افسانه حیدری چهارشنبه ۲۱ آبان ۱۳۹۳ - ۲۲:۰۰

تاریخچه گربه ایرانی در حقیقت تاریخچه تمام نژادهای مو بلند است، زیرا  تقریباً با اطمینان می توان گفت که تمام گونه های مو بلند از نژادهای  ایرانی به وجود آمده اند.

البته نژاد Balinese (سیامی مو بلند) و نژاد  سومالی (Abyssinian مو بلند) دو استثنا بر این مدعا هستند. تصور می شود این  نژاد ها از جهش یک نژاد مو بلند مستقل به وجود آمده باشند.

گربه های اصیل  ایرانی امروزی ، از نظر طول موها ، رنگ و آناتومی از شباهت کمتری نسبت به  همنوعان اولیه خود برخوردارند. این پدیده حاصل سالها کوشش مستمر در جفت کشی  انتخابی این موجودات است. اگر می توانستیم به زمانهای قبل برگردیم ، متوجه  می شدیم که گربه های مو بلند از ایران و ترکیه به اروپا، به خصوص کشور  فرانسه ، جایی که مورد توجه زیاد مردم قرار می گرفتند ، حمل می شدند.

 

 نژاد مین کون (Maine Coon)

 همانطور که از نام این نژاد بر می آید ، مین کون گربه ای آمریکایی می باشد  اگرچه در زمانهای خیلی دور از بریتانیا به آنجا منتقل گشته ، کشوری که  امروزه نیز در آن دارای شهرت زیادی می باشد.

کلمه Maine نام ایالتی در  آمریکا است ، مکانی که این نژاد اولین بار در آنجا رؤیت شده است. اولین بار  ماری آنتوینِت گربه های محبوب خود را برای فرار و دوری از انقلاب فرانسه  به آمریکا فرستاد و اینگونه بود که مین کون به این قاره راه یافت.

برای اولین بار در سال 1967 در آمریکا و در سال 1980 در اروپا به معرض  نمایش درآمد. اگرچه جثه این گربه در مقایسه با سایر نژادها بزرگتر می باشد  اما دارای خلق و خویی شیرین ، دوستانه و بازی گوش است که این خصوصیات وی را  به حیوان خانگی ایده آلی تبدیل کرده است.

 

انواع نژاد گربه ها

 

نژاد اگزاتیک (Exotic)

 هر دو نژاد اگرتیک مو کوتاه و اگزتیک مو بلند توسط پروزشدهندگان پرشین ها  ایجاد شدند . اگزتیک موکوتاه از جفتگیری پرشین ها و گربه های موکوتاه ایجاد  شد.

نژاد اگزاتیک جزء دسته گربه های مو بلند و کوتاه می باشد. شاید این  امر در ابتدا باعث تعجب شود اما جالب است بدانید که این نژاد در حقیقت گربه  مو کوتاه از خانواده گربه های ایرانی می باشد (Persian). که تمامی خصوصیات  این خانواده را اعم از خلق و خو و رفتار ، رنگ و خصوصیات فیزیکی را شامل  می شود و تنها تفاوت را موهای کوتاهش بوجود آورده است.

 

انواع نژاد گربه ها

 

نژاد حبشی (Abyssinian)

این نژاد نام خود را از واژه Abyssinian (حبشی كنونی) گرفته است. گربه  حبشی، فعال، صمیمی و بسیار باهوش اتس. وی دارای جثه متوسطی بوده و مراقبت  از موهایش بسیار راحت است. این نژاد اغلب به رنگهای قرمز و سفید، آبی،  آهویی و نقره‌ای دیده می‌شود البته بچه گربه‌ها هنگام تولد رنگشان تیره است  ولی بتدریج با افزایش سن، رنگ موها روشنتر شده و پس از گذشت چند ماه رنگ  نهایی آنها ظاهر می‌شود 

 

انواع نژاد گربه ها

 

نژاد سیامی (Siamese)

محل پیدایش گربه‌های سیامی خاور دور است و در واقع نام آنها از Siam  (تایلند كنونی) گرفته شده است. آنها بخاطر خلق و خوی خاصشان در دنیا معروف  هستند. این گربه‌ها صدای گوشخراشی داشته و دائم در حال میومیو كردن هستند.  گربه‌های سیامی در محیط خانه نیاز به همدم و دوست دارند آنها جثه متوسط و  تا حدی بزرگ داشته، بدنشان كشیده و دراز است و به خاطر نوع پوشش موئی كه  دارند به آرایش و رسیدگی كمتری نیاز دارند .

 

انواع نژاد گربه ها

 

نژاد عروسک پارچه ای (RogDoll)

گربه های بسیار دوست داشتنی هستند. این نژاد هم یکی دیگر از نژادهای بزرگ  گربه خانگی ست. نرها 20 و ماده ها 15 پوند میشوند. علت این نامگذاری (عروسک  پارچه ای) از آن جهت ست که وقتی این گربه ها را در آغوش می گیرید یکی از  پاهایشان  مثل عروسکهای پارچه ای آویزان ست. دارای چشمهای آبی و قد متوسط و  پوشش بدن مخملی و نرم ست.

عاشق تعقیب کردن صاحب خود در هر جائی ست و این از  خصیصه های بارز این نژاد محسوب میشود. این گربه بزرگ بسیار آرام ست تا حدی  که به هیچ وجه نباید خارج از منزل برود چون توان مقابله در برابر حمله های  احتمالی گربه های دیگر را ندارد. 

 

انواع نژاد گربه ها

 

نژاد اسفینکس (SPHYNX)

این گربه لخت برای خیلی ها ظاهری عجیب و غریب دارد.پوست بدن آنها براق و  زیبا و در رنگهای متفاوتی ست.آنها بسیار فعال و پرجنب و جوش و عاشق پریدن و  بالا رفتن هستند.بسیار وفادار و مهربان و در عین حال مرتب توجه و علاقه از  صاحبش طلب میکنند.این نژاد به لحاظ بی مو بودن نیاز به  مراقبت و محافظت  در برابر تابش مستقیم نور آفتاب به منظور جلوگیری از ابتلا به سرطان را  دارد.

 

انواع نژاد گربه ها

 

نژاد برمه‌ای (Burmese)

منشأ این نژاد خاور دور و در واقع كشور برمه می‌باشد. گربه‌های برمه‌ای  بسیار اجتماعی و بامحبت هستند و از همنشینی با انسان لذت می‌برند. مراقبت  از این نژاد و رسیدگی به موهای آن، كار چندان مشكلی نیست و یك بار شانه زدن  موها در هفته با برس نرم كافی است. نژاد برمه‌ای بسیار خوش‌تركیب، سرزنده و  هوشیار است. اغلب به رنگهای قهوه‌ای، آبی، قرمز و كرم، شكلاتی و آهویی  دیده می‌شود .

 

انواع نژاد گربه ها

 

 نژاد مو کوتاه آمریکایی (AMERICAN SHORTHAIR)

این گربه بنظر شبیه گربه تبتی می آید اما در واقع آنها گربه های امریکائی  موکوتاه هستند که بهمراه مهاجران به این قاره سفر کرده اند.گربه موکوتاه  امریکائی شکارچی ماهری ست و طبیعت دوست داشتنی،آرام و مهربانی دارد که  بخوبی با بچه ها ارتباط برقرار می کند.در رنگهای مختلفی دیده میشود اما رنگ  غالب این نژاد مشکی بهمراه زمینه نقره ای ست.

 

انواع نژاد گربه ها

 

نژاد گربه شرقی (ORIENTAL)

این نژاد به لحاظ ظاهری و رفتاری شباهت زیادی به سیامی ها دارد البته تنها  تفاوت بارزشان این ست که مثل سیامی ها پرسروصدا نیستند،بسیار  وفادارند.دارای دو پوشش متفاوت موکوتاه و موبلند میباشد و بیش از 300 رنگ  متفاوت در این نژاد دیده شده ست.

 

انواع نژاد گربه ها



شارژ سریع موبایل