سمیه قاسمی دوشنبه ۲۹ آذر ۱۳۹۵ - ۲۳:۰۰

امروزه داشتن تلفن همراه به سنین مدارس ابتدایی منتقل گردیده و این اتفاق برای کودکانی که قبل از شروع مدرسه با تکنولوژی و بازی کردن با تبلت خو گرفته اند، تعجب آور نیست. استفاده نسل جدید از فن آوری بیش از گذشته بوده، اما سوال اینست که آیا کودکانی که در طول روز گوشی های هوشمند خود را به طور مداوم استفاده می نمایند می توانند شب را نیز صرف بازی با این ابزار کنند؟ آیا پدر و مادر باید در این مورد دخالت نمایند؟

بر اساس یک مطالعه، کودکان نمیتوانند تبلت یا تلفن همراه را به اتاق خوابشان ببرند زیرا کودکانی که گوشی های هوشمند دارند 20 درصد بیشتر از دیگران، تا اواخر شب بیدارند زیرا آنها با گوشی مشغول می شوند و بیدار می مانند. کودکانی که می توانند تا اواخر شب به بهانه رسانه های اجتماعی، بازی ها و چت با دوستان بیدار بمانند، در طول روز احساس خستگی و خواب آلودگی می کنند و حتی با مشکلات سلامتی در دراز مدت روبرو خواهند بود.

پدر و مادرهایی که اهمیت داشتن خواب منظم را می دانند، از بیدار ماندن کودکانشان جلوگیری می کنند و راس ساعت مشخصی از کودکان می خواهند که برای خواب آماده شوند.

 

 ورود تبلت و تلفن هوشمند به اتاق خواب کودکان ممنوع!

 

تغییر الگوهای خواب و خطرات سلامت روحی و جسمی کودکان

تغییر الگوهای خواب 800 کودک در این مطالعه مورد بررسی قرار گرفت که میانگین سنی آنها بین 12 تا 15 سال بوده و سوالاتی راجع به زمان خواب و چگونگی استفاده آنها از رسانه های اجتماعی پرسیده شد. همان زمان سوالات دیگری در مورد سطح انرژی و رفاه عمومی از دیدگاه کودکان نیز مطرح گردید.

در نتیجه برنامه های کاربردی مانند اسنپ چت و اینستاگرام به طور گسترده در گروه سنی 12-13 سال 21٪ و در گروه سنی 14-15 سال 23٪ استفاده می شود و این در حالی است که  آنها می گویند که فردای همان روز در مدرسه احساس خستگی و بی حوصلگی داشته اند.

به گفته محققان برای جلوگیری از این وضعیت، پدر و مادرها باید در استفاده شبانه کودکان از تلفن های هوشمند مداخله داشته باشند و رها کردن تلفن همراه خارج از اتاق خواب می تواند راه حل مناسبی برای حل این مشکل باشد. پدر و مادرها می بایستی در این مورد با فرزندان خود به توافق برسند. توجه به این نکته، سلامت روحی و جسمی کودکان را در بر خواهد داشت.



شارژ سریع موبایل