سارا قاسمی شنبه ۲۰ آذر ۱۳۹۵ - ۲۳:۰۰

کودکان مدرن که در عصر حاضر زندگی می کنند، زمانی را که به شبکه جهانی اینترنت دسترسی نداشتند را به خاطر نمی آورند. کودکان مطمئناً بیشتر از شما در خانه هستند و بیشتر از شما از اینترنت استفاده می نمایند.

مشکل اینجاست صفحات و محتوایی در اینترنت وجود دارد، که شما هرگز نمی خواهید کودک شما با آنها مواجهه شود. سایت های ترویج خشونت و ایجاد نفرت در جهان، نمونه هایی از این سایت ها هستند. سایت های پورنوگرافی که مفهوم نامتوازن و غیرواقعی از نیازهای جنسی انسان ها را ارائه می دهند نیز مطمئناً برای کودک شما مناسب نیستند. شما نمی توانید تمام لحظاتی را که آنها در حال مرور صفحات اینترنت هستند، مراقب آنها باشد. به علاوه اینکه گشت و گذار در اینترنت از طریق کامپیوترهای شخصی، لپ تاپ، تبلت و ... می تواند صورت گیرد.

تا زمانیکه نرم افزارهای کنترلی برای راحتی کار والدین به بازار آمد. این نرم افزارها توانایی فیلتر نمودن محتوای نامناسب، محدودیت دسترسی به اینترنت و در برخی موارد نظارت بر تعاملات رسانه های اجتماعی را برای والدین فراهم می نمایند.

توجه داشته باشید که این نرم افزارهای برای برقراری ارتباط خوب با کودکان مفید نیستند. اگر شما نمی خواهید که کودکانتان از سایت های خاصی بازدید کنند، با آنها در این مورد نگرانی که دارید، صحبت نمایید. سعی کنید کودکان بزرگتر را در این زمینه متقاعد کنید که شما برای حریم خصوصی آنها هنگام گشت و گذار در اینترنت، احترام قائل هستید. در غیر اینصورت مطمئن باشید که کودکان روش هایی برای فرار از این محدودیتی که شما اعمال کرده اید، پیدا خواهند کرد. حتی اگر نرم افزاری که استفاده می کنید، پیچیده ترین نرم افزار جهان باشد.

 

اصول اولیه کنترل والدین

بیشتر ابزارهای کنترلی مخصوص والدین شامل فیلتر محتوا است که برای جلوگیری از دسترسی کودکان به وبسایت هایی که در دسته بندی های وب سایت های ممنوع (وبسایت های پورن، ترویج خشونت و نفرت و ...) باشد، مورد استفاده قرار می گیرد. این نوع فیلتر محتوا به صورت مستقل از مرورگر کار می کند و نیاز به پوشش وب سایت های با دسترسی ایمن (https) دارد. با اعمال فیلتر https یک نوجوان هوشمند قادر است تا با استفاده از یک وبسایت پروکسی ناشناس مانند  megaProxy فیلتر را دور بزند.

برنامه ریزی دسترسی به اینترنت نیز یکی دیگر از ویژگی های رایج در نرم افزارهای کنترل اینترنت توسط والدین می باشد. برخی برنامه ها به والدین اجازه می دهند تا برنامه هفتگی برای دسترسی فرزندشان به اینترنت تنظیم نمایند. برخی از نرم افزارهای دیگر، در حالت کلی دسترسی فرزندان به سیستم کامپیوتری را کنترل کرده و ایجاد محدودیت و برنامه ریزی می نمایند. دسته دیگری از نرم افزارها تمام این ویژگی ها را باهم دارند و می توانند دسترسی فرزندان به سیستم کامپیوتری و اینترنت را محدود نمایند. برنامه ریزی روزانه یا هفتگی برای استفاده از اینترنت نیز، میتواند برای والدین مفید باشد.

در بخش های بعدی این مطلب، در خصوص ویژگی های دیگر این نرم افزارها صحبت خواهیم نمود. اما برای شروع برخی از این نرم افزارها را در بخش زیر معرفی می نماییم.

برخی از این نرم افزارها عبارتند از :

* ContentWatch Net Nanny 7

* Symantec Norton Family Premier

* Circle With Disney

* Mobicip

* Kaspersky Safe Kids

* Qustodio Parental Control 2015

* Clean Router

* OpenDNS Home VIP

* uKnowKids Premier

* SafeDNS



شارژ سریع موبایل