سعیده حقیق چهارشنبه ۶ اسفند ۱۳۹۳ - ۲۳:۰۰
سوال :  به شدت دچار سر درد می‎شوم. چه مسکنی می‎توانم در بارداری استفاده کنم؟

پاسخ دکتر ابوالفضل مهدی زاده متخصص زنان و زایمان:

سردرد در دوران بارداری بخصوص در 3ماهه اول امری طبیعی و دلیل آن تغییرات هورمونی و افزایش میزان استروژن و پروژسترون است که با تاثیر بر عضلات و ماهیچه‌ها سبب انبساط جدار عروق خونی می‌شود، تغییر فشارخون و افزایش 30 درصدی جریان خون و افزایش ضربان قلب نیز در بروز سردرد نقش دارد و معمولا در نیمه سوم بارداری که فشارخون به حالت نرمال خود بازمی‌گردد سردردها کم می‌شود.

سردردهای دوران بارداری

در صورتی كه به مصرف مسكن‌ها عادت دارید، مصرف پاراستامول یا همان استامینوفن در دوران بارداری بدون اشكال است با این حال قبل از مصرف هر نوع مسكنی از داروساز یا پزشك خود مشورت بخواهید.

مصرف یك دارو برای چند روز متوالی بدون تجویز پزشك توصیه نمی‌شود حتی مصرف استامینوفن! به جای خوردن دارو بیشتر استراحت كنید. از تكنیك‌های آرام‌بخش مثل ورزش یوگا یا مدیتیشن كمك بگیرید.ریتم خوابتان را تنظیم كنید. در هر وعده مقدار كمی غذا بخورید اما وعده‌هایتان را بیشتر كنید تا دچار افت‌قندخون نشوید.

اگر قبل از بارداری به میگرن دچار بوده‌اید معمولا تعداد حملات در دوران بارداری كمتر می‌شود ولی بعد از زایمان و با آغاز دوره‌های پریود ماهانه سردردها بازخواهند گشت. در دوران بارداری بهتر است مصرف داروها را محدود یا قطع كنید. به هر حال قبل از هر اقدام این مساله را با پزشكتان در میان بگذارید.

 



شارژ سریع موبایل