عادل مسعودی سه شنبه ۴ شهريور ۱۳۹۳ - ۱۰:۰۰

مدرسه غیاثیه خرگرد (Khargerd) یکی از زیباترین و باشکوه ترین بناهایی بود که در سفر به خراسان پیش چشم خود دیدیم، یک زمانی در این نقطه از سرزمین ما جمعی از بزرگان و دانشمندان دور هم جمع می شده اند برای آموختن و یاد دادن.

 

مدرسه غیاثیه در روستای خرگرد در نزدیکی شهرستان خواف در شرق استان خراسان رضوی واقع شده است و خواف شهری است که در گذشته وسعت و شهرتی بسیار بیشتر از خواف فعلی داشته و بر سر راه جاده ابریشم قرار داشته است.

 

وجه تسمیه خرگرد: دو روایتی که درباره نام گذاری خرگرد شنیدم به این ترتیب بود که اینجا محل گردآمدن خردمندان و دانشمندان بوده است و دیگری این که خرگرد، خورگرد بوده و بدان جهت این نام گذاشته شده که در این سرزمین همواره خورشید تابان بوده است. حدود ۶۰۰ سال پیش بزرگترین هنرمندان این مرز و بوم به این سر کشور فراخوانده شده اند تا آنچه قرار است برای اندیشمندان ساخته شود، مکانی باشد فاخر و در خور آن ها.

 

وجه تسمیه و علت نامگذاری مدرسه غیاثیه: مدرسه غیاثیه در زمان شاهرخ تیموری به دستان دو برادر معمار به نام های قوام الدین و غیاث الدین شیرازی ساخته شده است. اکنون معماران این بنا نیز در سوی دیگر و در فاصله ی کمی از بنا آرام گرفته اند.

 

 

 

 

 

 

 

 



شارژ سریع موبایل