میترا جلالی دوشنبه ۱۴ مهر ۱۳۹۳ - ۰۰:۴۰

تا چند سال دیگر اگر با منظره‌ای شبیه به داستان‌های علمی‌تخیلی در شهرتان روبرو شدید، نباید تعجب کنید؛ شاید هم باید تعجب کرد! در هر حال، کمپانی ائروفکس (Aerofex) که یک کمپانی تکنولوژی در کالیفرنیای امریکاست، تأیید کرده که هاورکرافت شخصی ائرو-ایکس (Aero-X) را تا ۳ سال آینده روانه بازار خواهد کرد. این هاورکرافت در آزمایش‌های خود، وضعیت خوب و پایداری از خود نشان داده است.

 

 هاوربایک Aero-X سال ۲۰۱۷ از زمین برخواهد خواست!

 

مسافرت‌های هوایی به صورت شخصی تا کنون تلاش‌های زیادی را برانگیخته و موفقیت قابل‌ملاحظه‌ای را تاکنون به چشم ندیده است؛ ولی این «دوچرخه هوایی» شاید بتواند شرایط را دگرگون کند. ائرو-ایکس مانند یک موتورسیکلت است و جا برای نشستن یک فرد اضافی نیز دارد. این وسیله می‌تواند وزنی در حدود ۱۴۰ کیلوگرم را جابجا کند. بنابراین سعی کنید دوستی داشته باشید که وزن کم کرده باشد. این مدل در اصل ارتقا یافته هاوربایک است که دو سال پیش توسط همین کمپانی معرفی شده بود.

 

 هاوربایک Aero-X سال ۲۰۱۷ از زمین برخواهد خواست!

 

قدرت این وسیله نقلیه توسط یک موتور تنفس طبیعی دورانی تأمین می‌شود که باعث حرکت توربین‌های دوگانه فیبرکربنی در جلو و عقب شده و نیروی بالابرنده را ایجاد می‌کند. سوخت این موتور از نوع بنزینی است و با یک مخزن پر می‌تواند نهایتاً یک ساعت و ۱۵ دقیقه پرواز کند؛ موضوعی که یکی از نقاط ضعف ارو-ایکس محسوب می‌شود.

 

 هاوربایک Aero-X سال ۲۰۱۷ از زمین برخواهد خواست!

 

شخص سوار بر این هاورکرافت می‌تواند تا ارتفاع ۳/۶۶ متری از زمین با سرعت ۷۲ کیلومتر بر ساعت حرکت کند. جدا از اینکه این فاصله ارتفاعی باعث می‌شود تا افراد مجبور باشند از داخل خیابان‌ها حرکت کنند تا به ساختمان‌ها برخورد نکنند، داشتن چنین وسیله‌ای ممکن است خطرات خاص خود را داشته باشد. البته خوشبختانه ارو-ایکس تجهیزات کنترل اضافی برای کاهش سرعت و فرود ایمن در مواقعی که موتور دچار مشکل یا بنزین تمام کرده باشد، درنظر گرفته است.

 

هاوربایک Aero-X سال ۲۰۱۷ از زمین برخواهد خواست!

 

پره‌های توربین در محفظه‌هایی جاسازی شده‌اند تا هم بر جریان هوا تمرکز داشته باشند و هم خطر تماس آن‌ها با دست‌ها، پاها، صورت و هر چیزی که ممکن است با آن‌ها در حال حرکت با سرعت زیاد تماس پیدا کند، کاهش پیدا کند.

 

خبر خوب اینکه ائرو-ایکس نیازی به گواهینامه خلبانی ندارد. البته باید هر فرد برای حرکت با آن، گواهینامه‌ای مشابه دریافت کند؛ چیزی شبیه به گواهینامه‌ای که قایق‌سواران دریافت می‌کنند. قیمت اولیه برای این هاورکرافت شخصی ۸۵ هزار دلار تعیین شده است؛ ولی اگر واقعاً برای داشتن این وسیله علاقه‌مند شده‌اید، سفارش آن در حال حاضر، مشمول ۵ هزار دلار تخفیف خواهد بود.



شارژ سریع موبایل