سارا قاسمی دوشنبه ۶ بهمن ۱۳۹۳ - ۰۰:۳۰

افراد دور از دسترس عاطفی مردان و زنانی هستند که از برقراری روابط صمیمانه و تعهد آمیز با دیگران اجتناب می کنند و نزدیکان و دوستان خود را از یک بده بستان عاطفی برابر محروم می گذارند. به عبارت دیگر این افراد از لحاظ احساسی سردند و به احساسات طرف مقابل پاسخ مناسبی نمی دهند.

بدیهی است که در این شرایط برقراری و حفظ یک رابطه مطلوب کار بسیار دشواری خواهد بود. البته خوشبختانه این گروه نشانه هایی دارند که به ما کمک می کنند تا بتوانیم قبل از ازدواج آنها را شناسایی کنیم.

به عکس برخی از موارد که توصیه می شود برای شناسایی افرادی با یک ویژگی خاص مجموعه ای از نشانه ها در نظر گرفته شود در اینجا توصیه می کنیم حتی وجود یک نشانه را هم جدی بگیرید. در ادامه دوازده نشانه مهم را به اختصار بیان می کنیم.

کسانی که:

1- با فرد دیگری غیر از شما هم رابطه دارند.

2- نمی توانند تعهدی را نسبت به شما بپذیرند. در روابط گذشته شان هم ترس از تعهد مشهود است.

3- با یک قوره سردی شان می شود و با یک مویز گرمی. با یک پا تخته گاز می روند و با پای دیگر مدام ترمز را فشار می دهند.

4- نمی توانند با تعارضات عاطفی کنار بیایند.

5- خیلی بیشتر از اینکه بخواهند از لحاظ عاطفی با شما رابطه برقرار کنند به دنبال برقراری رابطه جنسی هستند.

6- به برخی از انواع اعتیادها مانند اعتیاد به الکل، اعتیاد جنسی و یا سوء مصرف مواد مبتلا هستند.

7- برقراری رابطه از راه دور را بر ملاقات های رو در رو ترجیح می دهند. تمایلی برای معرفی شما به خانواده و دوستان شان نشان نمی دهند و عمده ارتباطشان از راه ایمیل، پیامک و یا چت کردن انجام می شود.

8- اهل فریبند. به طور مداوم و یا متناوب و به بهانه کار، خستگی و گرفتاری در قرارهای ملاقات حاضر نمی شوند و هر چند وقت یک بار غیب شان می زند.

9- بسیار خوب حرف می زنند. وعده های جذابی می دهند اما پس از مدتی تو خالی بودن قول هایشان آشکار می شود. به عبارت دیگر حرف و عملشان یکی نیست.

10- متناقض و چند پهلو صحبت می کنند طوری که برای درک حرف های آن ها باید یک رمزگشای کار کشته استخدام کرد.

11- خود شیفته اند، فقط نیازهای خودشان را در نظر می گیرند نه نیازهای شما را.

12- و در دیدارهای اول، بسیار جذاب و دوست داشتنی به نظر می رسند اما به محض اینکه می فهمند شما مجذوب او شده اید خود را کنار می کشند.

... کسانی هستند که باید احتمال دور از دسترس بودن عاطفی آنها را در نظر بگیرید.

برای اینکه فردی دور از دسترس بودن عاطفی خود را به شما نشان بدهد زمان لازم است، بنابراین نمی توان بر مبنای یکی دو ملاقات اول به نتیجه خاصی دست یافت. به علاوه، شناسایی این مسئله بدون توجه به تاریخچه روابط فرد نیز بسیار دشوار است. از این رو لازم است به شکل روابط او در گذشته توجه کافی را مبذول دارید تا بتوانید با میزان ثبات یا نوسانات عاطفی وی بیشتر آشنا شوید (مطمئن باشید او با شما همان طور رابطه برقرار خواهد کرد که در گذشته با دیگر افراد مهم زندگی اش برقرار کرده است).

چنانچه بعد از صرف زمان کافی برای شناخت گزینه ازدواج مورد نظرتان (در طی دوران نامزدی و یا عقد) به این نتیجه رسیدید که او در گروه افراد دور از دسترس عاطفی قرار دارد این رابطه را رها کنید. ممکن است با خودتان فکر کنید که شما با دیگران فرق دارید و می توانید این رابطه را برای یک عمر حفظ کنید همان طور که از ابتدای آشنایی تان تاکنون از عهده این کار بر آمده اید، اما این را هم بدانید رابطه ای که دارید از موفقیت آن صحبت می کنید در تمام این مدت یک رابطه یک طرفه بوده است نه یک رابطه ی کار او پویای دو طرفه.

تا به امروز این شما بوده اید که مدام از احساساتتان برای او هزینه کرده اید، به انحاء گوناگون سعی کرده اید با او صمیمی شوید و به عواطف و احساسات او توجه کنید، این شما بوده اید که برای او جشن تولد گرفته اید، او را با هزار ترفند به دنبال خود به کوه و سینما کشانده اید، به او ابراز علاقه و تعهد کرده اید و ...

البته دلیلی ندارد به خاطر علاقه مند شدن به چنین فردی احساس گناه را هم به احساس های بدی که در طی این مدت تجربه کرده اید بیفزایید. شما آگاهانه به سوی این فرد جذب نشده اید یعنی هیچ کس آگاهانه و تعمدی به سوی این افراد کشیده نمی شود. بلکه جذابیت اولیه و پیچیدگی این افراد به اضافه آمادگی روانی ناهشیارانه ای که در شما وجود داشته این دام را برای تان زیبا و فریبنده جلوه داده است. پس بهتر است به جای فرو رفتن در خود سرزنشگری های بی حاصل به دنبال شناسایی دلایلی باشید که شما را جذب او کرده بود. ایفای نقش یک قربانی را کنار بگذارید، شما قربانی نیستید بلکه مسوول انتخاب تان هستید. به همین دلیل شما همچنان فوق العاده اید!

مطلب دیگری که لازم است ذکر شود به خود این افراد مربوط می شود. افراد دور از دسترس انتخاب نکرده اند که چنین باشند، بلکه آنها تحت تأثیر جراحات و ضربات عاطفی گذشته یاد گرفته اند که می توانند از این دفاع ناهشیار به عنوان مکانیزمی برای محافظت کردن از خودشان در روابط استفاده کنند. تحقیقات نشان داده اند که بسیاری از این افراد تحت نظر والدینی کنترل کننده و یا سوء رفتار کننده پرورش یافته اند و به دلیل همین صدمات، به شکل ناهشیارانه می ترسند با کسی صمیمی شوند.

اگر از علت مشکل این افراد متأثر شده اید، مرحبا بر روحیه انسان دوستی شما، اما لطفاً احساساتی نشوید. درمان این افراد کار شما نیست، شما قرار است با او ازدواج کنید و همسر او شوید، نه روان شناس او. پس کار را به کاردان بسپارید و تمام دقت و حواستان را جمع واقعیت های زندگی خودتان کنید، واقعیت این است که او همسر مناسبی برای شما نخواهد شد. رهایش کنید. این بزرگترین کاری است که می توانید انجام دهید.



شارژ سریع موبایل