علی گنجی پنجشنبه ۶ شهريور ۱۳۹۳ - ۱۹:۰۰

اتاق خواب: آیا تا به حال در اتاقی احساس راحتی كرده‌اید؟ 9 بار از هر 10 بار این احساس به دلیل طراحی ساده و كاربردی اتاق است. اما خلق یك طراحی ساده سخت‌تر از آن چیزی است كه به نظر می‌رسد، به ویژه در اتاق خواب.

 

چرا؟ زیرا تمام اتاق خواب‌ها باید یك تخت خواب در خود داشته باشند. تخت خواب‌ها معمولا بزرگ و زمخت هستند و محل قرارگیری اشیا و وسایل دیگر اتاق را به ما تحمیل می‌كنند. اما اگر به قدر كافی خوش‌شانس باشید كه اتاق خواب را پیش از ساخت طراحی كنید یا آن را بازسازی كنید می‌توانید عناصر دیگر را كنترل كنید و فضایی خلق كنید كه هم كاربردی باشد و هم زیبا.


در اتاق خواب‌هایی كه در این مطلب به شما معرفی می‌كنیم این كار به درستی و به زیبایی انجام شده است. حتی اگر منظره زیبایی در مقابل اتاق شما نیست، یا به فضاهای بیرونی دسترسی ندارید، و یا فضای كاری كافی در اتاق خود در اختیار ندارید، به این مطلب توجه كنید، چراكه ما به شما اصولی را می‌آموزیم كه می‌توانید از آن‌ها در پروژه طراحی اتاق خواب خود الهام بگیرید.

 

از آن‌جایی كه اتاق خواب یكی از ساده‌ترین اتاق‌ها در یك خانه است معمولا به آن توجه چندانی نمی‌شود. یكی از اولین گام‌های دستیابی به یك طراحی خوب داشتن نقشه كفی است كه به خوبی طراحی شده است و مناسب نیازهای شماست؛ در این مرحله اصلا اندازه فضایی كه در اختیار دارید مهم نیست.
در این مطلب هفت نكته به شما معرفی می‌كنیم كه به شما كمك می‌كند تا بیش‌ترین استفاده را از اتاق خواب خود بكنید.

 

نکاتی راجع به دکوراسیون اتاق خواب

 

1. گردش (سركیولاسیون) ساده. سعی كنید گردش اتاق را در یك سمت آن نگه دارید. هتل‌ها به خوبی این كار را انجام می‌دهند و به همین دلیل است كه 90 درصد هتل‌ها دارای نقشه‌های كف یكسانی هستند: زیرا این نوع نقشه‌ها ساده و كاربردی هستند.

طراحی نقشه‌های گردشی در اتاق‌های سوئیتی (اتاق خواب‌هایی كه یك حمام در آن وجود دارد) و اتاق خواب‌هایی كه دارای دری به فضای بیرونی هستند كمی سخت‌تر است.

 

نکاتی راجع به دکوراسیون اتاق خواب

 

برای ذخیره فضا در اتاق خواب به محل قرارگیری حمام و كمدها توجه كنید. اتاق‌هایی كه كمدها و حمام آن‌ها در جلوی فضای خواب واقع شده‌اند (نقشه سمت چپ) نیاز به یك فضای دراز دارند، اما اتاق‌هایی كه دسترسی به كمدها و حمام از طریق فضای خواب ایجاد می‌شود (نقشه سمت راست) نیاز به یك فضای جداگانه ندارند.  

 

نکاتی راجع به دکوراسیون اتاق خواب

 

2. بر روی منظره اتاق خواب تمركز كنید. اگر هنگام ورود به اتاق خواب با یك منظره زیبا روبه‌رو شوید قطعا حس بهتری در مقایسه با زمانی خواهید داشت كه یك تخت خواب در مقابل دید شما باشد. اگر مشغول طراحی یك اتاق خواب جدید هستید یا می‌خواهید اتاق خواب قدیمی خود را بازسازی كنید سعی كنید چیدمان آن را به‌گونه‌ای طراحی كنید كه تمركز اصلی بر روی منظره باشد؛ این منظره می‌تواند یك دریاچه بسیار دیدنی و یا حیاط خانه شما باشد.

 

نکاتی راجع به دکوراسیون اتاق خواب

 

3. به خلوت و تنهایی خود توجه كنید. خیلی خوب است اگر بتوانید بدون ایجاد مزاحمت و از بین رفتن خلوت خود درِ اتاق خواب را كمی باز بگذارید. فضای کوچکی كه در ورودی اتاق خواب  بالا می‌بینید باعث جدایی نشیمن از اتاق خواب شده است. من همیشه سعی می‌كنم از طراحی اتاق خواب‌هایی كه در آن‌ها می‌توان از یك فضای عمومی، مانند اتاق نشیمن، آشپزخانه، و یا اتاق خانواده، داخل اتاق خواب را مستقیما دید، دوری كنم.

 

نکاتی راجع به دکوراسیون اتاق خواب

 

4. با فضای بیرونی پیوند ایجاد كنید. اگر چه چنین ایده‌ای ممكن است در هر آب و هوایی عملی نباشد، اما پیوند اتاق خواب با فضای بیرونی آن را بزرگ‌تر به نظر می‌رساند و باعث ورود نور طبیعی به داخل اتاق خواب می‌شود. اگر اتاق خواب شما در طبقه همكف است (یا در طبقه دوم است و دارای یك تراس یا ایوان است)، اضافه كردن یك در فرانسوی به آن به سرعت فضای بصری را افزایش می‌دهد. 

 

نکاتی راجع به دکوراسیون اتاق خواب

 

5. به چیدمان مبلمان توجه كنید. در معماری اتاق خواب  باید به مبلمان آن توجه داشته باشد. نقشه‌های كف اتاق خواب معمولا دارای دیواری برای قرار دادن تخت خواب هستند، اما در مورد كمدها، میزهای كناری، تلویزیون، صندلی‌ها، و میزها چه؟ با معمار یا طراح خود همكاری كنید تا مطمئن شوید كه فضای كافی در كنار تخت خواب برای میزهای كناری در اختیار دارید تا بتوانید به سه طرف تخت خواب دسترسی داشته باشید.

 

نکاتی راجع به دکوراسیون اتاق خواب

 

6. نور و تهویه را افزایش دهید. قرار دادن اتاق خواب در گوشه خانه باعث می‌شود تا بتوانید بیش از یك پنجره در اتاق خواب خود داشته باشید. این امر باعث می شود تا تهویه و نور طبیعی بهتر و بیش‌تری در اتاق داشته باشید.

 

نکاتی راجع به دکوراسیون اتاق خواب

 

7. برای كار خود وقت بگذارید. طراحی خوب زمان می‌برد و معمولا پیش از رسیدن به نقشه كامل كه مناسب سبك زندگی شماست نیاز به كارهای زیادی دارد. در طراحی عجله نكنید چراكه عجله زیاد باعث می‌شود طراحی شما معایب زیادی داشته باشد و نتواند كاربرد مورد نیاز شما را ایجاد كند.

 

نکاتی راجع به دکوراسیون اتاق خواب

 

حقیقت این است كه یك طراحی خوب لزوما به معنی داشن فضایی نیست كه نقشه پیچیده‌ای دارد و ساخت آن هزینه زیادی در بر داشته است. فضایی كه كاركرد بهتری دارد، هزینه كم‌تری بابت ساخت آن شده است، كارآمدتر است، و نگهداری از آن آسان است نمونه كاملی از یك طراحی درست و مناسب است.



موضوعات داغ


شارژ سریع موبایل