امین شجاعی پنجشنبه ۲۱ مرداد ۱۳۹۵ - ۰۶:۰۰

«از تبعید تا انقلاب» زندگینامه سیاسی و مجموعه مقالات و مصاحبه های آیت الله مکارم شیرازی را معرفی می کند.

«در سال های قبل از پیروزی انقلاب اینجانب در فکر بودم که در مقابل تهاجم فرهنگی غرب که دستگاه سلطنتی شاه نیز آن را تقویت می کرد، به نوبه خود کاری انجام دهم و از همه جا مناسب تر تهران را دیدم و فکر کردم اگر در قلب تهران، مسجد ارگ را پایگاه قرار دهیم، حرکتی خوبی انجام خواهد شد.» 
مخالفان حکومت پهلوی از گروه های مختلف مذهبی، ملی و چپ، در نشریات گونان دیدگاه های خود را درباره مسائل کشور منتشر می کردند. یکی از این افراد آیت الله ناصر مکارم شیرازی بود. او مبارزه خود را با رژیم پهلوی در ابتدای دهه 40 آغاز کرده و در خرداد 42 توسط حکومت شاه برای مدتی زندانی شد و پس از مدتی آزاد گشت.

بعد از قیام نوزده دی 56 قم نیز به اتهام اقدام عیله امنیت و اخلال در نظم و آسایش عمومی در 21 دی ماه همان سال به چابهار و بعد مهاباد و انارک نائین تبعید شد. در سال 57 از تبعید رهایی یافت و با شدت گرفتن حوادث انقلاب به تهران آمد. آیت الله مکارم شیرازی در زمینه های مذهبی، سیاسی، اجتماعی و فرهنگی صاحب قلم است و از سال 1337 درس هایی از مکتب اسلام را منتشر کرده بود. پس از رهایی از تبعید نیز مقالات و مصاحبه هایی در روزنامه اطلاعات و کیهان منتشر کرد. مکارم شیرازی در آبان 57 در دو مقاله با عناوین " 7 ماه در تبعید" و " بلای استبداد و ریاکاری" که در روزنامه کیهان چاپ شد، به بیان خاطرات خود از دوران تبعید پرداخت. وی از زندان و تبعید می نویسد: زندان عناصر انقلابی را پخته تر، آگاه تر، و مقاوم تر می کند و تبعید ندای انقلاب را به نقاط دور و نزدیک می رساند.

مکارم شیرازی در دی 67 با انتشار مقاله " حکوکت اسلامی چگونه حکومتی است ؟ " در روزنامه کیهان نوشت: مفهوم حکومت اسلامی قطع پیوند با جهانیان، بستن در چاه های نفت به روی مردم دنیا، مبارزه با صنعتی شدن کشور، بازگشت به زندگی سنتی قرون وسطا، گذراندن اقلیت ها از دم شمشیر، محرومیت زنان از حقوق اجتماعی، حذف دمکراسی از برنامه حکومت و روی اوردن به خشونت و استبداد آنچنان که دکتر اوئن و همفکرانش در شرق و غرب پنداشته اند، نیست بلکه حکومت اسلامی تلاشی است سازنده و انقلابی است پویا در جهت عکس آن." 

وی در بهمن 57 در نامه ای خطاب به دولت بختیار با نام " دولت شما فقط یک عیب دارد"  نوشت: " درست است که شما مرغ طوفانید اما این باد، طوفان نیست صاعقه آتش زاست. خودتان هم کما بیش احساس کرده اید پایگاهی در میان مردم برای شما نیست و همین یک عیب شما! و نیز همین است دلیل غیر قانونی بودن حکومت شما!" 

در روزهایی که دولت شاپور بختیار با اتکا به نظامیان و حامیان غربی و در راس آنان امریکا برای پیدا کردن پایگاه اجتماعی با همراهی گسترده نظامیان و خانواده هایشان در پنجم بهمن ، اجتماعی در تهران بر پا کرد تا بگوید این تظاهرات در حمایت از " قانون اساسی" است و نظامیان در برخی نقاط دست به مانور و رزه زدند، مکارم شیرازی در مقاله " بیایید از یک فاجعه خونین جلوگیری کنیم"  سعی کرد بدنه ارتش را به سوی مردم جلب کند. 
کتاب" از تبعید تا پیروزی"  زندگینامه و مجموعه مقالات و مصاحبه های آیت الله ناصر مکارم شیرازی است که توسط میرزا باقر علیان نژاد گرد آوری و تدوین شده است. 

در بخش مقالات و مصاحبه ها این مقالات و نامه را می توانید به طور مفصل تر در کتاب بخوانید. 

از دیگر مقالات کتاب می توان به بلای استبداد و ریاکاری، دولت نظامی با جهاد رو به رو خواهد شد، 10 اصل برای پیروزی انقلاب، سخنی با امرای ارتش؛ اگر از ما نیستید در صف دشمنان ما هم نباشید، زن کالای تزئیینی و مصرفی نیست، بختیار و مسئله جهاد و جمهوری اسلامی و استبداد اتهام بزرگ روز اشاره کرد. در پایان کتاب نیز عکس ها و اسناد و تصاویری  از روزهای انقلاب ضمیمه شده است. 

از تبعید تا انقلاب/ گرد آوری و تدوین: میرزا باقر علیان نژاد/ انتشارات سوره مهر/  چاپ اول: 1392/ 2500 نسخه.مصور. 244 صفحه/ قیمت: 9900 تومان



شارژ سریع موبایل