امین شجاعی جمعه ۳۰ مرداد ۱۳۹۴ - ۰۸:۰۰

در استان بوشهر و شهرهای اطراف آن مراسم عروسی با آداب و رسوم‌ خاصی برگزار می‌شود یکی از این آیین‌ها که بیشتر در روستاهای اطراف شهرستان دشتستان متداول است مراسم سرتراشون داماد (سرتراشان) است.

معمولا ۷ شب قبل از عروسی در خانه پدرداماد سورسات عروسی برپاست و همه اهل محل، اقوام و آشنایان در جشنی که ترتیب داده شده شرکت می‌کنند و زنان نیز با لباس‌ها و دامن‌های محلی رنگارنگ و پولکی که مرسوم است به رقص و پایکوبی می‌پردازند. نی‌انبان یا می‌تر سازهای بندری و محلی هستند که در اکثر عروسی روستاهای این استان نواخته می‌شود، مهمان‌ها در این شب‌ها هرچه دروسع‌شان باشد برای خانواده داماد هدیه می‌آورند که می‌توان به کیسه برنج، کله قند، روغن، میوه ؛ گوسفند و... اشاره کرد.

پس از شام، مراسم سرتراشون داماد برگزار می‌شود، به این ترتیب که در وسط حلقه‌ای از مهمانان تشکیل می‌شود و داماد را روی صندلی می‌نشانند و یک پارچه معمولا سبزرنگ بلندی دور گردن و روی لباس داماد می‌اندازند و دو نفر از اقوام نیز به عنوان آرایشگر شروع به اصلاح صورت و مو داماد می‌کنند البته به صورت نمایشی و همزمان با این کار، با آهنگ و شعر محلی به دور داماد می‌چرخند، سپس یکی از اقوام عروس خانم را همراهی می‌کند تا وارد این حلقه شود و پول یا چک بر سر داماد به عنوان هدیه بیندازند، سپس مابقی مهمان‌ها نیز به پیروی از عروس خانم هدیه‌های خود را به ترتیب بر سر داماد می‌ریزند و این مراسم معمولا بیش از یک ساعت طول می‌کشد تاهمه اقوام و آشنایان هدیه خود را در مراسم سرتراشون به آقای داماد تقدیم کنند.

پس از این‌که تمامی اقوام هدیه سرتراشون را تقدیم دامادکردند دوستان یا اقوام داماد، داماد را باصندلی بلند می‌کنند و روی شانه‌های خود قرار می‌دهند. داماد نیز از روی صندلی بلند می‌شود و از همه مهمانان تشکر می‌کند و با دستمالی که به دست دارد روی صندلی شروع به رقص محلی می‌نماید و خواننده نی انبان یا می‌تر شروع به خواندن بالا بالا بالاتر و... می‌کند برف شادی، دود اسپند، در این هنگام بر سروروی داماد و مهمان‌ها ریخته می‌شود. در مراسم سرتراشون که بستگی به مدعوین دارد معمولا بین ۵تا ۱۰میلیون تومان به داماد کمک می‌شود البته هدیه عروس خانم نیز جداگانه ا ز طرف فامیل و بستگان تقدیم می‌شود.



شارژ سریع موبایل