باشد و در حرف‌های‌تان، آرزوی مادرشدن‌تان را به زبان نیاورید اما قطعا نشانه‌های پنهانی در رفتارها و افكارتان پیدا می‌شود كه شما را به مادر شدن در آینده وصل می‌كند. 

خانواده‌اش را می‌پذیرید؟

مراقب باشید! برخلاف تصوری كه بسیاری از عاشق‌ها دارند، ازدواج تنها زیر یك سقف رفتن با كسی كه دوستش دارید نیست پیوند خوردن دو خانواده و دو فرهنگ با هم است. شما تنها به خواستگارتان بلكه نمی‌گویید  بلکه به مجموعه‌ای از محدودیت‌ها، فرصت‌ها، افراد، موقعیت‌ها و حتی مجموعه‌ای از روابط كه ممكن است از همه‌شان لذت نبرید بله می‌گویید. پس مردی كه به خواستگاری‌تان آمده را تنها نبینید؛ دوستانش، خانواده‌اش، شغلش و آرزوهایش را هم ببینید و خودتان را در كنار همه اجزای این مجموعه تصور كنید. اگر بعد از داشتن چنین تصوری باز هم از انتخابی كه كرده‌اید احساس رضایت می‌كنید یعنی آماده ازدواج با او هستید. 

می‌توانید اعتماد كنید؟

شاید اسم حساسیت‌هایی كه دارید و میلی كه به كنترل كردن خواستگارتان دارید را حسادت طبیعی زنانه یا سرریز كردن عشق بگذارید اما ما با چنین دیدگاهی موافق نیستیم بلكه معتقدیم تا زمانی كه قدرت اعتماد كردن به نامزدتان را پیدا كرده‌اید، نباید در مورد ازدواج با او فكر كنید. نمی‌خواهیم شما را به بی‌خیالی و نادیده گرفتن نشانه‌های خطری كه ممكن است در هر رابطه‌ای خود را نشان دهد، وادار كنیم اما می‌گوییم اگر چند ساعت بی‌خبری از او كلافه‌تان می‌كند و احساس ناخوشایند ترس و تردید را در شما ایجاد می‌كند یا اینكه اگر برای تسلط داشتن به رابطه‌تان مدام به ای‌میل‌هایش سرك می‌كشید و پیامك‌هایش را می‌خوانید، یعنی هنوز برای ساختن یك زندگی آرام آماده نیستید. 

می‌ترسید؟

عاشق شدن به شما احساس امنیت می‌دهد. اگر رابطه‌ای كه تجربه كرده‌اید، خوشایند و آرامش‌بخش بوده، ترس از آینده‌ای كه در كنار او برای خودتان تصور می‌كنید، جایی نخواهد داشت. شما می‌دانید ساختن یك زندگی تازه كار آسانی نیست و قطعا چالش‌ها و سختی‌های زیادی را همراه می‌آورد، با این وجود آنقدر برای پیش رفتن در این رابطه دلیل دارید كه از سختی‌ها نترسید و آینده را مبهم و حتی وحشت‌آور تصور نكنید. شما برای ساختن این زندگی آنقدر انگیزه دارید كه برای به جان خریدن همه این سختی‌ها انگیزه پیدا كنید. همه چیزهایی كه گفتیم به معنای این نیست كه نگرانی نسبت به آینده ندارید. حتی گرفتن تصمیمی كه به درست بودنش ایمان دارید هم می‌تواند نگران‌كننده باشد.



شارژ سریع موبایل