سمیه قاسمی يكشنبه ۸ آذر ۱۳۹۴ - ۱۵:۰۰

چاپ سوم كتاب «آشتی: اسلام، دموكراسی و غرب» نوشته «بی‌نظیر بوتو» با ترجمه علیرضا عیّاری از سوی انتشارات اطلاعات منتشر و روانه بازار نشر شد.

«بی‌نظیر بوتو» نخست وزیر سابق پاکستان و رهبر حزب مخالف پاکستان، 27 دسامبر 2007 (6 دی 86) در شهر «راولپندی» در یک عملیات انتحاری ترور و کشته شد. مترجم در ابتدای کتاب شرح مختصری از کشور پاکستان و زندگی این بانوی مسلمان که به صورتی ناجوانمردانه ترور شد و جان خود را در راه احیاء و ابقای دموکراسی گذاشت، ارائه کرده است.

در نخستین فصل کتاب، بوتو شرح بازگشت خود از تبعیدگاهش در دبی به پاکستان را در 19 اکتبر 2007 (27 مهر 86) روایت می‌کند، از افکار و احساسات خود می‌گوید و دیگر وقایع این روز را بازگو می‌کند. بوتو شرح می‌دهد که چگونه در این روز، ‌با انفجار دو بمب از وی استقبال می‌شود و توضیح می‌دهد که چگونه از این حمله‌ها جان سالم به در برده است. بوتو در این فصل توضیح می‌دهد که با نوشتن این کتاب می‌خواهد سهمی در بیان دیدگاه‌های یک زن مسلمان نوگرا داشته باشد.           

دومین فصل کتاب به بررسی اختلاف سلیقه‌ها در جهان اسلام می‌پردازد و تاکید می‌کند که این تصور غلط که تروریسم را بخشی از جهاد در اسلام می‌داند، باید ریشه‌کن شود. وی در این فصل می‌کوشد غبار از برخی تصورات غلط درباره احکام و رفتارهای اسلامی بزداید و اسلام را به عنوان پیامی برای آزادی معرفی کند. وی می‌گوید: «این آزادی است که خداوند برای بشر مقدر داشته تا در صلح، عدالت، مساوات و در نظامی زندگی کند که پاسخگوی مردم روی زمین است . مردمی که پذیرفته‌اند خداوند در روز داوری حساب همه را پس خواهد داد».

در فصل سوم بوتو به بررسی تاریخی روابط برخی کشورهای مسلمان با غرب می‌پردازد و به این ترتیب می‌کوشد دموکراسی را در جهان اسلام بررسی کند.

چهارمین فصل کتاب نیز به‌طور ویژه به بررسی تاریخ و وضعیت معاصر پاکستان می‌پردازد. 

بی‌نظیر بوتو در فصل پنجم و بعد از بررسی امکان برخورد تمدن‌ها می‌گوید: «جلوگیری از برخورد تمدن‌ها حداقل در جهان اسلام، مستلزم این است که به قدرت تجارت، تبادل، فناوری و آموزش و ارزش‌های دموکراتیک ایمان بیاوریم تا این روند را که توسط آن جوامع اسلامی می‌توانند متعهد شوند و به جوامع غربی اعتماد کنند، تسریع بخشیم».

بوتو در فصل پایانی کتاب، با پیام صلح و آشتی سخن خود را به اتمام می رساند و گفت‌وگو را به عنوان محور رابطه کشورهای مسلمان با دنیای غرب پیشنهاد می‌دهد.

چاپ سوم کتاب «آشتی: اسلام، دموکراسی و غرب» نوشته بی‌‌نظیر بوتو با ترجمه علیرضا عیّاری را انتشارات اطلاعات با بهای هشت هزار تومان منتشر کرده است.



شارژ سریع موبایل