نازنین نظریان جامی شنبه ۲۲ آذر ۱۳۹۳ - ۰۴:۰۰

کتاب «برای مدیران (مجموعه رهنمودهای رهبر معظم انقلاب اسلامی خطاب به مدیران)» چاپ سروش طی یکسال به چاپ دهم رسید و عنوان پرفروش‌ترین کتاب امسال سروش را به خود اختصاص داد.

اثر ارزشمند برگرفته از گفتارها و گزیده های کلام رهبر فرزانه انقلاب اسلامی حضرت آیت الله العظمی خامنه ای (مدظله العالی) در مقوله مدیریت است.

در این اثر ویژگی های مدیران و آنچه آن ها برای ادای درست تکالیف مدیریتی خود در تحقق دولت اسلامی باید بدانند، با استخراج از کلام شیوای رهبری و مواضع روشن ایشان در این زمینه، آمده است.

رهبر معظم انقلاب اسلامی از بدو رهبری تاکنون نصایح، توصیه ها و بعضا" تعریف ها و یا هشدارهایی نسبت به مدیران کشور داشته اند که در شرایط زمانی مختلف منجر به اصلاح رفتار مدیران شده است.

این اثر گرانقدر در 9 فصل به نگارش در آمده است.

فصل اول با عنوان مدیران؛ اهمیت و جایگاه در نظام اسلامی، تاثیر مدیران در سرنوشت جامعه و اهمیت آن را در نظام اسلامی مورد ارزیابی قرار می دهد.

فصل دوم با نام مدیران؛ معنویت، هشدارهایی را برای این نهاد اجتماعی بازگو می کند تا به واسطه آن بتواند در مسیر درست و اسلامی قدم بردارد و فصل سوم اخلاقیات یک مدیر موفق و مورد تایید اسلام را معرفی می کند.

در فصل چهارم با عنوان گزینش همکاران، مقام معظم رهبری شیوه های انتخاب همکاران کارشناس و خصوصیت هایی که باید همکاران یک ارگان داشته باشند را برمی شمارند و در این بین بر عنصر تقوا و تعهد و اخلاص تاکید ویژه ای دارند.

نظارت بر زیر مجموعه، عنوان فصل پنجم این کتاب است که در آن به مدیران هر سازمان تاکید می شود که سلسله مراتب خود را به دقت زیر نظر داشته باشند و عملکرد و رفتار آنان را زیر ذربین قرار دهند تا شاهد پیشرفت های بیشتر آن سازمان باشیم.

فصل ششم با عنوان مدیران انقلابی، بازگو کننده مدیرانی است که باید به آرمان های نظام جمهوری اسلامی و اصول قانون اساسی اعتقاد داشته و آن را سرلوحه کار خود قرار دهند و فصل هفتم وظایف و ویژگی ها یک مدیر موفق را نشان می دهد.

فصل هشتم به آسیب شناسی موانع موجود بر سر راه مدیران هر کشور می پردازد و در فصل آخر نامه امام علی (ع) به مالک اشتر به عنوان یک الگوی برجسته برای مدیران تدوین شده تا با استناد به آن بتوانند بهترین مسیر را برای کامیابی بیشتر انتخاب کنند.

چاپ دهم کتاب " برای مدیران" در 166 صفحه، شمارگان دو هزار نسخه با قیمت 80000 ریال از سوی انتشارات سروش منتشر و وارد بازار نشر شد.

 

«ایده ی عالی مستدام»

ایده عالی مستدام نام کتابی است که به ما می‌آموزد چگونه از زمین خوردن ایده‌هایمان جلوگیری کنیم؟

شما در هر موقعیتی که باشید حرف‌ها، ایده‌ها و محصولاتی دارید که می‌خواهید به اثرگذارترین شیوه آن‌ها را طرح کنید.

ایده عالی مستدام کتاب سرشار از مثال‌های گوناگون از مشاغل و افراد گوناگون می‌باشد و همین ویژگی باعث شده است که طیف گسترده‌ی از مخاطبان را شامل شود و محدود به گروه، تخصص و سازمان خاصی نباشد.

 

چگونه از زمین خوردن ایده‌هایمان جلوگیری کنیم؟

این کتاب ترجمه یکی از پرفروش‌ترین کتاب‌های دنیای کسب وکار به نام Made TO Stick نوشته براردان هث است. آن‌ها شش اصل برای ماندگار کردن ایده‌ها بیان و برای انجام هر اصل روش‌های متعددی ارائه کرده‌اند. بیان روش‌ها همراه با داستان‌های جذابی است که کتاب را فراموش نشدنی می‌کند.

اصل اول - مغز ساده:

هیجان ایده باعث می‌شود که پرحرف باشیم، به حاشیه برویم و تمرکز نداشته باشیم. این پرحرفی، عدم تمرکز و مشخص نبودن مغز ایده از مهم‌ترین دلایل ضعف ایده‌ها است. باید شاخ و برگ‌ها را بزنید و اجازه دهید مغز ایده خودش را نشان دهد.

اصل دوم - غیرمنتظره:

مغز انسان توانایی عجیبی دارد. ما می‌توانیم از کنار برج میدان آزادی عبور کنیم و آن را نبینیم. مغز به‌راحتی می‌تواند کاری کند که چیزهای جلوی چشم مان را نبینیم. انسان‌ها روزانه حداقل 400 تبلیغ می‌بینند و می‌توانند هیچ‌یک را به یاد نیاورند. علت این است که ما به مغزمان فرمان می‌دهیم که مکررات را حذف کن. حال با توجه به این توانمندی مغز، ما چگونه باید توجه مخاطب را به ایده خود جلب کنیم و چگونه اشتیاق آن‌ها را در زمانی که می‌خواهیم ایده خود را به آن‌ها بفهمانیم حفظ کنیم؟

انسان‌ها به چیزهایی که تکراری است توجه نمی‌کنند.

اصل سوم - ملموس:

ما باید تهدیدات را به فرصت تبدیل کنیم و از ظرفیت‌های خود در جهت دست یافتن به اهداف راهبردی نهایت استفاده را ببریم. وقتی‌که شما ایده خود را در چارچوب اطلاعات ملموس و فعالیت‌های انسانی توضیح دهید، نظر افراد به ایده شما جذب می‌شود.

ملموس صحبت کردن تنها راهی است که می‌توان مطمئن شد که ایده ما برای همه مخاطبان معنی واحدی دارد.

اصل چهارم - معتبر بودن:

چه چیزی سبب می‌شود که افراد ایده‌ها را باور کنند؟ آزمایش علمی در مورد ایده داشته باشیم، یا آمارهای عجیب و غریب ارائه دهیم یا متخصصین آن را تأیید کنند؟

همه این‌ها درست است اما ایده‌های زیادی بوده‌اند که متخصصین، آزمایش‌ها و آمارها آن را تأیید کرده‌اند اما ماندگار نشده‌اند. علت آن است که چگونگی باور کردن مردم است که ایده‌ای را معتبر می‌کند یا آن را بی‌اعتبار می‌کند. اگر تأیید متخصصین و آمارها در جهت باور مردم نباشد، ایده معتبر و ماندگار نمی‌شود. اگر ایده مطابق باورهای مردم باشد، آن را معتبر می‌دانند و می‌پذیرند.

اصل پنجم - احساسی بودن:

هنگامی افراد به ایده‌ای توجه می‌کنند که حس خاصی در آن‌ها ایجاد کند. اگر این حس ایجاد نگردد، آن‌ها به آن ایده توجه نمی‌کنند؛ هرچقدر هم که از نظر عقلانی ایده مورد پذیرش باشد. بنابراین یافتن احساس درست و برانگیختن صحیح آن عامل کلیدی در ماندگاری ایده است. چگونگی برانگیختن احساس را در کتاب بخوانید.

اصل ششم - داستانی بودن:

چه کنیم تا دیگران بر اساس ایده ما عمل کنند؟ ما باید داستان بگوییم. پژوهش‌ها نشان می‌دهند که تمرین ذهنی برای هر موقعیت کمک می‌کند تا ما در مواجهه با آن موقعیت در محیط واقعی عملکرد بهتری داشته باشیم. در واقع شنیدن داستان‌ها مانند شبیه‌ساز پرواز عمل می‌کند که ما را برای پاسخ سریع‌تر و موثرتر آماده می‌سازد. داستان‌های درست و مناسب موجب عمل کردن افراد می‌شود. داستان امکان تمرین ذهنی به ما می‌دهد تا در موقعیت واقعی از آمادگی بیشتری برخوردار باشیم.

كتاب ایده عالی مستدام با ترجمه سید رامین هاشمی و مجتبی اسدی در بهار 93 با تعداد 372صفحه توسط انتشارات آرایا قلم منتشر شده است. قیمت پشت جلد این كتاب 19700 تومان است.



شارژ سریع موبایل