هیمن زارعی سه شنبه ۲۲ مهر ۱۳۹۳ - ۱۵:۴۰

این پرنده ساکن امریکای شمالی است. ولی در اروپای شرقی نیز دیده میشود. این پرنده ، کوچک ولی بسیار جسور است رنگ آنها قرمز روشن براق ، آبی و دارچینی می باشد .

 

نر و ماده هردو دارای سر قرمز روشن و آبی هستند . نوع نر دارای بالهای آبی رنگ و ناحیه ی پشت بدن و دم به رنگ دارچینی و خاکی دیده می شود . ناحیه ی سینه ، سفید با لکه های تیره می باشد . پرنده ماده بدنی به رنگ دارچین با نوارهای تیره دارد . سر نوع ماده تیره تر است .صورت این پرنده ، سفید با خطوط سیاه عمودی است ؛ یکی در جلوی چشم و دیگری بر روی گوش پرهای آنها بلند و نوک تیز و دمشان بلند است .


همانند سایر پرندگان شکاری ، پرنده ماده از نر بزرگتر است ولی تفاوت جثه ی آنها زیاد محسوس نیست . طول متوسط بدن ۲۵ سانتی متر برای ماده و ۲۴ سانتی متر و وزن متوسط ماده ۱۲۰ گرم و وزن متوسط نر ۱۱۱ گرم است .این پرنده در نقاط مختلفی دیده میشود در مناطق باز و حاشیه جنگل های ، علفزار ها و … آنها برای شکار کردن نیاز به کمین در مناطق باز دارند و برای لانه سازی نیز باید حفراتی در اختیار داشته باشند . این پرنده برای شکار کردن ، به صورت درجا پرواز کرده و سر خود را ساکن نگه میدارد و در این حالت زمین را برای پیدا کردن شکار جستجو میکند و پس از یافتن شکار به طور ناگهانی حمله میکند . این پرنده علاوه بر پستانداران کوچک و حشرات ، بعضا به خفاش ها نیز حمله میکند .


دلیجه های امریکایی ، پرندگانی مهاجر هستند . ولی مشخص شده است که هر ساله آنها به مکان و قلمرو قلبی خود باز می گردند. قلمرو انها کوچک و در حدود پنج کیلومتر مربع است . در مقابل مهاجمان به شدت از لانه خود محافظت میکند . این پرنده برای لانه سازی ، شکاف های موجود بر روی درختان را انتخاب میکند . ولی در برخی مناطق از حفرات موجود ، در صخره ها نیز استفاده می کند . یک جفت نر و ماده عموما با هم زندگی میکنند . در مرحله جفت یابی ، پرنده نر نمایش های هوایی را نشان میدهد و با شیرجه زدن های متوالی همراه است . حتی ممکن است پرنده نر برای ماده نیز غذا بیاورد .


پرنده ماده حدود ۳ الی ۷ تخم میگذارد . تخم ها به رنگ سفید یا سفید مایل به صورتی هستند که لکه هایی ریز و نوارهایی به رنگ قهوه ای روشن روی آنها دیده می شود . نر و ماده هر دو بر روی تخم میخوابند ، این عمل حدودا ۳۰ روز طول میکشد . جوجه ها خیلی سریع رشد می کنند و در طی یازده تا ۱۲ روز بسیار سر و صدا میکنند . در حدود ۱۸ الی ۲۰ روزگی ، وزن آنها با وزن پرنده بالغ برابر می شود . جوجه ها در ۲۶ الی ۳۱ روز پس از تولد ، اولین پرواز خود را انجام میدهند ، جوجه ها یک یا دو هفته با یکدیگر و در کنار لانه باقی میمانند و تا دو تا چهار هفته بیشتر از یک کیلومتری لانه دور نمیشوند ، پس از اینکه در شکار کردن مهارت پیدا کردند کاملا از لانه دور میشوند .


غذای اصلی دلیجه ی امریکایی را موش ، مارمولک ، سنجاقک ، و ملخ تشکیل میدهد . ممکن است که سایر پرنده های کوچک را نیز شکار کنند . در فصل زمستان غذای اصلی آنها را جوندگان و پرندگان تشکیل میدهد .دلیجه های امریکایی عمری حدود یازده سال دارند . عمده ترین عوامل مرگ و میر آنها عبارتند از : تصادف و شکار توسط سایر پرندگان شکاری و شکار توسط انسان.


در وجود انها در ایران اطلاعی در دسترس نیست .



شارژ سریع موبایل