سمیه قاسمی سه شنبه ۱۴ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۶:۰۰

از انتشار رمان‌های جدید برندگان «بوکر» گرفته تا اکران نسخه سینمایی «دوزخ» دن براون، اقتباس تلویزیونی «جنگ و صلح» و «دن کیشوت» و 100 سالگی انتشار شاهکار ادبی «جیمز جویس» رخدادهایی هستند که سال 2016 برای کتاب‌دوستان و اهل فرهنگ به ارمغان می‌آورد.

سال 2015 به پایان رسید و صفحه‌های تقویم چند روزی است عدد 2016 را نشان می‌دهند. در این گزارش نگاهی می‌اندازیم به مهم‌ترین رخدادهای فرهنگی‌ای که در 12 ماه آینده رخ خواهند داد:


ژانویه

«جولین بارنز» نویسنده برنده سال 2011 جایزه «من بوکر» جدیدترین رمانش را در نخستین ماه میلادی روانه بازار می‌کند. این کتاب که «صدای زمان» نام دارد، از سوی انتشارات «جوناتان کیپ» منتشر می‌شود.


 سورپرایزهای 2016 برای کتاب دوستان
 

این اولین اثر بارنز پس از کسب جایزه «بوکر» با رمان «حس یک پایان» به حساب می‌آید. «صدای زمان» براساس زندگی «دمیتری شوستاکوویچ» آهنگساز و پیانیست مطرح شوروی سابق نوشته شده و داستان آن در دهه 1930 یعنی دوران حکومت استالین روایت می‌شود.


فوریه

«جومپا لاهیری» نویسنده هندی‌تبار برنده جایزه «پولیتزر» اوایل این ماه، جدیدترین اثرش را با عنوان «به بیان دیگر» از سوی انتشارات «بلومزبری» راهی کتاب‌فروشی‌ها می‌کند. این کتاب غیرداستانی مجموعه خاطرات و نامه‌هایی عاشقانه به دو زبان ایتالیایی و انگلیسی است که «آن گلدشتاین» بخش‌هایی از آن را ترجمه کرده است.
 

 سورپرایزهای 2016 برای کتاب دوستان
 

 لاهیری در ژانویه گذشته موفق شد جایزه ادبیات جنوب آسیا را برای رمان «زمین پست» به خود اختصاص دهد. «مترجم دردها» معروف‌ترین کتاب این نویسنده هندی آمریکایی است که در سال 2000 جایزه «پولیتزر» را برایش به ارمغان آورد. لاهیری از پدر و مادری بنگالی در لندن به دنیا آمده و در کودکی به آمریکا مهاجرت کرده است.
 

مارس

سوم مارس مصادف است با چهارصدمین سالگرد درگذشت «میگوئل دو سروانتس». به همین مناسبت شبکه «RSC» فیلمی را با الهام گرفتن از «دن کیشوت» شاهکار عمر این نویسنده و شاعر اسپانیایی به روی آنتن می‌برد.


 سورپرایزهای 2016 برای کتاب دوستان
 

بیست‌وهشتم این ماه نیز هفتادوپنجمین سالگرد درگذشت «ویرجینیا وولف» نویسنده سرشناس رمان‌هایی چون «خیراب‌ها»، «به سوی فانوس دریایی» و «اورلاندو» است.

نویسنده «سفر به بیرون»، «شب و روز»، «اتاق جیکوب»، «خانم دلووی»، «اتاقی از آن خود» و «سه گینی» 28 مارس 1941 خسته از رویدادهای تلخ جنگ‌های جهانی، سنگ در جیب‌هایش ریخت و خود را در رودخانه غرق کرد.
 

آوریل

سوم آوریل بیست‌وپنجمین سالگرد خاموش شدن ابدی «گراهام گرین» از بزرگ‌ترین نویسندگان قرن بیستم میلادی است که کارهایی چون «قدرت و جلال»، «جان کلام»، «آمریکایی آرام» و «پایان رابطه» را در کارنامه‌اش داشت.


 سورپرایزهای 2016 برای کتاب دوستان
 

 اقتباس سینمایی از «کتاب جنگل» اثر معروف کلاسیک «رودیارد کیپلینگ» به کارگردانی «جان فاوریو» در نیمه آوریل اکران می‌شود. «اسکارلت یوهانسون»، «بن کینگزلی»، «بیل مورای» و «ادریس البا» در این فیلم هنرنمایی کرده‌اند.
 

ژوئن

«سیدارتا موکرجی» که برای نگارش «امپراتور همه بیماری‌ها: زندگی‌نامه سرطان» شهرت دارد، امسال کتابی غیرداستانی به نام «ژن: تاریخچه‌ای خودمانی» را روانه بازار می‌کند. اثر قبلی او درباره بیماری سرطان بوده  و در این کار به بررسی‌هایش درباره مسئله وراثت‌ و ریشه بیماری روانی در تاریخ خانوادگی خود پرداخته است.


 سورپرایزهای 2016 برای کتاب دوستان
 

جولای

جولای‌، ماه چندان پرمشغله‌ای برای ادبیات‌دوستان نخواهد بود؛ بیست‌ودوم این ماه «غول بزرگ مهربان» رولد دال که به اختصار «BFG» خوانده می‌شود، راهی سینماها می‌شود. «استیون اسپیلبرگ» کارگردان مشهوری است که این رمان دال را مورد اقتباس قرار داده است. «مارک رایلنس» نقش غول و «پنه‌لوپه ویلتون» نقش ملکه را در این اثر ایفا می‌کنند.


 سورپرایزهای 2016 برای کتاب دوستان
 

آگوست

«آلی اسمیت» از سرشناس‌ترین نویسندگان انگلیسی سال گذشته جایزه ادبیات داستانی زنان «بیلیز» را با رمان «چگونه هر دو باشیم» از آن خود کرد. او در سال 2016 «پاییز» را به کتاب‌دوستان عرضه می‌کند.

به گزارش گاردین‌، اسمیت نویسنده‌ای است که تاکنون جوایز معتبری همچون جایزه رمان «کاستا» و جایزه «گلداسمیتس» را به دست آورده است. او همچنین یک‌بار به فهرست نهایی جایزه «من بوکر» راه یافته است.
 

 سورپرایزهای 2016 برای کتاب دوستان
 

سپتامبر

«ایمیر مک‌براید» که سال 2014 با اولین رمانش «دختر چیزی نیمه‌شکل‌یافته است» توانست جایزه «دزموند الیوت» و «بیلیز» را به خانه ببرد، در ماه سپتامبر دومین اثر ادبی‌اش‌ «بوهمیایی‌های لِسِر» را منتشر می‌کند. این رمان درباره دختری است که همچون نویسنده کتاب، از ایرلند راهی لندن شده تا بازیگری بخواند.

«ِاما دون‌اِهو» نویسند ایرلندی کانادایی سال 2010 کتاب «اتاق» را منتشر و به موفقیت چشمگیری دست پیدا کرد. او در پاییز 2016 اثری را با نام «شگفتی» به کتاب‌فروشی‌ها عرضه خواهد کرد.
 

 سورپرایزهای 2016 برای کتاب دوستان
 

اکتبر

سه اقتباس مهم سینمایی هم در ماه اکتبر به نمایش درمی‌آیند: یکی «دختری در قطار» با بازی «امیلی بلانت» و کارگردانی «تیت تایلر» که براساس رمان پرفروش «پائولا هاوکینز» ساخته می‌شود، دومی فیلم «دوزخ» که براساس کتاب «دن براون» تولید می‌شود و دیگری اقتباس «هرگز برنگرد» با درخشش «تام کروز» در نقش اصلی که برداشتی سینمایی از یکی از رمان‌های مجموعه «جک ریچر» لی چایلد خواهد بود.


 سورپرایزهای 2016 برای کتاب دوستان
 

نوامبر

در یازدهم ماه نوامبر «آنگ لی» فیلمساز صاحب‌نام تایوانی آمریکایی فیلم «راه رفتن طولانی بین دو نیمه» را که براساس رمان برنده جایزه «بن فاونتن» می‌سازد‌، به روی پرده خواهد برد. این رمان که جایزه حلقه منتقدان کتاب ملی آمریکا را کسب کرده، درباره گروهی از سربازان جنگ عراق است که پیش از اعزام در آمریکا جشن پیروزی برپا می‌کنند.


 سورپرایزهای 2016 برای کتاب دوستان
 

دسامبر

چهاردهمین روز دسامبر 2016 برابر است با 100 سالگی «شرلی جکسون»، نویسنده ژانر تخیلی و وحشت آمریکا که تاثیر چشمگیری بر آثار «نیل گیمن» و «استفن کینگ» گذاشته است.

بیست‌ونهم دسامبر هم کتاب‌دوستان جشن 100 سالگی انتشار رمان «چهره مرد هنرمند در جوانی» شاهکار ادبی «جیمز جویس» را برگزار می‌کنند. داستان این کتاب که ماجراهای پسری از ۲ تا ۲۰ سالگی را بیان می‌کند، بسیار پیچیده است و در آن به مسائلی از قبیل ایرلند، انسان، کودک، ترس و خدا پرداخته می‌شود.


 سورپرایزهای 2016 برای کتاب دوستان
 

منتقدان بر این باورند که این اثر مقدمه خلق «اولیس» شاهکار عمر «جیمز جویس» است. «چهره مرد هنرمند در جوانی» به نوعی زندگینامه خودنوشت این شخصیت ادبی ایرلندی محسوب می‌شود.



شارژ سریع موبایل