افسانه حیدری يكشنبه ۲۷ مهر ۱۳۹۳ - ۰۷:۲۰

یكی از صنایع دستی تزیینی- کاربُردی ایران "مَداخله بافی" نام دارد. مَداخله بافی از دستبافته های ظریف و زیبای استان خراسان است كه نوعی نوار كم عرض و ظریف است و به مصرف تزیین لباسهای محلی می رسد. نخ مورد مصرف این دستبافته نخ پنبه ای یا پشمی پُرتاب نمره 48 دولا می باشد.

 

گهگاه از نخ ابریشمی نیز در بافت استفاده می شود. از این نوار برای تزیین دور یقه، پایین لباس، سر آستین های لباسهای محلی زنان استفاده می گردد. در قدیم برای بند قنداق نوزاد، لباسهای مجلسی و فاخر مردان نیز استفاده می شده و هم اكنون مصارفی چون نوارلای قرآن،  بند عینك، تزیین لباس و مانتو، بند دوربین و ... دارد.

 

ابزار كار آن به جای دستگاه نساجی، از كارتهایی كه دارای چهار چشمك (سوراخ) می باشد استفاده می نمایند و عمل بافت كلاً  به وسیله همین كارتها صورت می گیرد و  به همین دلیل به كارت بافی مشهور گردیده است. مَداخله بافی دارای طرح و نقوش زیبای هندسی و رنگارنگ است (در قدیم جنس این كارتها از جنس پوست آهو بوده است).

 

محل تولید این دستبافته در استان خراسان منطقه لایین نو، قوچان، درگز و ... می باشد. روش نگهداری آن حفاظت از بید،رطوبت مداوم، حرارت و آتش، اشعۀ مستقیم و مداوم خورشید، سفید کننده های شیمیایی و اشیای نوک تیز و بُرّنده می باشد و با آب ولرم و صابون و شوینده های معمولی و غیر اسیدی قابل شستن می باشد.



شارژ سریع موبایل