افسانه حیدری دوشنبه ۲۸ مهر ۱۳۹۳ - ۰۱:۴۰

یكی از صنایع دستی تزیینی- کاربُردی ایران "مروارید دوزی" نام دارد.

مروارید دوزی معمولاً به دوخت هایی اطلاق می گردد كه در آن از مروارید به شكل منجوق یا كُروی استفاده گردد. گاهی همراه با مروارید، از دانه های مروارید به شكل گندمی و اشك نیز استفاده می شود كه استفاده از آن ها بستگی به طرح مورد  دوخت دارد. كشور ایران از گذشته های دور به صید و تجارت مروارید در دنیا شهرت داشته و فراوانی مروارید،‌ سبب گردیده كه از آن برای تزیین لباس نیز استفاده گردد.

منابع نشانگر آن است كه این دوخت در زمان هخامنشیان در ایران رواج داشته است.

معروفترین آن، فرش افسانه ای بهارستان خسرو پرویز است كه در سال 637 میلادی به دست اعراب غارت شد. این فرش كه جواهرات گرانبهایی بر آن نشانده بودند دارای حاشیه مجللی بوده كه با مروارید تزیین شده بود.

پرچم پوشیده از مروارید در زمان ساسانیان، پردۀ خانه خدا در قرن هفتم هجری و... بسیاری آثار دیگر نشان از قدمت این هنر دارد. امروزه  مروارید دوزی با مروارید اصل انجام نمی گیرد و این دوخت با مرواریدهای مصنوعی به رنگها و اشكال مختلف و متنوع انجام می گیرد. شهرهای اصفهان‌، كاشان، یزد، تهران، ‌تبریز، قزوین و بعضی از شهرهای استان هرمزگان و خوزستان محل دوخت این هنر می باشند. روش نگهداری آن حفاظت از رطوبت مداوم، حرارت و آتش، اشعۀ مستقیم و مداوم خورشید، سفید کننده های شیمیایی و اشیای نوک تیز و بُرّنده می باشد و با روش خشك شویی قابل تمیز كردن می باشد.



شارژ سریع موبایل