امین شجاعی يكشنبه ۲۳ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۴:۰۰

برای اینکه خانه تکانی تان اصولی باشد و به بهترین شکل ممکن انجام شود، حتما از نکاتی که در این مطلب به آنها اشاره شده است استفاده کنید.

 

خانه‌ تكانی به سبک حرفه ای ها

 

١. برنامه‌ریزی كنید

شما می‌توانید برای آن‌كه كارهای منزل را آسان‌تر انجام دهید به سادگی یك برنامه‌ریزی داشته باشید. اصلا لازم نیست كه شما از اول صبح تا بعدازظهر كارهای منزل را انجام دهید؛ بلكه می‌توانید با تقسیم‌كردن كارها به روزهای مختلف هفته، كمتر به خود فشار بیاورید و انرژی كمی در یك روز مصرف كنید تا بتوانید به كارهای دیگر مثل مطالعه، رسیدگی به كارهای بیرون از منزل  یا حتی كاركردن خارج از منزل بپردازید.

اگر قرار است مثلا در طبقه پایین منزل به شستن لباس‌ها بپردازید یا باغچه منزل را مرتب كنید، سعی كنید كارهایی را كه مربوط به طبقه پایین یا حیاط است، همزمان انجام دهید تا لازم نباشد دایم از پله‌ها بالا و پایین بروید. شما باید كارهای منزل را اولویت‌بندی كنید و كارهایی را كه لازم است حتما انجام دهید، امروز انجام دهید؛ انجام كارهایی كه چندان ضروری نیستند را به روزهای بعد موكول كنید.


٢. كارهای بزرگ را به كارهای كوچكتر تقسیم كنید

اگر قرار است تمام منزل را خانه‌تكانی كنید، تمام این كارها را به كارهای كوچكتر تقسیم كنید و هر روز بخشی از كارها را انجام‌دهید. بسیاری از بانوان عادت دارند، تمام لباس‌های كثیف را جمع كرده و آنها را با پرده‌ها و ملافه‌ها در یك روز بشویند... حال برخی از خانم‌ها از ماشین‌لباسشویی استفاده می‌كنند و بعضی حسابی به خودشان سخت می‌گیرند و آستین‌هایشان را بالامی‌زنند با دست لباس‌ها را می‌شویند.

تازه پس از آن، لباس‌های خیس را كه سنگین‌تر هم شده‌اند از حمام یا آشپزخانه تا حیاط یا ایوان حمل می‌كنند كه روی بند خشك شوند. انجام این فعالیت‌های سنگین و زیاد، شما را حسابی خسته می‌كند و تمام انرژی‌تان را می‌گیرد، بنابراین بهتر است هر روز یك بخش از لباس‌ها، پرده‌ها یا ملافه‌ها را بشویید و خشك كنید، یا به جای ساعت‌ها بالا و پایین گذاشتن وسایل انباری برای مرتب كردن آن، هر روز بخشی از آن را مرتب كنید تا كار شما ظرف چند روز تمام شود.

 

خانه‌ تكانی به سبک حرفه ای ها

 

٣. كارهای سنگین و سبك را یكی‌درمیان انجام دهید

بعضی از كارهای خانه انرژی كمی از شما می‌گیرند ولی بعضی دیگر شما را كاملا خسته می‌كنند. بهترین روش آن است كه یك كار سبك مثل آب دادن به گلدان‌ها را انجام دهید و به دنبال آن یك كار سنگین‌تر مثل جاروبرقی كشیدن اتاق‌ها را انجام دهید، سپس یك فعالیت سبك را انجام دهید... با این روش به عضلات و مفاصل خود استراحت می‌دهید و می‌توانید ساعات طولانی‌تری به فعالیت بپردازید.

به‌علاوه اگر قرار است یك كار منزل (كه لازم است هنگام انجام آن بایستید) مثل ظرف شستن  یا جاروبرقی‌كشیدن را انجام دهید، به‌عنوان فعالیت بعدی، كاری را انجام دهید كه بتوانید نشسته به آن مشغول شوید؛ مانند سالاد تهیه‌كردن و دوخت‌ودوز. به این ترتیب شما به‌صورت متناوب به یك گروه از عضلات و مفاصل‌تان استراحت می‌دهید.


٤. استراحت دوست‌داشتنی

در بین انجام كارهای منزل به خودتان استراحت بدهید. این استراحت می‌تواند به حفظ انرژی شما كمك شایانی كند. آرام روی تخت دراز بكشید و به بدن خود آرامش بدهید. لازم نیست به خواب بروید؛ فقط به صدای بدن‌تان گوش دهید... حتی می‌توانید نفس‌هایتان را بشمارید. برای استراحت‌كردن، لازم نیست حتی خسته شوید و از پا دربیایید.


٥. از دیگران كمك بگیرید

این كه شما مادر خانواده هستید، اصلا به این معنی نیست كه خودتان باید تمام كارهای منزل را برعهده بگیرید

نگران نباشید، با اندكی كاركردن، بچه‌ها از درس‌خواندن عقب نمی‌افتند! كارهای منزل را بین افراد خانواده تقسیم كنید و مسئولیت مرتب‌كردن و جاروبرقی‌كشیدن اتاق كودكان را به خودشان بسپارید. می‌توانید از افراد خانواده بخواهید خودشان لباس‌هایشان را بشویند.

فراموش‌نكنید حتی كودكان هم می‌توانند در انجام كارهای منزل به شما كمك شایانی كنند. اگر وضعیت اقتصادی خانواده اجازه‌می‌دهد، می‌توانید برای انجام كارهای سنگین، مثل شست‌وشوی شیشه‌ها  یا شستن فرش‌ها و خانه‌تكانی یك كارگر استخدام كنید.

 

خانه‌ تكانی به سبک حرفه ای ها

 

٦. در آشپزخانه

همه بانوان عاشق آشپزخانه‌ای بزرگ و جادار هستند كه ظرفشویی آن در مقابل پنجره باشد ولی در كنار این دكوراسیون ظاهری، شما می‌توانید با انجام تغییراتی در آشپزخانه، كارهای روزانه خود را آسان‌تر انجام دهید.

 خریدن ابزارهای الكتریكی مدرن (وسایل آشپزخانه مدرن) می‌تواند در آسان‌تركردن كار شما كمك بسیاری کند، مثلا شما می‌توانید با خرید یك خردكن‌برقی از خردكردن موادغذایی با دست بی‌نیاز شوید یا با استفاده از یك مخلوط‌كن از هم‌زدن و مخلوط‌كردن موادغذایی خاطر جمع ‌شوید

از قیچی برای پاره‌كردن درب كارتن‌های موادغذایی استفاده كنید، به جای این كه با دست با آنها كلنجار بروید؛ می‌توانید یك سبد بزرگ كه بر شانه می‌اندازید؛ تهیه كنید و موادغذایی را پس از خریدكردن در فاصله فروشگاه تا منزل درون آن قرار دهید، به جای این كه چندین كیسه پلاستیك را دور انگشتان‌تان بیندازید. استفاده از چرخ خرید هم گزینه مناسبی است

فراموش نكنید هنگام خرید ظروف آشپزخانه؛ دیگ‌ها، قابلمه‌ها، بشقاب‌ها و كاسه‌های سبك‌تر را انتخاب كنید. وسایلی را كه بیشتر با آنها سروكار دارید، در طبقاتی از بوفه و كمد یا كابینت بگذارید كه بتوانید به آسانی و بدون كشیدن بدن‌تان به آنها دسترسی پیدا كنید، ارتفاع بین شانه و ران شما مناسب است.

اگر وسایل در طبقاتی قرار گرفته‌اند كه دسترسی به آنها دشواراست از كسی بخواهید تا به شما كمك كند یا از یك نردبان یا صندلی ایمن بالا بروید و وسیله موردنظرتان را بردارید. وارد‌كردن كشش‌های نامناسب بر عضلات و مفاصل هنگام انجام كارهای خانه، می‌تواند شما را دچار گرفتگی و درد عضلات  یا آرتریت كند.


٧- از خدمات شركت‌های خدماتی استفاده كنید

این روزها، بیشتر خانم‌های شاغل وقت ندارند كه روزهای زیادی را به خانه‌تكانی اختصاص دهند، بنابراین اگر شما در این گروه از بانوان قرار دارید، بد نیست از خدمات شركت‌های خدماتی استفاده كنید. شما می‌توانید شستن فرش‌ها، موكت‌ها و حتی پرده را به آنها واگذار كنید.

اگر در یك آپارتمان اقامت دارید، می‌توانید با توافق سایر همسایگان، شست‌وشوی راه‌پله‌ها، حیاط و پاركینگ را به این شركت‌ها واگذار كنید. به این ترتیب در وقت و هزینه خود صرفه‌جویی و از سوی دیگر فشار كمتری را به خود وارد كرده‌اید.

 

خانه‌ تكانی به سبک حرفه ای ها

 

٨. انعطاف‌پذیر باشید

ممكن است شما برنامه‌ریزی كرده باشید كه تمام وسایل منزل را نظافت كنید، تمام شیشه‌ها را پاك كنید، اوضاع باغچه را سروسامان دهید، حیاط و ایوان را حسابی بشویید و انباری را مرتب كنید.

ممكن است برنامه‌ریزی دقیقی هم كرده باشید ولی در نهایت نتوانید در پایان یك روز یا در آخرین روزهای‌ سال كهنه تمام كارهای موردنظرتان را انجام دهید و همین موجب نگرانی و استرس شما شود، ولی كافی است انعطاف‌پذیر باشید؛ مطمئن باشید، رسیدن به تمام اهداف‌تان امكان‌پذیر نیست، بنابراین رسیدگی به‌ درصد قابل‌قبولی از كارهایتان را به حساب موفقیت بگذارید و شاد باشید! قرار نیست كه با یك خانه‌تكانی خودتان را از پا درآورید.


٩. كمتر آشپزی كنید

بد نیست در روزهای خانه‌تكانی، كمی هم حكومت نظامی در منزل برقرار كنید! بدون‌شك برای شما دشوار است هنگام انجام كارهای سنگین خانه‌تكانی، سه وعده غذای گرم نیز برای اعضای خانواده بپزید

بنابراین در یك جلسه خانوادگی اعلام كنید كه به‌عنوان مثال در این روزها كه شما مشغول خانه‌تكانی هستید، فقط ناهار را می‌پزید و برای شام یك غذای حاضری تهیه‌می‌كنید. در این‌صورت شما از فشار كاری وارد بر خودتان می‌كاهید و می‌توانید به انجام امور نظافت منزل بپردازید.


١٠. موسیقی موردعلاقه خودتان را گوش دهید

كاركردن و خانه‌تكانی در فضای ساكت منزل، شاید خسته‌كننده و طاقت‌فرسا باشد؛ بنابراین هنگام خانه‌تكانی، موسیقی موردعلاقه خودتان را گوش دهید یا صدای رادیو را باز كنید. شما ذهن‌تان به موسیقی یا اخبار رادیو مشغول می‌شود و كمتر متوجه گذشت زمان خواهید شد.


١١. شست‌وشوی حمام

بهتر است، وقت جداگانه‌ای برای شست‌وشوی حمام و استفاده از وایتكس و مایعات جرم‌گیر روی اشیای چینی حمام، اختصاص‌ندهید برای این‌كه در وقت خود صرفه‌جویی كنید، شست‌وشوی حمام را به وقتی كه خودتان قرار است به حمام بروید، موكول كنید.


١٢. یك بار به خرید بروید

شما برای خانه‌تكانی به مواد و وسایل متفاوتی نیاز دارید؛ پودرلباسشویی، مایع جرم‌گیر، جارو، دستمال گردگیری، كیسه جاروبرقی، مایع شیشه‌شوی، برس و... بنابراین ممكن است برای خرید هر یك از آنها، هر بار از منزل خارج شوید و وقت و انرژی خود را هدر دهید

بهترین راهكار این است كه یك لیست تهیه‌كنید و تمام مواد و وسایل مورد نیاز برای خانه‌تكانی را در آن یادداشت كنید. وقتی از كامل‌بودن فهرست خودتان مطمئن‌شدید، از یكی از اعضای خانواده بخواهید كه اقلام آن فهرست را یكجا برایتان خریداری كند، یا خودتان یك روز را به خرید اختصاص‌دهید و اقلام مورد نیازتان را یك دفعه تهیه كنید.


١٣. خوش‌اخلاق باشید

غر نزنید! درست است كه خانه‌تكانی دشوار و خسته‌كننده است، ولی قرار نیست زندگی را به كام اعضای خانواده تلخ كنید. اگر دوست ندارید، می‌توانید خانه‌تكانی را انجام ندهید ولی اگر این كار را انجام می‌دهید، آن را با صبر و حوصله و متناسب با توانایی‌هایتان انجام دهید تا بیش از اندازه خسته نشوید. سایر اعضای خانواده به روی خوش شما در روزهای پایانی ‌سال و در آستانه ‌سال نو، بیشتر نیاز دارند تا پاكیزگی منزل.

 

خانه‌ تكانی به سبک حرفه ای ها

 

١٤. تاكسی سرویس نشوید

روزهای پایانی سال، روزهایی است كه ترافیك خیابان‌ها بسیار سنگین است و هر رفت‌وآمد در شهر، ساعاتی طولانی وقت شما را می‌گیرد. شما به‌عنوان مادر خانواده، قرار نیست نقش تاكسی‌سرویس را بازی كنید!

حداقل در این روزها از یكی دیگر از اعضای خانواده بخواهید مسئولیت رفت‌وآمد بچه‌ها را از خانه به مدرسه و برعكس برعهده بگیرد، یا حداقل در این روزها از سرویس مدرسه استفاده كنید. شما حتی می‌توانید از كودك‌تان بخواهید، خودش به تنهایی این مسیر را طی كند.



شارژ سریع موبایل