امین شجاعی دوشنبه ۳۱ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۶:۰۰

شركت اپل پس از موفقیت برنامه ResearchKit، به تازگی از راه اندازی یك فریم ورك جدید برای ساخت نرم افزارهای مدیریت شرایط پزشكی خبر داده است.

این فریم ورك جدید CareKit نام دارد و توانایی مدیریت علایم حیاتی، نشانه های بیماری و به طور كلی افزایش آگاهی های فردی در زمینه سلامت را امكان پذیر می كند.

برنامه های مبتنی بر فریم ورك CareKit، امكان به اشتراك گذاشتن اطلاعات فردی را با پزشك، پرستار و سایر افراد خانواده فراهم می كند و از این طریق نقش بیمار را در كنترل سلامتی پررنگ تر می كند.

این فریم ورك كد باز (open-source) ماه آینده راه اندازی می شود و شامل چهار ماژول است. ماژول اول كارت مراقبت نام دارد و امكان نظارت بر فعالیت هایی از قبیل تكمیل درمان های فیزیكی و مصرف به موقع دارو را در اختیار می گذارد. كنترل این فعالیت ها به صورت كاملا خودكار و با استفاده از حسگر های موجود در آیفون یا ساعت اپل صورت می گیرد.

این ماژول با یك برنامه مراقبت پس از عمل جراحی كه توسط محققان مركز پزشكی تگزاس طراحی شد، تركیب شده است و امكان پیگیری و به اشتراك گذاری موارد ضروری پس از عمل جراحی از قبیل میزان درد، دما، میزان تحرك و مواردی مشابه را فراهم می كند.

ماژول بعدی، نظارت و اندازه گیری نشانه های بیماری را امكان پذیر می كند. با استفاده از این ماژول، بیمار می تواند با استفاده از حسگرهای مختلف، احساساتی مانند درد، خستگی یا دما را با استفاده از شتاب سنج و ژیروسكوپ گوشی آیفون اندازه گیری و مدیریت كند. همچنین با استفاده از این ماژول می توان با ارسال عكس زخم یا عفونت و به اشتراك گذاری آن با پزشك، روند پیشرفت بیماری را كنترل كرد. پنل ارزیابی و اتصال، از دیگر ماژول های این برنامه هستند كه نظارت بر میزان بهبودی و به اشتراك گذاری تمام موارد بیماری با پزشك و كادر پزشكی را فراهم می كند.

محققان بر این باورند این نرم افزار با استفاده از ژیروسكوپ های موجود در گوشی های آیفون، با كنترل فعالیت، تعادل، نحوه راه رفتن و تمركز بیماران، در درك بهتر بیماری پاركینسون نیز موثر است.



شارژ سریع موبایل