سارا قاسمی يكشنبه ۴ بهمن ۱۳۹۴ - ۰۸:۰۰

«موفقیت شناسی دفاع مقدس» نام کتابی است که به کوشش محمدعلی نژادیان منتشر شده است.

در فصل اول نگارنده بخشی از دل نوشته های خود را آورده است. فصل دوم به تعریف موفقیت شناسی و فصل سوم به تاریخ شناسی می پردازد. فصل چهارم به خلاصه ای از تاریخچه دفاع مقدس و فصل بعد به ماجرای عملیات کربلای 4 و 5 به روایت برخی مسئولین و فرماندهان اختصاص دارد. فصل ششم به شناسایی واژه های کلیدی در موفقیت شناسی دفاع مقدس و فصل پایانی به عملیات های فرهنگی که امروز باید انجام شود می پردازد.

در شناسنامه این کتاب قیمتی برای آن مشخص نشده است. نژادیان درباره علت این موضوع می نویسد: «اینجانب چند کتاب تالیف کرده ام که تقریبا 90 تا 95 درصد آنها را به عنوان هدیه به افراد مختلف جامعه (مسئولین نظام و دوستان و... ) تقدیم کرده ام. اینجانب کار تالیف را برحسب علاقه و وظیفه انجام می دهم و برای کسب درآمد نیست و کلیه هزینه های تالیفات را خود عهده دار بوده ام.

در خصوص این کتاب نیز با توجه به این که موضوع دفاع مقدس برای اینجانب یک موضوع ملی است و صحبت از افرادی هست که ایثارگر و از خود گذشته بوده اند، هستند و خواهند بود لذا ترجیح دادم قیمت پشت جلد نداشته باشد و مانند گذشته ، کتاب ها را به عنوان «زکات علم» نشر کنم و این کتاب را تقدیم کرده ام به خانواده های ارجمند شهدای غواص و ایثارگران گرانقدر و قصد دارم برای مسئولین نظام نیز ارسال کنم.»

«موفقیت شناسی دفاع مقدس» در 240 صفحه با شمارگان 1000 نسخه در انتشارات کارآفرینان بزرگ منتشر شده است.

 

«آتش سرد» بر پیشخوان کتابفروشی ها

«آتش سرد» عنوان کتابی تازه از هادی نیرو منش است که به تازگی از سوی انتشارات واژه نگار به چاپ رسید. این کتاب به نقاط عطف زندگی جانبازان شیمیایی می پردازد.

وی با اشاره به این که از سال 1372 کار مستند را آغاز کرده است، افزود: به صورت جدی از سال 1374 بر جانبازان شیمیایی متمرکز شدم و در این کتاب به نقاط عطفی پرداخته ام که در پشت صحنه این مستند ها رخ می داد.

نویسنده «نفس مسموم» درباره شیوه نوشتن این کتاب توضیح داد: در «آتش سرد» این نقاط عطف را از زندگی حدود 10 جانباز شیمیایی گلچین کرده و در کنار هم بازگو کرده ام؛ گویی که این اتفاق ها برای یک فرد رخ داده است.

وی ادامه داد: در ابتدای این کتاب مخاطب با نامه ای از جانباز مواجه می شود که قصد دارد تمام نامه های دوران جبهه خود را بسوزاند اما به خود حق نمی دهد که برخی از این خاطرات را معدوم کند زیرا معتقد است که حق سوزاندن خاطرات دیگر رزمندگان را ندارد. در صفحات بعدی نامه های این افراد پشت سر هم آمده است و در آخر نامه ای از همسر جانباز آمده با این مضمون که «همسر من هفته گذشته به شهادت رسید. این نامه ها را از خود به یادگار گذاشت و از من خواست تا آن ها را چاپ کنم.»

نیرو منش یادآور شد: من این کتاب را در مدت یک هفته نوشته ام و این امر فقط به این دلیل ممکن شد که سال ها با انجام کار مستند در جریان حوادثی که برای جانبازان شیمیایی رخ می داد بودم. ماجراهای آمده در این کتاب هم راست است و هم دروغ؛ چرا که هم تمام این اتفاق ها رخ داده است و هم تمام آن ها متعلق به یک فرد نیست.

وی درباره دلیل انتخاب نام «آتش سرد» برای این مجموعه با اشاره به این که 40  خاطره در قالب 40 صفحه این کتاب آمده است، افزود: جانباز شیمیایی از سوزاندن نامه ها منصرف شد به همین دلیل این نام را مناسب دیدم. همچین نام کتاب، اشاره ای به سرد شدن آتش بر حضرت ابراهیم (ع) هم دارد. من، نام خودم را به عنوان تدوینگر بر جلد کتاب درج کردم.

این نویسنده گفت: این کتاب از سوی انتشارات «واژه نگار» منتشر شد اما متاسفانه اشتباهی در چاپخانه رخ داد که باعث شد برخی مطالب جا به جا چاپ شوند. بنابراین هنوز این کتاب در بازار توزیع نشده است.

 

چند روایت از دفاع مقدس

 

دو کتاب از «روایت نزدیک»

دو کتاب «روایت آه» و «کمین آخر» به عنوان دو کتاب جدید مجموعه «روایت نزدیک» انتشارات روایت فتح طی روزهای گذشته و به تازگی منتشر و در بازار نشر عرضه شده اند.

کتاب های روایت نزدیک، بنا دارند وقایع دوران جنگ را طوری روایت کنند که به خواننده و مخاطب نزدیک و برای او ساده باشند. به عبارتی کتاب های این مجموعه سعی دارند روایت را بین کلمه ها و عبارات گم نکنند تا اصل ماجرا بهتر و راحت تر خوانده شود.

کتاب «کمین آخر» اثر ابوالقاسم وردیانی، یازدهمین عنوان مجموعه مذکور است که درباره مردانی است که مانع از سقوط سر پل ذهاب شدند. وردیانی در ابتدای کتاب درباره آن می نویسد: آن چه در این کتاب خواهد آمد، روایت حماسه بزرگی است که در جاده قصرشیرین - سر پل ذهاب و بعد از عملیات بازی دراز به وقوع پیوسته. این کتاب روایت چند مرد تنهاست که در شرایطی وحشتناک تا آخرین نفس جنگیدند، سینه را در مقابل گلوله های دشمن و تن را در برابر تانک ها سپر کردند تا سر پل ذهاب را از خطر سقوط حتمی نجات دهند.

این کتاب با ۸۸ صفحه مصور، شمارگان هزار و ۱۰۰ نسخه و قیمت ۵۰ هزار ریال منتشر شده است.

دوازدهمین کتاب مجموعه روایت نزدیک هم، «روایت راه» نام دارد. این کتاب اثر محمد صادق کریمی است. این کتاب شامل خاطرات اصحاب کریمی از مدرسه تا جبهه است. اصحاب کریمی یکی از رزمندگان دوران دفاع مقدس است که عملیات بیت المقدس و آزادسازی خرمشهر، برایش خاطرات زیادی دارد. او که یک دانش آموز بوده طی چند ماه حضور در جبهه، به اندازه چند سال رشد کرده است.

«روایت راه» با ۱۰۴ صفحه مصور، شمارگان هزار و ۱۰۰ نسخه و قیمت ۶۰ هزار ریال منتشر شده است.



شارژ سریع موبایل