سارا قاسمی يكشنبه ۴ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۹:۰۰

پرورش درک و فهم بصری کودکان با کتاب‌های «هوش»

 

 آموزش عادتهای خوب رفتاری


والدین می‌توانند با استفاده از کتاب‌های کمک آموزشی مانند مجموعه 4 جلدی «هوش» نوشته امیرهوشنگ اقبال‌پور با بازی و نمونه‌های آموزشی ساده و جذاب درک و فهم بصری کودکان خود را پرورش داده و آنها را با رنگ‌ها و شکل‌های مختلف آشنا کنند.
 
نخستین جلد این مجموعه «منطقی و ریاضی» نام دارد و شامل بازی و نمونه‌های آموزشی بسیار جالب برای کودکان سه سال به بالاست. از آنجا که توانایی درک و فهم کودکان با یکدیگر متفاوت است، تمرین‌های کتاب این قابلیت را دارند که پس یا پیش شوند. والدین باید با پرهیز از زیاده خواهی و سخت گیری نامناسب به کودکان زمان کافی بدهند تا محتوا را با رغبت کشف کند.
 
تمرین‌های کتاب جنبه‌های متنوعی از درک و فهم بصری را پرورش می‌دهند. توانمند کردن قدرت تفکر و مهارت پیدا کردن ارتباط منطقی میان اشیاء مختلف نیز در این مجموعه مورد توجه خاص قرار گرفته است.
 
همچنین تغییر آگاهانه از تصاویر واقعی به اشکال گرافیکی بر این اساس پایه گذاری شده است که عادت صحیح بینایی و توانایی تمرکز حواس کودکان به طور محسوس تقویت شود.

دومین جلد این مجموعه «رنگ و شکل» نام دارد و به کودکان کمک می‌کند که با رنگ و شکل‌ها به خوبی آشنا شوند و به طور موثر کودکان را برای ورود به مدرسه آماده می‌کند.
 
«منطقی و ریاضی» سومین جلد این مجموعه است و شامل بازی‌هایی برای تقویت توجه و تمرکز حواس کودکان است و مطالبی را درباره کامل کردن چیزهای ناقص، تفکیک شکل و رنگ، مرتب کردن اشیاء و کشف اشتباه‌های بزرگ به بچه‌ها آموزش می‌دهد.
 
چهارمین جلد این مجموعه «هیجانی و حرکتی» نام دارد و کودکان را با جورچین، شناخت رنگ‌ها و شکل‌ها و دسته بندی چیزهای بهم ریخته آشنا می‌کند.
 
انتشارات آبرنگ، مجموعه 4 جلدی «هوش» را در قالب 16 صفحه مصور رنگی با شمارگان پنج هزار نسخه و قیمت 50 هزار ریال برای هر جلد منتشر کرده است.

 

آموزش عادت‌های خوب رفتاری و غذایی به کودکان

 

 آموزش عادتهای خوب رفتاری

 

دو کتاب «عادت‌های غذایی خوب» و «عادت‌های رفتاری خوب» نوشته اگنس د بزناک با ترجمه سیدسینا محمدیان منتشر شده است.

کتاب «عادت‌های غذایی خوب» با ارائه جملات کوتاه و تاثیرگذار به همراه تصاویر رنگی جذاب به کودکان گروه سنی «الف و ب» مهارت‌های زندگی و عادت‌های غذایی مطلوب و مناسب را آموزش می‌دهد.
 
در بخشی از این کتاب می‌خوانیم: «من از غذایی که می‌خورم لذت می‌برم. من میان وعده‌های سالم می‌خورم. من غذایم را تا آخر می‌خورم. من مقدار زیادی آب می‌نوشم...»
 
در کتاب «عادت‌های رفتاری خوب» هم مهارت‌های رفتاری و عادت‌های روزمره مطلوب به کودکان آموزش داده می‌شود. در این کتاب تصاویر به صورت بدون رنگ کار شده است تا کودکان به سلیقه خودشان آنها را رنگ کنند.
 
در بخشی از این کتاب می‌خوانیم: «من هر روز صبح موهایم را شانه می‌کنم. گوش‌هایم را به ملایمت تمیز می‌کنم. دندان‌های من هر روز به مسواک زدن نیاز دارند.
 
این کتاب‌ها به صورت دو زبانه (فارسی-انگلیسی) منتشر شده است. بنابراین کودکان انگلیسی زبان هم می‌توانند به راحتی آنها را بخوانند. همچنین خواندن این کتاب می‌تواند زبان انگلیسی کودکان را نیز تقویت کند.
 
انتشارات ندای سینا، کتاب‌های «عادت‌های غذایی خوب» و «عادت‌های رفتاری خوب» را در قالب 24 صفحه مصور رنگی با شمارگان سه هزار نسخه برای هر جلد منتشر کرده است. علاقه‌مندان می‌توانند کتاب «عادت‌های غذایی خوب» را با قیمت 20 هزار ریال و کتاب «عادت‌های رفتاری خوب» را با قیمت 35 هزار ریال خریداری کنند.

 

شناخت تاثیر بازی بر شخصیت کودکان در کتاب «بازی‌های کودکانه»

 

 آموزش عادتهای خوب رفتاری

 

انتشارات نیاسا سومین چاپ کتاب «بازی‌های کودکانه» نوشته مجید عزیزی را به بازار نشر عرضه کرد.
سومین چاپ کتاب «بازی‌های کودکانه» نوشته مجید عزیزی در هفت فصل از سوی انتشارات نیاسا منتشر شد. مولف در کتاب «بازی‌های کودکانه» به نکاتی درباره بازی‌های رایانه‌ای و تأثیر آن بر شخصیت کودکان می‌پردازد.
 
از مهم‌ترین فصل‌های این کتاب می‌توان از «چگونه بازی کامپیوتری بخرید»، «اثر بازی‌های رایانه‌ای بر کودکان و نوجوانان»، «کودکان خشن و منزوی؛ دستاورد بازی‌های کامپیوتری» و «بازی‌های کامپیوتری کودکان را می‌توان کنترل کرد» نام برد.
 
مجید عزیزی درباره مبحث «چگونه بازی کامپیوتری بخرید» در کتابش نوشته که بهتر است اول از همه به فکر سرگرم کننده بودن بازی باشید، زیرا در سن زیر پنج سال خط مشخصی بین آموختن صرف و تفریح نمی‌توانید برای کودک بکشید.
 
براساس محتوای این اثر، به والدین توصیه شده که بازی‌هایی را انتخاب کنند که بازی بیش از یک بازیکن در آنها تشویق شده و باعث می‌شود که دو یا سه نفر با هم بازی کنند. به‌توصیه مرکز ملی رسانه‌ها و خانواده‌ها بهتر است رایانه را به یک وسیله اجتماعی تبدیل کنند.
 
در ادامه همین مبحث آمده که بنابر تحقیقات انجام شده، بازی‌هایی که محتوای خشن دارند کودک را در معرض افزایش رفتارهای پرخاشگرانه قرار می‌دهند، به‌ویژه اگر به صورت همیشگی بازی شوند و کودک زمان زیادی را به این بازی‌ها اختصاص دهد.
 
«اثر بازی‌های رایانه‌ای بر کودکان و نوجوانان» عنوان فصلی از کتاب است که در آن مولف به مزایا و معایب بازی‌های رایانه‌ای اشاره کرده و می‌نویسد: «از مزایای بازی‌های رایانه‌ای می‌توان به یادگیری آسان، تنوع زیاد، تمرین مهارت‌ها و هماهنگی چشم و دست اشاره کرد. اما در کنار این مزایا، بازی‌های رایانه‌ای معایبی هم دارد از جمله آسیب‌های جسمانی و آسیب‌های روانی و تربیتی مانند تقویت حس پرخاشگری و خشونت، انزوا طلبی، تنبل شدن ذهن، افت تحصیلی و تاثیر منفی بر روابط خانوادگی.»
 
عزیزی در فصل «کودکان خشن و منزوی؛ دستاورد بازی‌های کامپیوتری» معتقد است که اگر قرار است اجازه دهید فرزندانتان از بازی‌های رایانه‌ای استفاده کند، بهتر است بازی‌های تصویری خلاق راکه کودک را وادار به حل معما می‌کند بیش از بازی‌های دیگر مورد توجه قرار دهید.
 
در ادامه این مبحث آمده است که خشونت نیز یکی دیگر از مواردی است که متخصصان درباره شدت گرفتن آن هشدار می‌دهند. به گفته آنها کودکانی که به طور مداوم بازی‌های کامپیوتری انجام می‌دهند درونگرا و منزوی می‌شوند، در برقراری ارتباط اجتماعی با دیگران ناتوان می‌شوند و خشونت بیشتری در آنها به چشم می‌خورد.
 
نوسنده کتاب در تشریح مبحثی با عنوان «بازی‌های کامپیوتری کودکان را می‌توان کنترل کرد» نوشته که بسیاری از متخصصان معتقدند که بهتر است کودکان زیر سه سال اصلا با کامپیوتر و بازی‌های ویدیویی آشنا نشوند و تا آن‌جا که ممکن است با اسباب بازی‌های قابل لمس و واقعی مثل لگو، خانه‌‍سازی و .. سرگرم شوند. اما اگر کودک زیر پنج سال شما قبل از این به بازی‌های رایانه‌ای دسترسی پیدا کرده است، باید هم‌اکنون به فکر شروع قانون و تعیین حد و مرزی برای به‌کارگیری این بازی‌ها باشید.
 
در ادامه همین مبحث آمده که قبل از ارائه بازی رایانه‌ای یک محدودیت زمانی مشخص را به کودک اطلاع دهید. برای کودکان در این محدوده سنی می‌توانید از ساعت‌های زمان‌دار استفاده  کرد.
 
سومین چاپ کتاب «بازی‌های کودکانه»با شمارگان سه‌هزار نسخه در 48 صفحه، به بهای 9 هزار و 500 تومان از سوی انتشارات نیاسا به بازار نشر عرضه شده است.



شارژ سریع موبایل