سارا قاسمی دوشنبه ۲۸ تير ۱۳۹۵ - ۱۴:۰۰

روش های توان افزایی در سختی ها

نویسنده: محسن عطاء الهف 

ناشر: دارالحدیث

گونه : روانشناسی

وجود مشکلات، یکی از موضوعات مهم زندگی است، که همه با آن دست و پنجه نرم می کنند. مشکلات در انواعِ مختلفِ خود، ناتوانایی ها و ضعف هایی را برای افراد به وجود می آورد. لکن می توان با استفاده از برخی روش ها، توانمندی هایی را کسب کرد که از طریق آن بتوان مشکلات را حل کرد. «روش های توان افزایی در سختی ها» با مهم دانستن این موضوع، در قالب دو بخش و هشت فصل به ارائه روش های توان افزایی در سختی ها با نگاه دینی، پرداخته است. در حقیقت سلامت روان در گرو به کار بستن روش های معتبر علمی و دینیِ غلبه بر مشکلات است. مؤلف 32 روش قرآنی را به دست آورده که در زمان ابتلا به مشکلات، با تمسک به آن می توان قدرتِ بردباری و تحمل را افزایش داد.

همچنین در بخش اول، از تکنیک و راهبرد تقویتیِ «اعتماد بر توانایی ها و رفتارهای فردی» استفاده نموده است، روش هایی که در اصطلاح علمی می توان خودتقویتی نام گذاری کرد. بخش اول شش فصل را در خود جای داده است که در هر کدام روش هایی بیان شده اند. به عنوان نمونه در فصل اول، روش مقایسه اجتماعی مطرح شده است. اگر هر کدام از انسان ها در مشکلات، وضعیت خود را با افرادی که بدتر از خود و دچار حالت های بدتری هستند، مقایسه کند، در سایه آرامش به دست آمده از این مقایسه می تواند موفقیت های گوناگون زندگی کسب کند. یکی دیگر از روش های مطروحه توسط نویسنده که در بخش دوم به آن پرداخته شده است، روش خدا تقویتی است، به معنای تقویت با توجه دادن به صفات الهی. خداوند وعده حمایت بندگانش را در شرایط مختلف داده است و اگر در موقعیت هایی، ظاهراً با عقل آدمی سازگار نیست، به علت ناقص بودن عقل انسان و از طرفی کمال مطلق بودن خداوند متعال است. در هر حال اثر حاضر، با نگاهی دینی و بدیع، به ارائه روش هایی برای توان افزایی افراد در انواع سختی ها می پردازد؛ لذا افراد در هر سن و سال و از هر جنسیتی می توانند کتاب پیش رو را مورد استفاده قرار دهند.

 

جان آشنا

نویسنده: محمود محمدی نسب

ناشر:روزانه

گونه: داستانی مذهبی

«جان آشنا» کتاب جیبی کوچکی شامل یک صد داستانک شیرین و دل پذیر از سیره اخلاقی و عملی پیامبر اکرم(ص) است به طوری که خواننده به راحتی می تواند در مسایل روزمره خود الگوگیری کند. پیامبر(ص) بارانی خدایی است بر دوزخ دنیا تا جهان جایی دوست داشتنی باشد. او نوری است در تاریکی که خواب گردن کشان را آشفته می کند و پدری است برای آن ها که بی پناه مانده اند تا یادشان بیاورد پناهشان خداست. نگاهش که می کنی، آن قدر آشناست که فکر می کنی از قدیم، از روزی که حتی نبوده ای، پای سفره اش بزرگ شده ای. او آشناست، آشنای آشنا مثل جان. برشی کوتاه از متن کتاب: آن قدر شب زنده داری می کرد که بدنش مثل مشک خشکیده شده بود. بعضی ها گفتند: شما که گناهی نداری، این همه سعی و تحمل رنج برای چیست؟ فرمود: بنده شکرگزار نباشم؟!

 

پنجره ای به آفتاب

نویسنده: استاد مشفق کاشانی

ناشر: سوره مهر

گونه: شعر آیینی

ز درون کعبه چو شد رها، به جهان صلای تو یا علی / دل عاشقان تو حلقه زد، به کمند ولای تو یا علی

تویی آفتاب و ستارگان، به سپهر مهر تو پرکشان / زده بال و پر چو کبوتران، به حریم هوای تو یا علی

«پنجره ای به آفتاب» مجموعه فاخری از اشعار استاد فقید و بزرگ، غزل سرای آیینی امروز ما، مرحوم مشفق کاشانی است. استاد مشفق کاشانی که تاج مداحی اهل بیت علیهم السلام را از عنفوان جوانی بر سر داشته، عمر شریف و گرانمایه خود و تمامی اندوخته های شعری خود را به پای آل الله علیهم السلام ریخته است. شیوایی و بلاغت، زیبایی و فصاحت، اِشراف عجیب او بر واژگان فارسی و احاطه جناب ایشان بر تاریخ اسلام، اشعار آن بزرگ مرد غزل را در تارک شعر معاصر درخشان کرده است. مشفق کاشانی(ره) در این مجموعه در ثنای حضرت خداوند که آمیخته با آموزه های عرفان اسلامی است، سروده دارد تا مدح و منقبت حضرت معصومه(س). مقدمه علمی و فخیم مرحوم استاد محمود شاهرخی (جذبه) از ویژگی های دیگر این اثر است. شاید از این مجموعه (به خاطر حجم اشعار و موضوع و محتوای آمده) بتوان به عنوان بخشی از تاریخ منظوم شیعه نام برد.

 

نامیرا

نویسنده: صادق كرمیار

ناشر: كتاب نیستان

گونه: رمان

بیش از هر چیز اسم کتاب است که خواننده را مشغول می کند؛ ابتدا به ذهن می رسد «نامیرا» فقط اسمی هنری است که برای جلب مخاطب انتخاب شده و یا ناشر و نویسنده خواسته اند ابهام داستان را زیاد کنند. اما کتاب را که تا انتها بخوانی معلوم می شود «نامیرا» ریشه در مفهوم «کل یوم عاشورا و کل ارض کربلا» دارد. مفهومی که می گوید پهنه سرزمین کربلا به اندازه کل زمین وسعت پیدا کرده و عاشورا همیشه نامیراست. «نامیرا» داستانی شخصیت محور است؛ رمانی با خرده روایت هایی از تغییر روش، هدف، آرزو و عاقبت آدم ها. این روزگار است که آدم ها را در محک انتخاب شدن و انتخاب کردن می گذارد و نویسنده نامیرا فقط تصویرساز صادق این رویدادهاست. نویسنده کتاب را به سبک رمان های کلاسیک با شروعی آرام آغاز، تصویرسازی و شخصیت ها را یک به یک وارد داستان می کند، آن ها را معرفی کرده و با داستان پیش می برد. «نامیرا» اسیر اختلاف روایت های تاریخی نشده و البته از عقبه تحقیقی درستی بهره برده است. نوشتن داستانی که مخاطب، آخرش را می داند کار آسانی نیست. و این جاست که کرمیار از نگاه درست به عاشورا و استفاده از عنصر «رمانس» به خوبی بهره گرفته است. «نامیرا» داستان عاشقانه هم دارد و نویسنده آگاهانه درام و رمانس را در کتابش خوب پرداخته است.

 

قدیس

نویسنده: ابراهیم حسن بیگی

ناشر: نیستان

گونه: رمان

رمان «قدیس»، نگاهی تاریخی به بُعد حکومت داری حضرت امیرالمؤمنین علی(ع) در 5 سال دوران خلافت آن حضرت است. این رمان در اصل روایتی است از زندگی کشیشی که دوست دارد کلکسیونر کتب و اسناد خطی باشد و در این کار اشتیاق فراوانی برای جمع آوری کتاب های خطی دارد. خیلی ها بر این باور هستند که همیشه عشق، آدم را نجات می دهد و حالا ما در رمان با همین پدیده مواجه هستیم. عشق کشیش به کتب خطی، او را به مردی تاجیک می رساند که می خواهد کتابش را بفروشد. اما همیشه در مسائلی که ارزش مادی داشته باشد، شیطنت هم وجود دارد. مرد تاجیک توسط یک عده جنایتکار کشته می شود و خانه کشیش هم مورد سرقت قرار می گیرد. این آغاز ماجرایی است که در نهایت کشیش را به مطالعه سرگذشت حضرت امیر(ع) علاقه مند می کند. کشیش مسیحی که در مسکو زندگی می کند، دوران کودکی و بخشی از زندگی اش را در بیروت گذرانده و اکنون نیز مجبور می شود برای حفظ جان خود به بیروت برود. جایی که هم برخی اقوام او در آن جا زندگی می کنند و هم دوستان محققی چون جرج جرداق نویسنده کتاب «الامام علی صوت العداله الانسانیه» انتظارش را می کشند. با سفر کشیش به لبنان، ماجراها شکل گیراتری به خود می گیرد و البته داستان وارد روایت های تاریخی می شود و نویسنده تلاش می کند وقایع تاریخی پیرامون بُعد حکومتی امام علی(ع) را یکی بعد از دیگری با پیچ وتاب هایی تعریف کند.

 

ارمغان تندرستی

نویسنده: جمشید خدادادی

ناشر: نشر شهر

گونه: سلامتی

بسیاری از حالات روحی انسان به نوع غذایی بستگی دارد که تناول می کند. آیا بهتر نیست که انسان و حالات روحی اش به لطافت گل و گیاه باشد؟! با مصرف غذاهای پاک و گیاهی، می توانیم روحی لطیف و حساس همچون گل داشته باشیم و پیوسته در قلبمان مهر و محبت و عاطفه حکمفرما باشد. متأسفانه اگر گوشت و مرغ و سرخ کردن غذا را از دست بعضی ها بگیریم، دیگر غذا درست کردن برایش مفهومی ندارد. به اعتقاد ایشان مگر می شود بدون گوشت و مرغ و سرخ کردن، غذاهای رنگارنگ و خوشمزه درست کرد؟! ولی با مطالعه ارمغان تندرستی به این نتیجه خواهد رسید که می توان غذاهای خوشمزه و رنگارنگ بدون استفاده از گوشت و مرغ درست کرد که در عین حال که متنوع است، از انرژی و سلامت بالایی هم برخوردار است.



شارژ سریع موبایل