ندا نیک روش دوشنبه ۲۴ آذر ۱۳۹۳ - ۰۰:۳۰

آزالــه (خرزهره هندی  Azalea) اسم علمی آن Azalea  indica و به فرانسه  Azalia گویند . این گیاه از خانواده اریكاسه Ericaceae می باشد.آزالیا یا آزاله (خرزهره هندی)درختچه‌های گل‌داری هستند که دوزیر سرده از هشت زیر سرده خرزهره هندی را تشکیل می دهد.این دو زیره سرده پنتانترا وتسوتسوجی نامیده می شودفصل شکوفایی گل آزاله در بهار است و این گل به مدت چند هفته شکوفاست. این گیاه به سایه مقاوم است.
 

پرورش و نگهداری گل آزالیا

 

پرورش و نگهداری گل آزالیا

این گیاه فوق العاده زیبا و زینتی که تصویر آن را در بالا مشاهده میکنید نام دارد.آزالیا گیاهی زینتی و بسیار عمومی است که هم برای تزئین باغ و هم گلخانه به کار می رود. گونه های در دسترس از نظر گیاهشناسی بسیار ناهمگن هستند و از تلاقی انواع مختلف به دست آمده اند و آنها را مطابق با بعضی از خصوصیات ظاهری در گروه هایی رسته بندی کرده اند.این گیاه به صورت درختچه یا درخت های نسبتاً کوچک است. برگ های متناوب دارد که اغلب در قسمت انتهایی شاخه مجتمع می باشند.

برگ ها کامل چرمی، خزان شونده یا پایا هستند.گل های درشت و پرپر آن دارای رنگ های مختلف قرمز، بنفش، سفید و زرد است. گل ها منفرد هستند و یا اغلب به صورت گروهی قرار دارند. کاسه گل آزالیا دارای پنج کاسه برگ است و جام گل نامتقارن آن قیفی شکل و لوله ای است. میوه آن کپسول شکل و دراز است.ارتفاع و گسترش آن به حدود 1/5 متر می رسد است و ترجیح داده می‌شود که در زیر یا در کنار درختان کاشته شود،این گونه بومی چین است برگچه های این گونه سبز تیره، نیزه ای یا و تخم مرغی باریک می باشد.گل های آزاله معمولا اواسط بهار باز می شوند و به شکل قیفی، به قطر 5 تا 8 سانتی متر و به طول 3 سانتی متر هستند. گل ها به صورت خوشه ای از 2 تا 5 گل در انتهای شاخه ظاهر می شوند

 

پرورش و نگهداری گل آزالیا

 

نیازها:

نور: به نور فراوان نیاز دارد، از اشعه مستقیم آفتاب بیزار است.

دما: درجه حرارت پایین(حدود 15)در زمان غنچه دادن برای آن حیاتی است و سرمادهی پاییزه گیاه را زودرس می نماید،گیاه را در تابستان خارج از اتاق و در سایه نگهداری کنید.

آبیاری: در طول سال به آبیاری روزانه نیاز دارد.

رطوبت: این گیاه به رطوبت 70 تا 90 درصدی احتیاج دارد که ما می توانیم از طریق غبارپاشی این  نیاز را بر طرف سازیم.

تغذیه: با ظهور غنچه ها در پاییز تغذیه روزانه را شروع و بتدریج کاهش داده و در تابستان متوقف کنید.

خاک : مخلوطی از پیت ماس، خاک برگ حاصله ازبرگهای کاج و کود دامی برای پرورش این گیاه مناسب و مطلوب است.

تعویض گلدان: اواخر تابستان یا اوایل پاییز گلدان را با یک درجه بزرگتر تعویض نمایید.گلدان سفالی بر سایر انواع برتری دارد.

تمیز نمودن برگ ها: غبار پاشی برای تمیز نگه داشتن برگ ها کافی است.

تکثیر:از اوایل پاییز که دوره استراحت شروع می شود و جوانه ها به وجود می آیند میزان آب را باید متعادل کرد وکود دهی را قطع نمود و درجه حرارت محیط در حدود 10 درجه نگاه داشت. این کار باید تا آغاز گلدهی یعنی اوایل بهار ادامه پیدا کند.برای تکثیر آزاله می توانید از اواخر بهار تا اواسط تابستان، به وسیله یک چاقوی تیز، از ساقه های نیمه خشبی، قلمه های ساقه ای با انتهایی تهیه کنید و در کمپوست مخصوص بذر و قلمه بکارید.خاک گلدان را کمی مرطوب کنید و برای اینکه قلمه شما آب بافتهای خود را ازدست ندهد، روی آن را با کیسه پلاستیکی شفاف بپوشانید. گلدانها رادر حرارت 16 درجه سانتی گراد و نورکافی نگه داری کنید.

 

پرورش و نگهداری گل آزالیا

 

عوارض و درمان :

مشاهده حلقه های سفید رنگ روی برگها: با یک سم حشره کش نفوذی هفته ای یکبار سمپاشی کنید تا علایم برطرف گردد. مواظب گلها باشید که سم روی آنها نریزد.

برگها سیاه است: هوای سرد برگهای گیاه را سیاه می کند.

برگهای زرد آغشته به تار عنکبوت است: برگها را  هر دو هفته یکبار با سم کنه کش سمپاشی نمایید.

کنه قرمز بر روی گیاه: تامین رطوبت درکاهش کنه ریز قرمز که این علایم را به وجود می آورد، موثر است.

برگها کمرنگ است: نور کم محیط یا کلسیم بیش ازحد خاک می تواند برگها را کمرنگ کند. گیاه را به محل پرنورتری ببرید و با آب باران و یا آب حاصله از ذوب برفک یخچال، یا آب جوشیده سرد شده گیاه آزاله را آبیاری کنید تا علایم برطرف شود.

غنچه ها باز نمیشوند:  آبیاری زیاد از حد بوده و یا هوای گرم عامل آن است.

برگهای جدید ریز هستند: در اثر کمبود مواد غذایی ریز باقی می مانند و گلها هم تشکیل نمی شوند.

روی برگها لکه های قهوه ای مشاهده میشود: مواد براق کننده شیمیایی به گیاه صدمه رسانده و روی برگها لکه های قهوه ای ایجاد می کند.

 

پرورش و نگهداری گل آزالیا

 

روش ازدیاد

از اوایل پاییز که دوره استراحت شروع می شود و جوانه ها به وجود می آیند. میزان آب را باید متعادل کرد وکود دهی را قطع نمود و درجه حرارت محیط در حدود ۱۰ درجه نگاه داشت.این کار باید تا آغاز گلدهی یعنی اوایل بهار ادامه پیدا کند. برای تکثیر آزاله می توانید از اواخر بهار تا اواسط تابستان، به وسیله یک چاقوی تیز، از ساقه های نیمه خشبی، قلمه های ساقه ای با انتهایی تهیه کنید و در ورمی کمپوست مخصوص بذر و قلمه بکارید.خاک گلدان را کمی مرطوب کنید و برای اینکه قلمه شما آب بافتهای خود را ازدست ندهد، روی آن را با کیسه پلاستیکی شفاف بپوشانید. گلدانها رادر حرارت ۱۶ درجه سانتی گراد و نورکافی نگه داری کنید.

 

 تصاویر گیاه آزالیا:

 

پرورش و نگهداری گل آزالیا

 

پرورش و نگهداری گل آزالیا

 

پرورش و نگهداری گل آزالیا

 

پرورش و نگهداری گل آزالیا

 

پرورش و نگهداری گل آزالیا



شارژ سریع موبایل