افسانه حیدری سه شنبه ۱۵ مهر ۱۳۹۳ - ۰۷:۲۰

شاهین پا سرخ دارای طول بدنی معادل با ۲۸ تا ۳۴سانتی متر است و فاصله ی بین دو سر بالهای آن حدود ۶۵ تا ۷۵ سانتی متر می باشد و از پرندگان شکاری کوچک به شمار می رود . بالهای آن مانند سایر شاهین ها بلند و کشیده است. پرندگان نابالغ دارای بخش فوقانی به رنگ قهوه ایی و بخش پایینی به رنگ زرد نخودی هستند. که در نوارهای تیره ایی دیده میشود. صورت پرندگان نابالغ شبیه ماده هاست. نرهای بالغ، دارای بدنی به رنگ آبی مایل به خاکستری هستند به جز بخش زیر دم و پاها که به رنگ قرمز است. ماده های بالغ، دارای پشت و بالهای خاکستری بوده و سر آنها نارنجی رنگ می باشد. بخش زیرین بندشان هم به رنگ نارنجی دیده می شود. صورت انها سفید و در ناحیه دور چشمانشان یک نوار سیاه رنگ دیده می شود.

 

شاهین پا سرخ، مناطق باز اندکی درخت را برای زندگی ترجیح می دهد و عموما در مناطقی که یک رودخانه نیز وجود داشته باشد، بیشتر دیده می شود. همانند سایر شاهین ها، هنگام شکار به صورت درجا پرواز کرده و شکار خود را پیدا می کند. سپس با یک شیرجه سریع شکار خود را به دام می اندازند. عمده ترین منبع غذایی این پرنده را حشرات بزرگ تشکیل می دهند ولی بعضا از پستانداران کوچک و پرندگان نیز تغذیه می کند. این پرنده ها از لانه سایر پرندگان استفاده کرده و به صورت گروهی تخمگذاری می کنند.

 

در ایران به صورت مهاجر عبوری و به تعداد کم در شمال و غرب ایران دیده شده است ولی در حال حاضر گزارش مبنی بر وجود این پرنده بسیار کم است .



شارژ سریع موبایل