هیمن زارعی دوشنبه ۲۱ مهر ۱۳۹۳ - ۱۲:۴۰

هاسکی سگی قدرتمند و کاری می باشد . در همه رنگها از سیاه یکدست تا سفید یافت می شود . معمولاً بصورت دو رنگ سیاه وسفید ، طوسی و سفید ، قرمز و سفید و نارنجی و سفید یافت می شود . در اکثر سگها صورت و زیر بدن سفید می باشد . گوشها حالت برافراشته و نوک تیز دارند و همانند سایر نژادهای سگ در سیبری دارای چشمان آبی رنگ می باشند .

 

چشمها گاهی اوقات نیز دو رنگ است (آبی – قهوه ای) . در بین پنجه ها دارای مو می باشد که این امر راه رفتن حیوان را بر روی برف و یخ آسان می سازد . لایه زیرین موها زبر و ضخیم و لایه بیرونی صاف و نرم می باشد . هاسکی قادر است تا در دمای ۶۰- درجه به راحتی زندگی کند .

 

خلق وخو 

 

سگی آرام و بازیگوش می باشد . مشتاق و گاهی اوقات لجباز . به اعضای خانواده ای که در آن بزرگ می شود بسیار علاقه مند است . باهوش ، اجتماعی و با محبت می باشد . اگرچه انرژی زیادی خصوصاً در تولگی دارد اما سگ سر براه و مطیعی می باشد . رابطه خوبی با کودکان دارد . بسیار کم پارس می کند ؛ بنابراین دیدبان خوبی نمی باشد . استعداد خوبی در آموختن دارد اما این کار را باید با صبر و حوصله انجام داد ، چراکه هاسکی می تواند گاهی اوقات لجباز شود . اگر بیکار بماند خیلی زود حوصله اش سر می رود . از تنهایی بیزار است بنابراین اگر ساعات زیادی را بیرون از خانه سپری می کنید حتماً یک جفت و هم بازی برای سگ خود پیدا کنید . به غذای کمتری نسبت به آنچه به نظرمی رسد نیاز دارد . اگر از سنین پایین اجتماعی شود با سایر حیوانات مشکلی ندارد .

 

وزن و ارتفاع 

 

وزن در نرها :   ۲۰-۲۷ کیلوگرم

 

وزن در ماده ها :   ۱۶-۲۲ کیلوگرم

 

ارتفاع در نرها :   ۵۳-۶۰ سانتیمتر

 

ارتفاع در ماده ها :   ۵۱-۵۶ سانتیمتر

 

 سگ نژاد سایبرین هاسکی

 

مشکلات سلامتی 

 

اصولاً سگ سلامتی است . مشکلات کپل ، بیماریهای چشمی همانند آب مروارید و ورم پوستی ناشی از کمبود روی (Zinc) قابل ذکر می باشد .

 

شرایط نگهداری

 

برای نگهداری در آپارتمان پیشنهاد نمی شود . بسیار فعال است و به یک حیاط بزرگ جهت زندگی نیاز دارد . بدلیل داشتن پوشش ضخیم تحمل هوای گرم را ندارد و بهتر است از سایبان و کولر در فصول گرما استفاده شود . این نژاد زندگی را بصورت گروهی ترجیح می دهد (حداقل دوتایی) .

 

فعالیت بدنی 

 

به فعالیت بدنی زیادی نیاز دارد اما نباید او را در هوای گرم به انجام ورزشهای سخت وادار نمود . یک حیاط بزرگ با نرده یا دیوارهای بلند پیشنهاد می شود . توجه کنید تا نرده ها از زیر نیز بلند و محکم باشند چراکه هاسکی علاقه زیادی به کندن زمین دارد .

 

طول عمر 

 

حدود ۱۲- ۱۵ سال .

 

آراستن

 

به جز در فصول ریزش مو به آراستن زیادی نیاز ندارد (دوبار در سال ریزش مو دارد) . برس کشیدن با شانه آهنی پیشنهاد می شود .

 

 سگ نژاد سایبرین هاسکی

 

تاریخچه 

 

موطن این نژاد سیبری می باشد . در سال ۱۹۰۹ به آلاسکا برده شد . برای قرنهای متوالی از هاسکی بعنوان سگ سورتمه و چوپان استفاده می شد . سگهای فوق العاده ای برای کار کردن در شرایط آب و هوایی سخت و سرد سیبری می باشند . هاسکی سگی است سبک وزن و پر استقامت . هنگامی که به آمریکا وارد شد بدلیل داشتن سرعت زیاد از او بعنوان سگ مسابقه استفاده می کردند . امروزه هاسکی یک دوست و همراه خوب برای افرادی است که این نژاد را به خوبی می شناسند .



شارژ سریع موبایل