سارا قاسمی يكشنبه ۲۴ آبان ۱۳۹۴ - ۰۶:۰۰

نئو گلستان

کتاب "نئو گلستان" نوشته پدرام ابراهیمی، طنزنویس جوان عرصه مطبوعات از سوی نشر چشمه روانه بازار کتاب شده است.

 

دو کتاب طنز در بازار نشر

 

این اثر که اولین کتاب از مجموعه کتاب‌های طنز "جهان تازه‌دم" نشر چشمه محسوب می‌شود، بر مبنای گلستان سعدی و حکایت‌های آن نوشته شده و مشتمل بر سه بخش "در معنا"،"در پرانتز" و "در صورت" است.

روی جلد این کتاب نوشته است: "نئو گلستان بر مبنای این سه نسخه از گلستان استوار شده: نسخه‌ای از مجموعه شخصی لردالدفاکس که تصاویر آن از انگلستان برای حقیر ارسال شد و دیگری نسخه‌ای که در یکی از کتاب‌فروشی‌های زیرزمینی میدان انقلاب به تورم افتاد و داخل جلد آن مهر کتابخانه کیوتو ژاپن به چشم می‌خورد.

سومین کتاب اما نسخه خطی ارزشمندی است که دوست فرزانه و ادیبی در اختیارم گذاشت. این نسخه به صورتی ویژه و الهام بخش مرا در امر نگارش این کتاب یاری داد، چرا که فقط جلد و پشت جلد آن باقی مانده بود و دست حقیر را برای نوسازی بنای گلستان باز می‌گذاشت."

این کتاب در 118 صفحه و با قیمت 7500 تومان منتشر شده است.

 

درد نوشته های یک روزنامه نگار نگون‌بخت

کریم پورزبید یادداشت هایی کنایی و طنزآمیز را در قالب کتابی با عنوان «درد نوشته های یک روزنامه نگار نگون‌بخت» توسط انتشارات نامک روانه بازار نشر کرد.

 

دو کتاب طنز در بازار نشر

 

«دردنوشته های یک روزنامه نگار نگون‌بخت» یادداشت های کوتاه یک روزنامه نگار است که دغدغه های فردی و اجتماعی او را در بر می گیرد که این دغدغه ها با زبانی کنایی و طنزگونه بازگو شده اند.

راوی کتاب، هم ناظر است و هم فاعل. اما گویی قوه فاعلیت و عملگرایی اش در تار و پود مشکلات حاد اجتماعی و جبری که ناخواسته بر او و سایر افراد جامعه عارض شده، عقیم شده و از این رو به روایتگری رو آورده است. با این وصف می توان نوشته های روزانه یا گاه به گاه این روزنامه نگار نگون بخت را ناشی از تعهد و عادت روزنامه نگاری اش دانست که در قبال کوچک ترین صحنه ها و مشاهدات روزانه، ساکت و منفعل نیست - یا دستکم می خواهد از انفعال دربیاید.

این یادداشت‌ها آمیزه‌ای از تخیل و واقعیت در خود دارند. یک پا در دنیای اطراف نویسنده دارند و یک پا در ذهن او. نویسنده تلاش کرده است با قلمی مطایبه‌ آمیز و لحنی کنایی به سراغ عادات و خلقیات فردی، اجتماعی و سیاسی شهروندان متوسط ایرانی برود و برش هایی کوتاه از زندگی روزمره و اغلب آشفته ما ارائه دهد.

کریم پورزبید که در مطبوعات و خبرگزاری ها فعالیت می کند، این قسم از یادداشت نویسی را در شبکه‌های اجتماعی نظیر فیس بوک آزموده است و حالا در قالب کتاب منتشر کرده است. او یک شخصیت واقعی را به عنوان مخاطب نوشته هایش فرض گرفته و هر آن چه روایت می‌کند، خطاب به او و بهانه ای برای طرح دغدغه‌ها و درد نوشته هایش است.



شارژ سریع موبایل