سمانه ربانی سه شنبه ۲۰ آبان ۱۳۹۳ - ۰۶:۴۵

 با وجود درخشش فیلم های کارگردانان بزرگ، سینما همیشه چشم انتظار تولد استعدادهای جدید است. استعدادهایی که می توانند جای خالی بزرگان سینمایی را پر کنند یا حتی مبدع راه هایی تازه، خلاق و مثال زدنی باشند.

مثلا فیلم تحسین شده «همشهری کین» از آن دسته فیلم هایی بودکه توسط یک جوان تازه نفس ساخته شد. جوانی که تا پیش از آن مجری برنامه ای رادیویی بود.اورسن ولز اگرچه بعد از ساخت این فیلم به دلایلی نتوانست موفقیت فیلم اولش را تکرار کند اما با خلاقیتش فیلمی را به سینما هدیه داد که حتی سال ها پس از ساخت آن همیشه در رتبه بندی های سینمایی مقام چشمگیری را از آن خود می کند.

از دیگر شگفتی های کارگردانی می توان به آلخاندرو گونزالس ایناریتو اشاره کرد که در 37 سالگی با ساخت اولین فیلم بلندش «عشق سگی» توانست دنیای فیلمسازی را به نحو غریبی تحت تاثیر قرار دهد. اگرچه که او همچنان با نمایش خلاقیتش در فیلم های بعدی چون «21 گرم» و «بابل» حرف های زیادی برای سینمادوستان داشته است. در ادامه ما به معرفی کارگردانان جوانی پرداخته ایم که کارشناسان سینما امید زیادی به درخشش آنها در سال های بعددارند.

هارمونی کورین

هارمونی کورین در سال 1973 در بولیناس کالیفرنیا به دنیا آمد. وقتی که 19 ساله بود در سال 1995 فیلمنامه تقدیر شده «کودکان را برای لری کلارک نوشت. در سال 1997 کورین فیلم «گامو» را نوشت و کارگردانی کرد. فیلم درباره شهر زنیا در اوهایوست که در دهه 70 میلادی توسط توفان ویران شد. 

 

 این چهره های مشهور را زودتر از بقیه بشناسید!

 

هنگام نمایش فیلم در جشنواره تلوراید، بسیاری از مردم به دلیل نشان دادن صحنه غرق شدن گربه سینما را ترک کردند. سه ماه بعد از نمایش فیلم، ورنر هرتزوگ با کورین تماس گرفت و از فیلم ساخته شده او تمجید کرد. او پس از آن چندین فیلم کوتاه و فیلم بلند ساخت که به خاطر فیلم Spring Breakers در جشنواره ونیز جایزه ویژه بهترین فیلم آینده نگر را از آن خود کرد. این فیلم یک کمدی درام آمریکایی است که بازیگرانی چون جیمز فرانکو و سلنا گومز در آن بازی می کنند. داستان فیلم درباره چهار دختر دبیرستانی است که در هنگام گذراندن تعطیلات تابستانی شان درگیر مواد مخدر و جنایت می شوند.

 

بن زایتلین

بن زایتلین در نیویورک متولد شد و فیلمسازی را از 6 سالگی آغاز کرد. وقتی که با دوستانش یک فیلم بتمن ساختند. او کار فیلمسیازی را تا قبل از اینکه وارد دانشگاه شود ادامه داد و در سال 2012 فیلم «هیولاهای حیات وحش جنوب» را ساخت که توانست با این فیلم برنده دوربین طلایی کن و جایزه بزرگ داوران در جشنواره ساندنس شود.

 

 این چهره های مشهور را زودتر از بقیه بشناسید!

 

این فیلم در چهار رشته نامزد دریافت اسکار شد. این فیلم راجع به زندگی پدر و فرزندی است که در منطقه مهجوری در لوییزیانا که در معرض توفان و سونامی قرار دارد زندگی بدوی دارند و در عین حال دارای نگاه پر اشتیاق و امیدواری به زندگی هستند. بازیگر کودک فیلم کوونژن والیس در سن 9 سالگی یکی از جوان ترین نامزدهای دریافت اسکار شد. راجر ایبرت در شیکاگو سان تایمز درباره فیلم اینطور نوشته است: گاهی فیلم هایی مثل معجزه هستند که توسط کسانی ساخته می شوند که تا به حال چیزی از آنها نشنیده ایم و توسط بازیگرانی نقش آفرینی شده اند که تا به حال تصویری از آنها ندیده ایم. این فیلم ها با خلاقیت شان ضربه ای ناگهانی به ما می زنند. «هیولاهای حیات وحش جنوب» یکی از این فیلم هاست.

 

یوجین جارکی

جارکی از دانشگاه پرینستونفارغ التحصیل شد و پس از چند سال کارگردانی تئاتر به سینما روی آورد. فیلم مستند تحسین شده «محاکمه هنری کیسینجر» در 130 شهر آمریکا به نمایش درآمد. این فیلم در جشنواره فیلم های مستقل اسپریت نامزد دریافت جایزه شد و پس از آن در 30 کشور به نمایش درآمد. این فیلم از کتابی با همین نام به قلم کریستوفر هایچنز الهام گرفته شده است. 

 

 این چهره های مشهور را زودتر از بقیه بشناسید!

 

فیلم بعدی او «ریگان» که در تمجید چهلمین رییس جمهور آمریکا ساخته شده بود هم توانست برنده جایزه امی باشد. مستند بعدی او با نام «خانه ای که در آن زندگی می کنیم» راجع به جنگ برای مواد مخدر است که توانسته جایزه بزرگ جشنواره ساندنس را از آن خود کند. این فیلم توانست از منتقدان سایت متاکریتیک امتیاز 77 از 100 را کسب کند.

 

موسی سعید

موسی سعید نویسنده و فیلمسازی مستقل است که اولین فیلم او با نام «دره قدیسان» برای اولین بار در جشنواره ساندنس در سال 2012 به نمایش درآمد و توانست جایزه تماشاگران برای سینمای جهان را به خود اختصاص دهد. این فیلم در زمان حکومت نظامی در کشمیر فیلمبرداری شده و تهیه کنندگی آن برعهده نیکلاس بروکمن بوده است.

 

 این چهره های مشهور را زودتر از بقیه بشناسید!


«خانه بزرگ» فیلم کوتاهی از سعید است که در یمن فیلمبرداری شده و توانسته فیلم منتخب جشنواره ساندنس در سال 2014 باشد. فیلم های قبلی او مستند کوتاه «پرنسس برانکس» و «پسر ایثار» هم مستندهای موفقی بودند. «پسر ایثار» در جشنواره ترایبکا توانست به عنوان بهترین مستند کوتاه انتخاب شود. موسی سعید در قاهره زندگی می کند و در زمینه سینمای تجربی مشغول به فعالیت است.

 

جان اشر

جان اشر به عنوان نویسنده، کارگردان، تهیه کننده و بازیگر شناخته شده است. حقیقت امر این است که او از خانواده هنرمندی است، پدرش ویلیام اشر کارگردانفیلم «من عاشق لوسی هستم» در سال 1952 و فیلم «افسون شده» در سال 1964 است. جان اولین فیلم بلندش «کانتر کیف» را در 21 سالگی کارگردانی کرد که هیلاری سوانک در آن به ایفای نقش پرداخت.

 

 این چهره های مشهور را زودتر از بقیه بشناسید!

 

در سال 1999 هم فیلم «الماس ها» را با بازی کرک داگلاس و لورن باکال ساخت. او در حیطه تلویزیونهم فعال است و سریال «تپه یک سوم» را کارگردانی کرده است.  آخرین فیلم او «یکی می خواد با من ازدواج کنه» است که از جشنواره منهتن جایزه بهترین دستاورد در تولید را کسب کرده است.

 

جیسون باکستن

جیسون باکستن فیلمنامه نویس و کارگردان کانادایی است که سه فیلم کوتاه با نام های «شروع تازه»، «باغ» و «نقاشی» را پیش از اولین فیلم بلندش «پرنده سیاه» در کارنامه خود دارد. «پرنده سیاه» نامزد دریافت دو جایزه در جشنواره فیلم کانادا شد که یکی از آنها نامزدی برای بهترین فیلمنامه اورجینال بود.

 

 این چهره های مشهور را زودتر از بقیه بشناسید!

 

این فیلم همچنین توانست به همراه فیلم «آنتی ویروس» کرانبرگ جایزه بهترین فیلم اول را در جشنواره تورنتو 2012 از آن خود کند. این فیلم راجع به چند نوجوان است که حسادت یکی از آنها سبب تیراندازی در مدرسه می شود.

 

براندن کرانبرگ

براندن کرانبرگ فیلمنامه نویس و کارگردان کانادایی است که فرزنددیوید کرانبرگ کارگردان است. او می گوید که در کودکی یک خوره کتاب بوده و آرزو داشته است که در بزرگسالی نویسنده، نقاش یا موسیقیدان شود. او بعدها متوجه شد تنها راهی که او را به آرزوهای کودکی اش می رساند فیلمسازی است، بنابراین در مدرسه فیلمسازی ثبت نام کرد.

 

 این چهره های مشهور را زودتر از بقیه بشناسید!

 

اولین فیلم او «آنتی ویروس» برای اولین بار در جشنواره کن به نمایش درآمد.این فیلم در ژانر وحشت ساخته شده که به دلیل صحنه های خشونت بار او مجبور شد شش دقیقه از فیلمش را برای نمایش در سینماها از فیلم حذف کند. این فیلم به همراه فیلم «پرنده سیاه» باکستن به عنوان بهترین فیلماول در جشنواره 2012 انتخاب شد. او همچنین کارگردانی دو فیلم دیگر با نام های «لاله های شکسته» و «دوربین و کریستوفر مرک» را برعهده داشته است.

 

جیمز پاندسولت

جیمز پاندسولت کارش را با نوشتن فیلمنامه و ساخت دو فیلم کوتاه با نام های «پایین آمدن از کوه» و «قرقره ماهیگیری» و تندباد آغاز کرد. او همچنین در ساخت چند فیلم کوتاه مستند همکاری کرد. اولین فیلم بلند او «خارج از سیاهی» بود که در جشنواره ساندنس به نمایش درآمد. فیلم دومش با نام «خرد شده» توانست موفقیت بیشتری کسب کند و برنده جایزه ویژه فیلم های مستقل شود.

 

 این چهره های مشهور را زودتر از بقیه بشناسید!

 

راجر ایبرت از شیکاگو سان تایمز امتیاز 3.5 از 4 را برای فیلم در نظر گرفت. فیلم سومش «حالا ناگهانی» هم با موفقیت چشمگیری روبرو شد و توانست تشویق منتقدان و تماشاچیان را برانگیزد. تاد مکارتی از هالیوود ریپورتر فیلم را صمیمی، نیروبخش و با نگاهی بیطرفانه به نوجوانان و روش های آنها درباره آینده برشمرد. او فیلم را در بعضی جنبه ها معمولی و در بعضی دیگر فوق العاده دیده است.

 

کالین ترورو

کالین ترورو در کالیفرنیا به دنیا آمده و با ساخت فیلم کوتاه دیجتالی «بنیان خانه» در سال 2002 توانست اسم و رسمی برای خودکسب کند. 20 میلیون نفر این فیلم را به صورت آنلاین در اینترنت مشاهده کردند. او کارش را به عنوان فیلمنامه نویس ادامه داد و در سال 2006 یکی از کارهایش را به کمپانی دریم ورکس فروخت.

 

 این چهره های مشهور را زودتر از بقیه بشناسید!

 

در سال 2012 ترورو فیلم «امنیت تضمین نشده» را با الهام از جمله ای که در یکی از مجلات خوانده بود ساخت: کسی را لازم دارم که با من به گذشته برگردد. این فیلم کمدی اولین بار در جشنواره ساندنس در سال 2012 به نمایش درآمد و توانست جایزه بزرگ هیات داوران را از آن خود کند. «امنیت تضمین نشده» توانست نظر مثبت منتقدان بسیاری را به خود جلب کند و از سایت متاکریتیک امتیاز 72 از 100 را به دست آورد.

 

فاتح آکین

فاتح آکین متولد 25 اوت سال 1973 در هامبورگ، کارگردان، فیلمنامه نویس و تهیه کننده ترک تبار اهل آلمان است. آکین در سال 1994 در رشته ارتباطات تصویری آکادمی دولتی هنرهای زیبای هامبورگ پذیرفته شد و در سال 2000 از این آکادمی فارغ التحصیل شد.

 

 این چهره های مشهور را زودتر از بقیه بشناسید!

 


این کارگردان ترک - آلمانی اولین فیلم کوتاه خود را در سال 1995 با نام «آن تو هستی» ساخت و این فیلم جایزهتماشاگران را در فستیوال بین المللی فیلم های کوتاه هامبورگ دریافت کرد. آکین دومین فیلمش با عنوان «Get rk» را در سال 1996 ساخت و با این فیلم جوایز متعددی دریافت کرد و بعد از آن اولین فیلم بلندخود با نام «در ماه ژوئیه» را کارگردانی کرد که این فیلم نیز با اقبال فراوان در جشنواره های فیلم روبرو شد.

آکین با فیلم «در مقابل دیوار» جایزه خرس طلایی جشنواره بین المللی فیلم برلین را از آن خود کرد. وی اولین کارگردان ترک بود که بعد از چهل سال این جایزه را دریافت می کرد. وی در سال 2005 به همراه سلماهایک، خاویر باردم و امیر کاستاریکا جزو هیئت داوران جشنواره فیلم کن بوده است. آکین در سال 2007 جایزه بهترین فیلمنامه فستیوال کن را برای فیلمنامه فیلم «لبه بهشت» دریافت کرد.

 

ساراپولی

سارا پولی بازیگر و کارگردان کانادایی متولد 1979 است. او به خاطر ایفای نقش در سریال کانادایی قصه های جزیره (راهی به سوی آونلی) شناخته شده است. او در فیلم های زیادی از جمله «آقای هیچ کس»، «حیات» و «زندگی من بدون من» به ایفای نقش پرداخته است.

 

 این چهره های مشهور را زودتر از بقیه بشناسید!

 

پولی در سال 1999 برای ساخت اولین فیلم کوتاهش با نام «بهترین روزهای زندگی من» دعوت به کار شد. او در همان سال دومین فیلم کوتاهش را با نام «دو بار فکر نکن» را ساخت. پولی اولین فیلم بلندش را با نام «دور از او» براساس داستان کوتاهی از آلیس مونرو با نام خرسی که از کوه پایین آمد ساخت. جولی کریستی در این فیلم به ایفای نقش پرداخت و پولی برای ساخت آن نامزد دریافت جایزه اسکار شد. ساراپولی هم در بازیگری و هم در کارگردانی فعالیت دارد ولی از بازی در فیلم هایی که در آن کارگردانی می کند اجتناب می ورزد.

 

رایان کوگلر

رایان کوگلر متولد 1986 اوکلند آمریکاست. او کارش را با ساختن فیلم کوتاه آغاز کرد. «قفل ها» که برنده جایزه ترایبکا شد، «فاصله» برنده جایزه جک نیکلسون برای دستاوردهای کارگردانی و «انجیر» که جایزه بهترین فیلم کوتاه شبکه HBO را از آن خود کرد.اولین فیلم بلند او «ایستگاه فروتویل» است که داستانش درباره 24 ساعت آخر زندگی اسکار گرانت است، کسی که توسط پلیس اوکلند در ایستگاه فروت ویل در سال 2009 کشته شد.

 

 این چهره های مشهور را زودتر از بقیه بشناسید!

 

این فیلم توسط فارست ویتاکر برنده جایزه اسکار تهیه و معرفی شد. بعد از اولین نمایش فیلم در جشنواره ساندنس و استقبال تماشاگران، این فیلم توانست جایزه بزرگ هیات داوران و جایزه بهترین فیلم دراماتیک از نگاه مردم را به خود اختصاص دهد.این فیلم همچنین در جشنواره کن 2013 برنده جایزه بهترین فیلم اول شد. مجله تایم رایان کوگلر را جزو سی نفر زیر سی سالی که دنیا را تغییر داده اند برشمرد.



موضوعات داغ


شارژ سریع موبایل