سمیه قاسمی پنجشنبه ۱۴ آبان ۱۳۹۴ - ۰۵:۰۰

مقاله ای از کتاب the ancient art of bonsai توسط مدیریت سایت دیجی باغ ترجمه شده است و درباره آبیاری بونسای میباشد که امیدوارم برای بازدیدکنندگان مفید باشد.

آبیاری bonsai ازمهمترین فاکتورها در نگهداری بونسای است.هرکدام از گونه های بونسای نیاز ابی متفاوتی دارند.برخی انواع بنسای شرایط خشک را بهتر از گونه های دیگر بنسای تحمل میکنند.برخی انواع بونسای تشنگی خود را با شل و اویزان شدن برگهایشان اعلام میکنند ولی در در برخی انواع بونسای این نشانه خشک شدن گیاه است.

تمام انواع در خاک مخصوص بونسای رشد میکنند نه در خاک زمین ،خاک باغبانی یا خاک گلدان.خاک بونسای باید درشت و دانه دانه باشد و اجازه بدهد آب به راحتی در ان جریان داشته باشد.(دیجی باغ: خاک بونسای باید رطوبت را در خودش حفظ کند)

گلدان بونسای حفره هایی برای زه کشی دارد.وقتی بونسای آبیاری میشود ،بیشتر اب ان از زیر گلدان خارج میشود و فقط مقدار کمی از اب در گلدان می ماند.اگر گلدان در مخلوطی از خاک زه کشی شده ازاد رشدکند ،در طول مدت زمان فعال رشد ان (از بهار تا پاییز) معمولا" هر روز به ابیاری احتیاج دارند.استفاده از آبپاش هنگام ابیاری بونسای باعث میشود قطرات آب با ملایمت بیشتری به گیاه بونسای برسد.

مراقب باشید که با شدت اب زیاد باعث خروج خاک از گلدان بونسای نشوید.آبیاری بونسای را تا زمانی ادامه بدهید که آب از زیر گلدان خارج شود.(دیجی باغ: به اصطلاح بنسای سیراب شود).

بهتر است ابیاری در صبح انجام شود تا بونسای در گرمترین ساعات روز بدون اب نماند.(دیجی باغ :برخی هم عقیده دارند که بهترین زمان آبیاری بونسای یا کلا" گیاهان غروب است ). برخی درختان بونسای هر روز به اب احتیاج دارند و برخی خیر.

شما اب قرار دادن انگشتتان در سطح خاک بونسای میتوانید متوجه شوید که خاک بونسای مرطوب است یا خیر.(دیجی باغ:اگر خاک خشک بود اب بدهید و اگر خاک مرطوب بود اب ندهید) اجازه ندهید خاک بونسای زیاد خشک شود.

برخی پرورش دهندگان بونسای یک چاپستیک در لبه گلدان قرار میدهند.(دیجی باغ: چاپستیک به قاشق های چوبی چینی یا ژاپنی میگویند.) و با برداشتن چاپستیک رطوبت خاک بونسای را کنترل میکنند.

گلدانهای کوچک نسبت به گلدانهای بزرگ به دفعات آبیاری بیشتری احتیاج دارند.(دیجی باغ:چون خاک کمتری دارند ).

باد،رطوبت ،سایز گلدان ،دما و فشردگی خاک عواملی هستند که دفعات آبیاری را مشخص میکنند.

وقتی میخواهید به مسافرت بروید به یکی از همسایگان خود بسپارید که درخت بونسای شما را آبیاری کند.

فاکتورهایی از قبیل محل قرارگیری درخت بونسای ،شرایط نوردهی ،مقدارخاک و تغیییرفصل هم برتعداد دفعات آبیاری بونسای تاثیر میگذارد.

شما با نگاه کردن به شاخ و برگ درختان هم میتوانید متوجه شوید به آب احتیاج دارند یا نه.همچنین با فشاردادن انگشتانتان به خاک و یا از طریق وزن گلدان (توضیح دیجی باغ:گلدان در حالت بی ابی سبکتر است) ویا از طریق رطوبت سنج، متوجه خشکی خاک گلدان شوید.

آب باران بهترین آب برای ابیاری گیاهان است ولی آب شیر هم بعد از یکی دو ساعت ماندن هم مناسب است.

درتابستان بهتر است آبیاری درختان در صبح زود یا بعد از غروب آفتاب باشد تا از سوزش برگها بوسیله آفتاب جلوگیری شود.

قراردادن گلدان در یک ظرف اب برای درختانی که تازه در گلدان کاشته شده اند ،کلکسیونهای کوچک ،درختانی که تازه از حالت خشکی درامده اند مناسب است ،بهر حال از زه کشی مناسب گیاه مطمئن شوید.



شارژ سریع موبایل