سجاد میرعطایی دوشنبه ۲۰ مرداد ۱۳۹۳ - ۰۹:۰۰

دانشمندان ابزاری پوشیدنی را برای شناسایی زودهنگام دیابت با نظارت بر مردمک چشم ابداع کردهاند.

 

نوروپاتی اتونوم دیابتی، شرایطی است که می‌تواند در هر دوی دیابت‌های نوع 1 و 2 رخ دهد و عصب‌های اتونوم که دستگاه گوارش، قلب و دیگر اندام‌های حیاتی بدن را کنترل می‌کنند را با خطر جدی مواجه کند.

 

این شرایط همچنین ممکن است موجب بروز آریتمی‌های قلبی (ضربان غیرطبیعی قلب)، از حال رفتن و خطر بالای عفونت‌های باکتریایی شود. با این حال، با ابداع ابزار جدید توسط مبتکران تایوانی، امکان شناسایی زودهنگام این شرایط و در نتیجه، کاهش اثرات آن فراهم خواهد شد

 

در حالت معمول، پزشکان به دنبال شناسایی نوروپاتی اتونوم دیابتی از طریق رهگیری تغییرات در سرعت فرآیند گوارش بیمار، ضربان قلب و فشار خون هستند اما به گفته دانشمندان دانشگاه ملی چیائو تانگ و بیمارستان دانشگاه ملی تایوان، چنین رویکردی اغلب این شرایط را شناسایی نمی‌کند مگر این که پیش‌تر آسیب قابل‌توجهی به عصب‌ها و اندام‌ها رخ داده باشد.

 

با این حال، سامانه جدید این محققان از ابزار پوشیدنی کوچکی بهره می‌برد که روی یک جفت عینک قرار می‌گیرد و بر اندازه مردمک‌های بیمار طی یک بازه زمانی یک و نیم ساعته در دفتر پزشک نظارت می‌کند.

 

این سیستم «مردمک‌سنج» نام دارد و با تاباندن چهار نور رنگی (سفید، قرمز، سبز و آبی) به درون مردمک آن را تحریک کرده و سپس نور منعکس‌شده از چشم را تحلیل می‌کند. با استفاده از این تکنیک، ابزار ابداعی 10 پارامتر مرتبط با قطر مردمک و زمان واکنش را اندازه‌گیری می‌کند و پنج عدد از این پارامترها تحت تاثیر نوروپاتی اتونوم دیابتی هستند.

 

به گفته «مانگ او-یانگ» از دانشگاه ملی چیائو-تانگ و رهبر ارشد این مطالعه، در مقایسه با تکنیکهای تشخیصی موجود، این مردمکسنج قابلاعتمادتر، کارآمدتر، قابلحمل و راهکاری ارزان برای تشخیص نوروپاتی اتونوم دیابتی در مراحل آغازین است. این ابزار هماکنون در شکل نمونه اولیه بوده و امید میرود با اتمام آزمایشهای بالینی، بتواند به صورت تجاری تا پایان دهه جاری میلادی در دسترس قرار گیرد.

 



شارژ سریع موبایل