سارا قاسمی جمعه ۲۶ شهريور ۱۳۹۵ - ۰۲:۰۰

شرکت های Oculus و rapper Drake چه اشتراکی با هم دارند؟ این دو شرکت هر دو کنترل حساب توییتر خود را از دست داده اند، زیرا آنها از یک کلمه عبور مشترک برای حساب های کاربری خود در MySpace استفاده کرده اند و میلیون ها کلمه عبور در MySpace به سرقت رفت.

اخیراً شرکت DARPA پاداش 2 میلیون دلاری برای یک تیم هک در نظر گرفته است تا سیستم کامپیوتری ایمن و خوبی را ارئه نمایند. این موضوع قابل توجه است، اما تلاش سرورهای قدیمی جهت ارائه بستری ایمن برای کاربران وبسایت ها همچنان بی ثمر بوده است. یکی از این سرورها که می شد روی آن حساب کرد در حال هک شدن می باشد و اگر هکرها به رمزعبور شما که برای سایت ها متعدد از این رمز عبور استفاده می نمایید، دسترسی پیدا کنند، شما با مشکل جدی مواجه خواهید شد.

استفاده از رمز عبور ساده که تکرار و حفط آن در حافظه راحت می باشد؛ مانند رمز عبور «123456» و یا کلمه « monkey » کار اشتباهی است. استفاده از کلمه عبور مشترک برای وب سایت های متعدد نیز یک اشتباه بزرگ است. اگر برخی سایت ها دارای حفره های امنیتی باشند یا یکی از کلمه های عبور به سرقت برود (اتفاقی که برای شرکت های بزرگی همچون فیسبوک و گوگل افتاده است.) سایت های دیگر نیز در معرض خطر هستند. همه آنها باید از یک برنامه مدیریت رمز عبور استفاده کنند و مجموعه ای از رمز عبور های متفاوت و پیچیده را برای هر وب سایت در نظر بگیرند. شما هم باید دقیقاً همین کار را انجام بدهید.

رمزهای عبوری شما باید هم پیچیده باشند و هم منحصر به فرد باشند و تنها راه مدیریت رمزهای عبوری شما استفاده از یک برنامه مدیریت رمز عبور می باشد؛ مگر اینکه حافظه شما برای حفظ این رمزها بسیار قوی باشد.

برای سلامت و امنیت خودتان، یک برنامه مدیریت رمز عبور نصب کنید و تمام رمزهای عبور خود را تغییر دهید. به طوریکه هر یک با دیگری متفاوت باشد و هر یک طولانی، سخت و غیرقابل نفوذ باشند.

تا زمانیکه روش ارسال رمز عبور وجود دارد؛ همه افراد به یک برنامه مدیریت رمز عبور نیازمندند. از کاربران معمولی اینترنت که معمولاً در خصوص رمزعبورشان بیخیال هستند تا مدیران اجرایی شرکت های بزرگ، همه و همه به چنین برنامه هایی نیاز دارند. جهت انتخاب برنامه مدیریت رمز عبور، انتخاب های خوب فراوانی وجود دارد. تمام برنامه های مدیریت رمز عبور تجاری که بیشترین کاربران را داشته اند در انتهای این مطلب لیست شده اند و انتخاب شما بستگی به مقدار هزینه ای که می خواهید بکنید، دارد. در ادامه در خصوص بهترین برنامه های مدیریت رمز عبور بطور مفصل صحبت خواهیم نمود.

 

اصول اولیه نرم افزارهای مدیریت رمزعبور

برنامه های مدیریت رمز عبور به صورت معمولی به عنوان یک افزونه بر روی مرورگر نصب می شوند، تا به ذخیره و بازیابی رمزهای عبور رسیدگی نمایند. هنگامی که شما وارد یک سایت ایمن می شوید، مرورگر شما پیشنهاد ذخیره کردن رمز عبور آن سایت را به شما می دهد و چنانچه شما مجدداً به آن سایت سربزنید و بخواهید وارد حساب کاربری خود شوید به طور خودکار کادر مخصوص رمز عبور را برای شما پر می کند. همچنین اگر شما با حساب های کاربری متعدد در یک سایت خاص ثبت نام و وارد شده باشید، کلیه حساب های کاربری را به شما نمایش می دهد و با انتخاب هر حساب کاربری، رمز عبور آن را برای شما بطور خودکار پر می کند. معمولاً در اغلب موارد برای ذخیره هر حساب کاربری و رمز عبور در مرورگر شما منوی نواری شکلی باز می شود و شما مستقیماً می توانید حساب کاربری و رمز عبور خود را ذخیره نمایید.

برخی از نرم افزارهای مدیریت رمز عبور، تغییر رمز عبور را تشخیص می دهند و پیشنهاد می کنند که رمز عبور ذخیره شده در حافظه مرورگر تغییر کند. حتی برخی از این نرم افزارها در حین ثبت نام در یک وبسایت ایمن، رمز عبوری شما را بطور خودکار ذخیره می نمایند. نکته قابل توجه این است که نرم افزارهای مدیریت رمز عبور، شامل تصویری از رمزعبور کاربران نیست و بطور اتوماتیک موارد خواسته شده را ذخیره و در صورت نیاز بازگردانی می نماید.

ذخیره تمام رمزهای عبور در نرم افزار مدیریت رمز عبور، گام اول است. سپس شما باید ضعف های نرم افزار مدیریت رمز عبور خود را شناسایی کنید و رمزهایی که آسان یا تکراری هستند را با رمز های عبور سخت جایگزین نمایید. بسیاری از نرم افزارهای مدیریت رمز عبور، رمزهایی که آسان یا تکراری هستند را مشخص نموده و یکسری پیشنهاداتی را برای درج رمز های عبور قدرتمند به شما پیشنهاد می نمایند. بهترین نرم افزارهای مدیریت رمز عبور نیز بطور خودکار می توانند فرآیند تغییر رمز عبور را برای شما انجام دهند.

زمانی که شما یک حساب کاربری ایمن باز می کنید یا رمز عبور ضعیف را به روز رسانی می نمایید، نمی خواهید که به مغز خودتان فشار بیاورید و رمز عبور قدرتمند و منحصر به فردی درج نمایید. چرا به خودتان زحمت بدهید؟ اصلاً نیازی نیست که شما رمز عبور سخت را به یاد داشته باشید زیرا نرم افزار مدیریت رمز عبور این کار را برای شما انجام میدهد. تقریباً تمامی محصولات نرم افزاری مدیریت رمز عبور دارای ویژگی تولید رمز عبور هستند. مطمئن شوید که رمز تولید شده شما به طول حداقل 16 کاراکتری باشد.

وارد کردن رمز عبوری مشابه $MR=inDIoEK@6zSU در صفحه کلید کوچک گوشی هوشمند شما می تواند سخت باشد. خوشبختانه، اکثر نرم افزارهای مدیریت رمز عبور می توانند با ویندوزهای شما روی لپ تاپ و گوشی های هوشمند Mac، Android و iOS همگام شوند. حتی برخی سیستم های iOS به شما اجازه می دهند تا تایید اعتبار شما بجای تایپ کردن، بوسیله اثر انگشت شما صورت گیرد. اکثر نرم افزارهای مدیریت رمز عبور شامل احراز هویت دو مرحله ای هستند.

 

پر کردن فرم ها با استفاده از نرم افزارهای مدیریت رمز عبور

از آنجا که در اکثر نرم افزارهای مدیریت رمز عبور، رمز ذخیره شده بطور اتوماتیک درج می شود و این فقط گام کوچکی است برای آنهایی که بطور خودکار اطلاعات شخصی بر روی فرم وبسایت را پر می کنند. نام و نام خانوادگی، آدرس ایمیل، شماره تلفن و ... بسیاری از نرم افزارهای مدیریت رمز عبور بطور اتوماتیک فرم های موجود در سایت های مختلف را پر می کنند. وسعت و انعطاف پذیری مجموعه داده های شخصی آنها در این نرم افزارهای با دقت ذخیره شده است و چنانچه با اطلاعات مورد نیاز در فرم مطابقت داشته باشد، استفاده خواهد شد.

اگر آنها اطلاعات یک یا چند فیلد مورد نیاز را در فرم نداشته باشند، می توانند آن را با مقدار وارد شده در وبسایت دیگری مطابقت داده و از آن استفاده نمایند. به این موضوع فکر کنید که تاکنون به چند وبسایت مراجعه کرده اید و چند فرم اینترنتی پر کرده اید؟ اطلاعاتی که در نرم افزار مدیریت رمز عبور نباشد، از فرم های سایت های قدیمی تر (در صورت وجود) خوانده شده و استفاده خواهد شد که این ویژگی بزرگی در مدیریت زمان حین پر کردن فرم می باشد.

هر کدام از نرم افزارهای مدیریت رمز عبور، پر کردن اتوماتیک فرم های وبسایت ها را به روش خاص خودشان انجام می دهند. برخی از این نرم افزارهای بلافاصله تمام فیلدهای تشخیص داده شده را بطور اتوماتیک پر می کنند و برخی منتظر می مانند تا شما روی فیلدها کلیک کنید و اطلاعات را وارد نمایید. برخی دیگر pop up باز کرده و از شما در خصوص روش پر کردن فرم سوال می کنند. شما حتی نرم افزارهای مدیریت رمز عبور می توانید بیابید که هنگام استفاده از کارت اعتباری برای خرید اینترنتی، از شما در خصوص کارت بانکی که می خواهید استفاده کنید سوال کرده و تصویر کارت اعتباری شما را با رنگ های واقعی و لوگوی بانک به شما نمایش دهد.

 

ویژگی ها خاص نرم افزارهای مدیریت رمز عبور

با توجه به اینکه نرم افزارهای مدیریت رمز عبور تمام وظایف خود را به خوبی انجام می دهند اما چگونه می توانند در مقابل نفوذ مقاومت کنند؟ یکی از ویژگی های برجسته مدیریت رمز عبور برای برنامه های کاربردی می باشد نه صرفاً برای وبسایت ها. یکی دیگر از ویژگی های برجسته این نرم افزارهای ارائه یک مرورگر امن است که برای امنیت معاملات حساس و استناد بطور خودکار (هنگام مراجعه به یک وبسایت) طراحی شده است. البته خودکارسازی فرآیند تغییر رمز عبور نیز یک ویژگی برجسته دیگر می باشد.

همانطور که اشاره شد نرم افزارهای مدیریت رمز عبور به شما اجازه همگام سازی رمزهای عبور خود با تمامی دستگاه ها را می دهد. برخی از آنها از مکانیزم هایی استفاده می کنند که توسط آنها می توان رمزهای عبور را با کاربران دیگر به اشتراک گذاشت. برخی به شما اجازه می دهند، بدون نمایش رمز عبور به یک سایت خاص وارد شوید و همچنین امکان لغو اشتراک نیز وجود دارد. هنگام اشتراک رمز عبور، گیرنده رمز عبور می تواند آن را تغییر داده و استفاده نماید و فرستنده رمز عبور نیز همان رمز عبور اصلی را مورد استفاده قرار دهد.

آیا تاکنون فکر کرده اید که پس از مرگ شما چه بلایی سر حساب کاربری تان می آید؟ برخی برنامه های مدیریت رمز عبور قوانین به ارث بری رمز عبور شما را دارند. یک روش مطمئن این است که حساب کاربری خود را به یک فرد مطمئن بسپارید تا اگر اتفاقی برای شما افتاد، به حساب کاربری شما دسترسی داشته باشد.

در زیر لیستی از برترین نرم افزارهای مدیریت رمز عبور سال 2016 را مشاهده می نمایید.

 

ردیف

نام

ردیف

نام

1

Dashlane 4

6

Password Boss Premium

2

LastPass 4.0 Premium

7

RoboForm Everywhere 7

3

Sticky Password Premium

8

RoboForm Desktop 7

4

Keeper Password Manager & Digital Vault 8

9

True Key by Intel Security

5

LogMeOnce Password Management Suite Ultimate

10

Zoho Vault

 



شارژ سریع موبایل