ندا نیک روش سه شنبه ۳۰ دی ۱۳۹۳ - ۰۳:۳۰

کتاب «آرمان‌شهر مهدوی» نوشته خانم سکینه بیک خورمیزی (نیک) از سوی انتشارات نسیم رضوان مشهد منتشر شد.این کتاب شرح دعای معروف امام زمان (عج) است که با فراز «اللّهم ارزقنا توفیق الطّاعه» آغاز می‌گردد که در طی سلسله جلسات مختلف توسط استاد ارجمند سرکار خانم بیک خورمیزی (نیک) در مدرسه علمیه حضرت خدیجه(س) مشهد ایراد گردیده و توسط واحد تحقیقات آن مدرسه تهیه و تنظیم شده است.

نویسنده در مقدمه کتاب می‌نویسد: «یکی از اهداف ائمه معصومین(ع) که خود مفسر قرآن بوده‌اند، جهت‌دادن به دعاهای مسلمین است؛ چرا که مومنان با توجه به درجات ایمانی و آرمانی خویش، درخواست‌هایشان نیز متفاوت است. در این راستا دعاهای فراوانی با فرازهایی بلند و عمیق به دست ما رسیده است که راهنمایی برای سردرگمی‌های نفسانی تمام بشریت است. برخی از این دعاها به انسان می‌آموزد که چگونه با خداوند ارتباط برقرار کرده و با چه بیانی نیازهای واقعی خود را از خداوند طلب کند. برخی نیز در پی جهت‌دادن به آرزوها در راستای کمالات انسانی است.

مدیر مدرسه علمیه حضرت خدیجه(س) مشهد درباره سند این دعا یادآور می‌شود که این دعا که در مفاتیح‌الجنان مرحوم محدّث قمی ذکر شده، عالمان و محدثان بزرگ و مورد اعتمادی از پیشینیان آن را نقل نموده‌اند که از جمله آن‌ها می‌توان به شیخ تقی‌الدین کفعمی(840 – 905ق) صاحب کتاب «المصباح»، و کتاب «بلدالامین» و سید‌بن‌ طاووس (م664 ق) صاحب کتاب «مهج‌‌الدعوات» اشاره نمود.مولف این کتاب درباره مضمون این دعا یادآور می‌شود این دعا دارای محتوایی بسیار عمیق و برنامه‌ای آموزنده برای ایجاد یک شهر آرمانی و مدینه فاضله‌ای است که با ادبیاتی زیبا و سراسر ادب در پیشگاه الهی، خواستار نیازهای ضروری مومنان آخرالزمان است که این نیازها، فراتر از نیازهای مادی است. این دعا که می‌توان آن را یک برنامه تربیتی و اخلاقی برای رسیدن به آرمان‌های انسانی دانست، هم به جنبه مادی زندگی انسان اهمیت داده و هم جنبه معنوی آن را در نظر می‌گیرد.

وی در ادامه می‌نویسد: که این دعا با خواستن توفیق رزق و روزی مادی شروع شده و با روزی معنوی که تمام آن در اعمال عبادی حج منعکس می‌شود، پایان می‌پذیرد. آنچه حائز اهمیت است اینکه رعایت نکات مطرح شده در این دعا می‌تواند زمینه را برای رسیدن به جامعه‌ای مهدوی فراهم کند. در چنین جامعه‌ای، و بهتر است بگوییم «آرمان‌شهر مهدوی»، لازم است به خواسته‌های امام عصر(عج) و تلاش در جهت این که زندگی در مسیر برآورده شدن این اهداف هماهنگ شود، جامعه عمل بپوشانیم.مولف در این کتاب در بیست‌و‌شش فراز، که در حقیقت بیست‌و‌شش درس مهم اخلاقی برای جامعه آرمانی است، به شرح و توضیح این حدیث می‌پردازد.لازم به ذکر است کتاب «آرمان‌شهر مهدوی» به همت انتشارات نسیم رضوان مشهد در آذرماه 1393 با شمارگان 2000 نسخه و در قطع رقعی با 136 صفحه چاپ و به قیمت 5000 تومان روانه بازار کتاب شده است.

علاقمندان جهت تهیه این کتاب، می‌توانند با انتشارات نسیم رضوان به شماره 09155100926 یا مدرسه علمیه حضرت خدیجه(س) به شماره 38468680-051 تماس حاصل نمایند.

 

 آرمان شهر مهدوی

 

نظام سیاسی مطلوب در عصر غیبت از منظر شهید اول

كتاب «دولت شهید» تألیف سید محمدرضا موسویان است که در آن به دیدگاه شهید اول (از علمای بزرگ شیعه در قرن هشتم هجری) درباره‌ نظام سیاسی و دولت مطلوب پرداخته می‌شود. در این بررسی، نظام سیاسی مطلوب در عصر غیبت و ولایت فقهای شیعه و دلایل آن و شرایط رئیس دولت و ساختار قدرت در آن دولت و روابط متقابل فرد و دولت كه در دوران معاصر، نیاز به مطالعه‌ آنها به شدت احساس می‌شود، اهمیت خاصی می‌یابد.به اعتقاد ناشر، نویسنده می خواهد ضرورت مورد بحث را از نگاه «شمس‌الدین بن محمد مكی عاملی» مشهور به «شهید اول» از فقها و اندیشمندان بزرگ شیعه در قرن هشتم هجری به مطالعه و بحث بگذارد و از دریچه‌ نگاه وی به ضرورت و مشروعیت دولت و نظام سیاسی بپردازد و آنگاه حكومت و دولت مطلوب این فقیه برجسته را از لابه‌لای آثارش به مخاطبان معرفی كند. این فقیه شهید، اگرچه عمر كوتاهی داشت و بدخواهان مانع از پرتوافكنی بیشتر وی به جامعه‌ آن روز و به آیندگان شدند، با این‌همه، عمر كوتاهش ثمرات ماندگار و جاودانه‌ای به یادگار گذاشت.

مولف كتاب، ابتدا به معرفی شخصیت و مقام علمی آن فقیه می پردازد و سپس تحولات سیاسی اجتماعی زمانه‌ وی را مورد واكاوی قرار می‌دهد. بررسی مبانی فكری شهید و بیان جایگاه عقل و شرع و نسبتِ میان آن دو، از زاویه‌ی نگاه وی در ادامه‌ی تحقیق مورد توجه نویسنده‌ اثر است. ضرورت حكومت و مبنای مشروعیت آن از جمله مباحث اساسی این تحقیق است كه محقق، ضمن استخراج نظر شهید، دیدگاه وی را در خصوص دولت مطلوب بررسی‌ می‌كند و آنگاه دولت پیامبر(ص)، دولت امام(ع) و دولت فقیه عصر غیبت را از مصادیق دولت مطلوب برمی‌شمارد و در استدلال برای مطلوبیتِ دولت فقیه به دلایل عقلی و نقلی استناد می‌كند. بررسی مناصب فقیه شامل مناصب مالی و غیرمالی و برخی مباحث فرعی دیگر، مباحث پایانی کتاب را تشكیل می‌دهد.

دولت شهید در 100 صفحه و به قیمت 2هزار و 500 تومان به همت مركز اسناد انقلاب اسلامی منتشر شده است.



شارژ سریع موبایل