ندا نیک روش سه شنبه ۲۶ خرداد ۱۳۹۴ - ۰۷:۰۰

باید لیستی از بخش‌های مختلف خانه را كه احتیاج به تعمیر، بازسازی و نظافت دارند جلوی رویتان قرار دهید و سپس طی یک هفته تا 10 روز آنها را به‌ترتیب اولویت انجام دهید؛ مثلا می‌توانید وسایل یكی از كابینت‌های آشپزخانه را در زمانی كه منتظر هستید تا چای صبحانه‌تان را دم كنید، بیرون بیاورید، دستمال بكشید و منظم سر جایش قرار دهید. خانه‌تكانی را هیچ‌وقت فشرده انجام ندهید و به‌عبارتی خودتان را از پا نیندازید! سعی كنید در این امر، اصلا مستقل نباشید و از دیگران بخواهید تا آنها هم كاری انجام دهند.

خانم‌ها باید بتوانند وظایفی را به همسر و فرزندانشان هم محول كنند. اگر كسی نیست یا نمی‌تواند در خانه‌تكانی كمك‌تان كند، باید برنامه‌ریزی‌تان خیلی دقیق باشد. در فاصله زمان‌هایی كه بخشی از خانه را نظافت یا مرتب می‌كنید، برای خودتان چای یا دم‌نوش، دم‌كنید و خودتان را به صرف یك شیرینی مهمان كنید . سعی كنید توی دلتان غُر نزنید، افكار منفی را از ذهنتان دور كنید و به آمدن بهار و تمیزی خانه و چهره شاد اعضای خانواده بیشتر از پیش فكر كنید و خوشحال باشید كه چه خانه‌ای خواهید ساخت!

درس اول؛ تفكیک

هر قفسه یا كابینت را به یك بخش از لوازم آشپزخانه‌تان اختصاص بدهید؛ مثلا تمام مواد خوراكی مانند ماكارونی‌ها، كنسروها و خوراكی‌های خشك و موادی كه بسته‌بندی‌شان را باز نكرده‌اید در یك قفسه بگذارید. برای قابلمه‌ها و سبدها و آبكش‌ها هم یك جا درنظر بگیرید. اگر كابینت‌هایتان محدود است و جایی برای قابلمه‌ها و تابه‌ها ندارید، یك طبقه فلزی كه مخصوص قراردادن قابلمه‌هاست بخرید.

تقریبا همه لوازم خانگی‌فروشی‌ها این طبقات را دارند كه می‌توانید قابلمه‌ها را به‌ترتیب اندازه روی آن بچینید و آن را در كنار گاز یا گوشه دنجی از آشپزخانه قرار دهید. قابلمه‌ها و دیگ‌های بزرگ را كه ممكن است سالی یكی‌دو‌بار از آنها استفاده كنید به انباری یا بالكن ببرید؛ یا در طبقات بالای كمد در اتاق‌خواب‌ها قرار دهید.

چینی‌ها و ظروف مهمانی را از ظرف‌های دم‌دستی جدا كنید. همه اسباب طبقه ادویه‌ها و حبوبات را بیرون بیاوردید. اگر وقت و حوصله داشتید، شیشه‌های آنها را بشویید و مواد را بعد از خشك‌شدن شیشه، دوباره درونش بریزید و سرجایش بگذارید. اگر نه، با دستمال مرطوب دور و اطراف آن را دستمال بكشید. حتما توجه كردید كه خیلی از این كارها را اگر در طول سال انجام می‌دادید هم هیچ اتفاقی نمی‌افتاد!

كلكسیون قوری گلدان ها

یك كفی مناسب مانند یك تكه سفره یا یك پارچه نیمه‌پلاستیكی كف كابینت بگذارید. اگر ادویه‌ و سبزیجات خشكی دارید كه هر كدامشان داخل یك كیسه فریزر گره خورده و ته كابینت خاك می‌خورند، آنها را به یك شیشه جدید منتقل كنید. از همین الان شیشه‌های سس و ترشی‌ یا خیارشور كه همیشه دور می‌ریختید را بعد از استفاده، نگه‌دارید. شیشه‌های یك‌اندازه را كنار هم بچینید، برچسب روی آنها را بكنید و برای اینكه زیباتر شوند، برای درشان یك تكه پارچه ببُرید و با یك رُبان دور آن گره بزنید.

پارچه‌های چهارخانه یا گل‌دار برای این‌كار بسیار مناسب است و كنار هم قراردادن آن جلوه‌ای از یك كدبانوی خوش سلیقه را به نمایش خواهد گذاشت! اگر در آشپزخانه جای خیلی كمی دارید می‌توانید روی یكی از دیوارها چند طبقه چوبی یا فلزی بزنید و تمام شیشه‌های ادویه و حبوبات را روی آن بچینید. ماگ‌ها و لیوان‌های رنگی و بشقاب‌های گل‌سرخی تك‌شده‌تان را هم روی طبقه بگذارید تا نمای زیبایی به آشپزخانه‌تان بدهد.

اگر قوری لب‌پر شده‌ای دارید كه دیگر از آن استفاده نمی‌كنید، توی آن گل بكارید و كنار شیشه‌های ادویه و لیوان‌ها بگذارید. اگر توی خانه كس دیگری هم قوری شكسته یا ترك‌خورده‌ای دیدید كه صاحب‌خانه می‌خواست آن را دم‌در بگذارد؛ آن را برای این‌كار بردارید. بعد از مدتی شما كلكسیون زیبای قوری- گلدانی خواهید داشت كه همه را عاشق آشپزخانه‌ شما می‌كند. حالا دست و رویی به سر قوری و كتری‌تان بكشید. اگر كتری‌تان جرم گرفته بود، یك فنجان سركه را درون آب كتری بریزید و آن را بجوشانید و با خیال راحت با آن چای دم كنید.

دور از دسترس اطفال

برای تمیزكردن یخچال و فریزر، بخش‌های كشویی و قابل‌شست‌وشو را خارج كنید و در حمام بشویید. اگر امكان شستن داخل یخچال با آب وجود ندارد- كه معمولا وجود ندارد- به دستمال‌كشی رضایت بدهید. اگر یخچال بوی بدی گرفته است از مخلوط آب و جوش‌شیرین استفاده كنید. از این ماده و تركیب آن با سركه سفید هم می‌توانید برای برق‌انداختن سینك ظرفشویی كمال استفاده را بكنید.

برای لوازم شوینده یك قفسه مجزا از ظروف، درنظر بگیرید و اگر در خانه‌تان كودك خردسال دارید، حتما این قفسه را از طبقه‌های بالا انتخاب كنید تا فرزندتان به آن دسترسی نداشته باشد. اگر این امكان وجود نداشت، مواد شوینده را در یك سبد یا جعبه كه در آن محكم بسته می‌شود، قرار دهید.

یک خانه سنتی

پادری‌های كوچك را می‌توانید در ماشین لباسشویی بشویید.یا اینكه آنها و قالیچه‌های كوچك‌تان را در كف حمام خیس كنید و فرچه بكشید. اگر قصد دارید فرش‌هایتان را بشویید، پشت و روی آن را جارو كنید. لكه‌های جوهر یا چای و غذایی كه روی قالیچه مانده است را به كمك چند قاشق ماست برطرف كنید.

ماست را روی لكه بریزید؛ بگذارید 10دقیقه بماند، بعد با قاشق آن را جمع كنید و دستمال مرطوب بكشید. شامپو فرش‌ها هم گزینه مناسبی برای نظافت فرش‌ها و مبل‌ها هستند. اگر از ظاهر مبل‌هایتان خسته شده‌اید یا اینكه بخشی از آن پاره شده است، می‌توانید روی آن یك جاجیم بیندازید كه هم پارگی یا سوختگی را می‌پوشاند و هم یك نمای سنتی به خانه‌تان می‌دهد. در كنار آن، می‌توانید برای پذیرایی هم از ظرف‌های سفالی استفاده كنید تا هماهنگی مناسبی در اتاق پذیرایی‌تان داشته باشید.

برای اینكه یك راه‌ میانبر برای تعویض رویه مبل‌ها بزنید، می‌توانید از روكش پارچه‌ای مبل استفاده كنید. در راسته مبل‌‌فروش‌ها بسیاری از فروشندگان، لباس مبل می‌فروشند و شما می‌توانید یك پارچه زیبا و خوش‌رنگ را برای مبل‌هایتان سفارش دهید كه قیمت آن به‌مراتب بسیار پایین‌تر از تعویض كلی است.

اگر این كار هم روی دست‌تان خرج می‌گذارد بهتر است پارچه‌ رومبلی یا پرده‌‌ای نسبتا ضخیمی تهیه كنید و آن را به شكل مستطیل بدوزید و روی مبل بیندازید یا اینكه اگر علاقه‌مند به بافتنی هستید یك پتوی نازك قلاب‌بافی كنید. البته كه هنر دست‌ خودتان از هرچیزی زیباتر است اما احتمالا این ایده برای عید سال آینده عملی می‌شود مگر اینكه كارتان خیلی درست باشد.

اگر نمی‌خواهید به ظاهر مبل‌ها دست بزنید و تنها می‌خواهید جلوه و رنگی را به اتاق پذیرایی بدهید، بهتر است چند كوسن برای مبل‌ها بدوزید، قلاب‌بافی كنید یا حتی گلدوزی و نقاشی روی پارچه با خلاقیت خودتان انجام بدهید. سایز كوسن‌ها را كمتر از 50 در 50سانتی‌متر نگیرید تا هم كاربردی باشند و هم خودشان را نشان بدهند.

هفت‌سین یادتان نرود

وسایل پذیرایی مانند پیش‌دستی و ظرف شیرینی‌خوری و سبد كوچك چاقو و چنگال‌ها را در بخش پذیرایی خانه قرار دهید. می‌توانید برای آن یك میز كوچك تهیه كنید یا یك كمد كوچك با ارتفاع كم و با كشوهایی كه بتوانید داخل آن خوراكی‌های پذیرایی را قرار دهید. شاید بتوانید سفره هفت‌سین‌تان را هم روی همان كمد بچینید. اگر اتاق پذیرایی‌تان كوچك و دلگیر است، اول نور آن را درست تنظیم كنید. از نور زرد و سفید باهم استفاده كنید.

اگر می‌توانید، روی یكی از دیوارها، یك آینه بزرگ كه طول آن بیشتر از عرض است، نصب كنید؛ حتما اتاق‌تان دل‌بازتر خواهد شد. یادتان نرود نزدیك عید به باغ‌گل یا گل‌فروشی‌ بروید. یكی‌دو گلدان گل آپارتمانی سبز و پُر و جان‌دار بخرید تا جان تازه‌ای به خانه‌تان بدهد. گلدان‌ها را روی چهارپایه بگذارید تا بهتر دیده شوند.

آلبوم‌های خانوادگی را دریابید

سر فرصت دیوارها را دستمال بكشید یا در كمدها را با مواد شوینده تمیز كنید. خیلی هم مراقب خودتان باشید، احتمال آسیب، شكستگی و تنگی‌نفس-به‌دلیل استفاده غیر اصولی از مواد شوینده- در خانه‌تكانی آخر سال زیاد است. برای اینكه دیوار اتاق‌تان از یكنواختی دربیاید، یك پرده نخی با رنگ ملایم را خیلی ساده بدوزید و آویزان كنید.

می‌توانید از گل‌های پرده 3-2 قاب تهیه كنید و بالای تخت‌تان بزنید. عكس‌های خانوادگی هم قاب‌های زیبایی برای اتاق خواب هستند. جا كلیدی هم از آن دسته لوازمی است كه می‌توانید با ذوق و سلیقه‌تان آن را درست كنید و اهل خانه را از گم‌شدن هرباره كلیدهایشان نجات دهید. شاید بتوانید در كنار آن، جایی برای قراردادن قبوض هم تعبیه كنید.

كف خانه را بگذارید در آخرین مرحله. اگر لكه‌های عمیقی روی كاشی‌ها یا كف خانه وجود دارد، از مخلوط وایتكس و پودر جوش‌شیرین یك خمیر درست كنید و با دستكش آن را روی لكه‌ها بگذارید. بعد از دقایقی با كمك كاردك و یك دستمال آن را از بین ببرید.

كار را ساده كنید

یك مرور كنید، تمام اتاق‌ها و فضاهای خانه را مجسم كنید. كاغذ و خودكار بردارید و بنویسید كه اول باید از كجا شروع كنید. كارها را خرد خرد انجام دهید تا به شما سخت نگذرد و كارها تلنبار نشود.

آرامش‌تان از همه‌چیز مهم‌تر است و نكته اینجاست كه قسمت عمده این آرامش را می‌توان در یك خانه مرتب و تمیز به‌دست آورد. درصورت برنامه‌ریزی و انجام منظم كارها، شب عید یا در حال پختن شیرینی خانگی هستید یا روی مبل لم داده‌اید و در انتظار مهمان‌ها از تمیزی خانه زیبایتان لذت می‌برید.

 

كاشی كاری رو آینه

شستن حمام یا دستشویی را در یك فرصت برای دوش گرفتن انجام دهید. اگر آینه دستشویی یا حمام لكه‌های عمیقی برداشته یا جیوه آن صدمه دیده است از مگنت‌ها یا كاشی‌های یك در یك سانتی كه در بازار وجود دارد استفاده كنید. كاشی های كوچک را با چسب‌های فوری و قوی بچسبانید. اگر حوصله داشتید روی آنها را با رنگ‌های اكریلیك نقاشی كنید یا آنها را به‌شكل‌های منظم و هندسی بچسبانید.

برای مسواک هایتان كه در حمام یا دستشویی قرار دارد، درپوش بخرید. لیوان مسواک ها یا جای مایع دستشویی را از جنس چینی و شكستنی انتخاب نكنید. چند گلدان گل مصنوعی مینیاتوری و كوچك جلوی آینه قرار دهید. شمع‌ها هم تزئینات خوبی به‌حساب می‌آیند. از قراردادن حوله‌ها در حمام و دستشویی خودداری كنید، زیرا به‌علت بافت‌شان تمام رطوبت محیط را به‌خود جذب می‌كنند. بهتر است آنها را از رخت‌آویز پشت در اتاق خواب آویزان كنید.

یک سبد پلاستیكی یا چوبی كنار در حمام بگذارید تا بتوانید لباس چرك‌ها را در آن جمع كنید و نخواهید موقع شستن لباس‌ها كل اتاق‌های خانه را جست‌وجو كنید. اگر خدای‌نكرده لوله‌های خانه گرفت و محلول لوله بازكن نداشتید، یك فنجان نمك را با یك فنجان‌جوش شیرین و یك لیوان آب جوشیده، در آن بریزید و مدتی فرصت بدهید تا باز شود.

لباس‌ها را مرتب كنید

با گرم شدن هوا، دیگر بعید است به پالتوها و بافتنی‌ها احتیاج پیدا كنید. لباس‌های زمستانی را در چند بخش بشویید و آنها را كه نمی‌توان در خانه شست، به خشكشویی بدهید.

لباس‌ها را در یك كیسه بزرگ یا یك كاور پارچه‌ای قرار دهید و از دسترس‌تان خارج كنید. مراقب باشید جایی كه لباس‌ها را قرار‌می‌دهید خشك باشد؛ مثلا دیوار كمد بالایی نم نداشته باشد! تا زمستان سال آینده بتواند با خیال راحت از آنها استفاده كنید. لباس‌های بهاری را در كمد لباس‌هایتان بچینید.

لباس‌هایی را كه مدت‌هاست از آنها استفاده نكرده‌اید یا برایتان كوچك شده، كنار بگذارید تا بتوانید به نیازمندان یا یك خیریه بدهید. لباسی را كه 2سال است نپوشیده‌اید، مطمئن باشید كه تا 2سال آینده هم نخواهید پوشید. كفش‌ها و كیف‌ها را در یك بخش كنار هم بگذارید. جای روسری‌ها یا لباس‌زیرها را از تی‌شرت‌ها و شلوارها جدا كنید. برای هر كدام بخشی از كمد یا كشو را درنظر بگیرید. همه را تا كنید و روی هم بچینید تا وقتی بعدا در كمد را باز می‌كنید، خیلی از خودتان راضی باشید! مثلا برای نظم‌دادن به جوراب‌ها یا روسری‌ها، از جعبه‌های خالی استكان و لیوان استفاده كنید؛ جعبه‌هایی كه درون آن معمولا 6جا دارد كه بتوانید جوراب‌ها را درون آن قرار دهید.

یک سبد كوچک جلوی میز آرایش بگذارید. شیشه‌های عطر خالی و لوازم آرایشی بهداشتی‌ای كه از آن استفاده نمی‌كنید یا تاریخ مصرفشان گذشته است و صرفا جهت پر كردن روی میز استفاده می‌كنید را دور بریزید. لوازم مورد نیاز و روزانه یا عطرها را در سبد بچینید تا از به هم‌ریختگی جلوی آینه كم كنید.



شارژ سریع موبایل