سارا قاسمی دوشنبه ۲۲ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۴:۰۰

جنبه های سیاسی زبان شناسی را فردریك نیومایر در سال 1986 منتشر كرده است و نشر نی آن را با ترجمه اسماعیل فقیه در سال 1378 منتشر كرده است.

همانطور كه از عنوان كتاب برمی آید بناست كه خوانندگان آن با جنبه های سیاسی زبان شناسی آشنا شوند. بدون تردید وقتی صحبت از جنبه های سیاسی هر چیزی، اعم از زبان شناسی می شود انتظار داریم كه موضوع مورد نظر در بستر روابط و جهت گیری های سیاسی ، حمایت های جریانات مختلف سیاسی و پیامدهای ضمنی آن موضوع (مثلاً زبان شناسی) در حمایت از این یا آن طرف درگیر در مناقشه های اجتماعی و سیاسی بررسی شود.

كتاب در شش فصل به شرح ذیل تنظیم شده است:

1. بررسی زبان

2. پیدایش زبان شناسی مستقل

3. زبان شناسی ساختاری

4. انقلاب چامسكی

5. مخالفت با زبان شناسی مستقل

6. تاملاتی چند در باب جدل استقلال

بی تردید نمی توان در یك مطلب در خصوص كلیه جزئیات مانند تفصیل درباره پیامدهای سیاسی انتقال روش های علوم تجربی به زبانشناسی بدون هیچ رویكرد انتقادی، مطالعه صوری زبان آرمانی شده، خردگرایی، فردگرایی، كم اهمیت جلوه دادن دیگر قلمروهای زبانشناسی، فرقه سازی و فرقه محوری و غیره بحث نمود اما چون موضوع اصلی كتاب جنبه های سیاسی زبان شناسی است، در پایان ذكر این نكته ضروری است كه شیوه نیومایر در دفاع از دستور زایشی (یا زبان شناسی به اصطلاح مستقل) به دلیل آنكه روش شناسی روشن آكادمیك ندارد. تناقض آمیز است. در برخی موارد و بخصوص در نگاه سیاسی ساده انگارانه است، هیجان زده است و دچار خودشیفتگی و فرقه شیفتگی است، در نزد اندیشمندان آشنا به روش های نقد سیاسی بیشتر به ضد خود عمل می كند.

 

معرفی کتاب جنبه‌ های سیاسی زبانشناسی

 

اطلاعات كلی كتاب

نویسنده: فردریك‌جی. نیومایر

مترجم: اسماعیل فقیه

موضوع : زبان‌شناسی - تاریخ - قرن 20 , زبان‌شناسی - تاریخ - قرن 19

ناشر : نشر نی

محل نشر : تهران

قطع : رقعی

نوع کتاب : ترجمه

زبان اصلی : فارسی

قیمت : 7500

نوع جلد : شومیز

قطع : رقعی

تیراژ : 2200

تعداد صفحات : 184

تاریخ نشر : 1378/3/5

رده دیویی : 041009

شابک :  964-312-428-2



شارژ سریع موبایل