نازنین نظریان جامی جمعه ۲ مرداد ۱۳۹۴ - ۰۳:۰۰

«قوز فکری»

قوز فکری چیست؟ مشکل از نداشته‌هایمان نیست، داشته‌هایی است که نمی‌توانیم از آنها استفاده کنیم. پاسخ این پرسش را می‌توانید در کتاب «قوز فکری» نوشته علیرضا راهداری بیابید.

نخستین چاپ کتاب «قوز فکری» نوشته مهندس علیرضا راهداری در 37 فصل از سوی انتشارات نظری منتشر شد. این کتاب براساس تجربه‌های فکری انجام شده در دوره‌های آموزشی تفکر از سوی نویسنده تهیه شده و از این نظر کتابی است که با فرهنگ ایرانی سازگار است.

این کتاب به آموزش تکنیک‌های جدید و ساده‌ای برای استفاده بیشتر از مغز و ذهن می‌پردازد. به‌کارگیری این تکنیک‌ها، باعث تغییرات گسترده‌ای در زندگی افراد و ایجاد قدرت و نشاط تازه‌ای می‌شود.

مولف در کتابش در تعریف قوز فکری نوشته است: «بسیاری از افراد نمی‌توانند از تمام قد اندیشه خود استفاده کنند و مانند افرادی که قوز دارند فکر آن‌ها نیز خمیده است و خمیده فکر می‌کنند. قوز فکری در واقع به این مفهوم است که فرد از ذهن و مغز خود استفاده می‌کند، اما این استفاده قاعده‌مند و روشمند نیست.»
 
مولف معتقد است که از ویژگی‌های متمایز این کتاب این است که هر فصل از کتاب را می‌توان به‌صورت مجزا مطالعه کرد، تمرین‌های آخر فصل آن را انجام داد و تغییرات آن را مشاهده کرد.

 از مهم‌ترین فصل‌های این کتاب می‌توان به «سه قانون مهم برای کار با مغز»، «شرطی شدن مغز»، «پشتکار»، «ترس چیست؟»، «مدیریت زمان» و «تکنیک‌هایی برای موفقیت» اشاره کرد.

 علیرضا راهداری، درباره مبحث «سه قانون مهم برای کار با مغز» آورده است: «ذهن بین سختی‌ها و دردها آن کاری را انتخاب می‌کند که درد کمتری دارد. هر فرد می‌تواند با کنترل سختی و دردها به زندگی خود جهت بهتری بدهد و با آگاهی از کار ذهن، برخی از کارهای غیر ممکن را نیز انجام بدهد.»

 براساس محتوای کتاب «شرطی شدن مغز» فرآیندی است که در طول آن یک حلقه مهم و محکم در مغز و بین لذت یا درد از یک چیز ایجاد می‌شود. ذهن افراد نسبت به هر چیزی شرطی شده باشد، آن موضوع رفتار فرد را تشکیل می‌دهد؛ وقتی یک فرد شرطی می‌شود، دیگر تغییر آن به سختی امکان‌پذیر است.
 
مولف درباره مبحث «پشتکار» نیز معتقد است که یکی از مشکلات اکثر افراد این است که می‌خواهند بدون تلاش و پشتکار به تغییر دست یابند.

بدون پشتکار امکان ندارد که بتوان به نتایج مهمی در زندگی خود دست یافت. پشتکار در لغت به معنای ادامه دادن سرسختانه و بیانگر عمل زورکی و سرسختانه است.

 در فصل دیگری از کتاب، نویسنده با عنوان کردن پرسش «ترس چیست؟» نوشته است که ترس یک احساس است؛ حالتی که ذهن ما در احتمال وقوع ناراحتی فعال می‌شود. یعنی مغز احتمال می‌دهد که اتفاقی خواهد افتاد و به این دلیل ناراحت می‌شود. هر چه میزان ترس بزرگتر باشد، نیروی بیشتری از درون را به حرکت در می‌آورد.

 «مدیریت زمان» عنوان فصلی از کتاب است که در آن اشاره شده که یکی از مهم‌ترین کارها در مدیریت زمان، فهرست کردن کارهاست. شما باید در ابتدای هر روز فهرستی از کارهای آن روز را در دفتری ثبت کنید و  بعد از اولویت‌بندی به ترتیب شروع به انجام کارها کنید.

 مولف در ذیل سرفصل «تکنیک‌هایی برای موفقیت» نیز از تکنیک‌هایی مانند تلنگر زدن، تشکر کردن، انجام کار رایگان و بهبود مداوم نام برده است.
نخستین چاپ کتاب «قوز فکری» با شمارگان یک‌هزار نسخه در 672 صفحه، به بهای 25 هزار تومان از سوی انتشارات نظری منتشر شده است.

 

قوز فکری


«هنر فخر فروشی یا مُشک آن است که عطار بگوید»

نخستین چاپ کتاب «هنر فخر فروشی یا مُشک آن است که عطار بگوید» نوشته پگی کلاوس، با ترجمه حسین شهرابی از سوی نشر کتابسرای تندیس به بازار کتاب رسید.

کتاب «هنر فخر فروشی یا مُشک آن است که عطار بگوید» در 10 فصل منتشر شده است.

از مهم‌ترین فصل‌های این کتاب می‌توان به «فخر فروشی داخل و خارج از محل کار»، «مصاحبه‌های استخدامی گذشتن از سد با فخر فروشی»، «وقتی تک و تنها افتاده‌اید» و «یک اعتراف و 12 توصیه فخر فروشی» اشاره کرد.

مولف این اثر معتقد است که هدف از تألیف این کتاب، کسب مهارت در هنر فخر فروشی است. فصل‌های کتاب پر از داستان‌های واقعی از گاف دادن‌ آدم‌هاست و به مخاطب نشان می‌دهد چطور همه‌جا با موفقیت تمام به تعریف از خود بپردازد.
 
در دنیای بی‌رحم تجارت، به‌ویژه این روزها که امنیت شغلی عملا وجود ندارد، فخر فروشی ضرورت است. سکوت درباره موفقیت‌ها تنها به این منجر می‌شود که ارج و قرب کافی نبینید و فرصت‌ها را یکی پس از دیگری از دست بدهید.

نویسنده در فصلی با عنوان «فخر فروشی داخل و خارج از محل کار» بر نکات پایه‌ای فخر فروشی تجاری در داخل و خارج از دفتر کار تمرکز می‌کند.

این فصل پر از گفت‌وگو و قصه‌هایی از دنیای تجارت است که به مخاطب نشان می‌دهد چطور تمام برخوردهایش را با دیگران به بهترین شکل ممکن دربیاورد.

مولف در مبحثی با عنوان «مصاحبه‌های استخدامی گذشتن از سد با فخر فروشی» بر تبدیل مصاحبه استخدامی به شغل و تبدیل به ارزیابی‌های کاری به ترفیع و افزایش حقوق تمرکز دارد.

در این فصل از کتاب آمده است که برای هر مصاحبه استخدامی، باید حواستان باشد که خود را برای چیز مهم دیگری آماده کنید؛ نگرانی‌های کارفرما درباره شما و پیشینه شما!

 در این کتاب اشاره شده که جواب‌هایی در آستین آماده داشته باشید که سابقه کار پرافتخاری را نمایش دهد و بگوید چطور مهارت‌های شما می‌تواند از فلان زمینه به زمینه تازه انتقال یابد.

در ادامه این مبحث می‌خوانیم که با توجه به این‌که آدم‌ها به دلایل مختلف مدام شاغل و بی‌کار می‌شوند، مبحث «وقتی تک و تنها افتاده‌اید» به آنهایی اختصاص دارد که شغل واقعی ندارند و می‌خواهند شبکه‌ رابطه‌هایشان را تقویت کنند یا از گپ موقع غذا خوردن استفاده کنند و آن را به فرصتی برای یافتن شغلی بهتر تبدیل کنند.

در بخشی از این فصل آمده است: «قبل از آن‌که چیزی بفروشید باید آن را به نمایش بگذارید و قبل از آن‌که چیزی به نمایش بگذارید باید خودتان را به شکلی به یاد ماندنی به نمایش بگذارید.»

 در ادامه همین مبحث مولف اظهار می‌کند که برخی افراد اجازه می‌دهند، لاف هراسی مانع بیان خودستایی‌هایی شود که برای برجستگی در میان رقیبان و بستن و معامله ضروری است. گاهی عیبی ندارد آدم برای دیگران فخرفروشی کند.

 مولف در فصل آخر کتاب با عنوان «یک اعتراف و 12 توصیه فخر فروشی» 12 توصیه به مخاطبان خود ارائه می‌دهد از جمله این‌که بهترین و اصیل‌ترین وجه خودتان را بنمایانید، مختصر و مفید حرف بزنید، همه حرف‌هایتان را باید بتوانید اثبات کنید، همیشه آماده باشید و بدانید چه زمانی بگویید مشکتان خوشبو است.

نخستین چاپ کتاب «هنر فخر فروشی یا مُشک آن است که عطار بگوید» با شمارگان یک‌هزار نسخه در 222 صفحه، به بهای 10 هزار تومان از سوی نشر کتابسرای تندیس راهی بازار نشر شده است.



شارژ سریع موبایل