امین شجاعی سه شنبه ۱۳ بهمن ۱۳۹۴ - ۰۶:۰۰

در روزهای تعطیل عموما برای رفتن به پیك نیك و گذراندن اوقات در طبیعت دچار چه‌كنم های خوردنی هستیم؛ بنابراین غذایی كه بشود بدون كوچكترین دردسری در منزل تهیه كرد و نیازی به همراه بردن هیچ وسیله ای برای پخت و پز نباشد؛ غذای فویلی است.

هر ماده غذایی  را كه مورد علاقه خانواده است داخل فویل بگذارید، ادویه سس و مواد مزه‌دار كردن آن را هم بریزید و تمام دور و بر فویل را خوب بپیچانید تا مواد از آن بیرون نریزد. در انتها برای هر نفر یك بسته بندی فویلی آماده همراه خود به طبیعت ببرید.

یك آتش یکنواخت و البته بدون صدمه زدن به طبیعت برپا كنید و بسته ها ی فویلی را داخل آن بگذارید. اگر غذای برشته دوست دارید مدت زمان پخت را بیشتر كنید و اگر بخارپز و نرم خواستید در مدت زمان تعیین شده بسته ها را از آتش دربیاورید.

 

(مواد لازم همه دستور تهیه‌ها برای 4 تا 6 نفر است)

برای اكثر دستور پخت‌ها به ازای هرنفر یك برگه فویل 40 در 40 سانتی‌متری تهیه كنید و قبل از چیدن مواد آن‌ را با روغن یا كره چرب كنید  بعد از گذاشتن مواد دورتادور فویل را خوب بپیچید تا مواد از آن خارج نشود.

نكته آخر درمورد نحوه قرار دادن فویل‌ها روی آتش است كه بهترین حالت قراردادن یك صفحه توری فلزی  روی آتش است كه فویل را روی همان بگذارید. اما قرار دادن مستقیم فویل روی آتش هم اشكالی وارد نمی‌كند. فقط زمان پخت را كمتر می‌كند.

 

غذاهای فویلی، مخصوص پیک نیک (1)

 

1. ماهی سالمون

لیمو و مارچوبه و 6 عدد فیله ماهی سالمون را با نمك و فلفل مزه دار كنید. كمی روغن زیتون روی آن بریزید سپس برای هر نفر 4 تا 5 عدد  مارچوبه ، یك عدد فیله و چند برش لیمو روی ماهی بگذارید. در انتها هم كمی روغن زیتون روی مواد بریزید تا به برشته شدن آنها كمك كند.

مدت پخت: 15 دقیقه

 

2. گوشت استیكی

برای هرنفر حدود 120 گرم گوشته راسته گوساله با قطر یکسان را با مقداری نمك، سس خردل و فلفل سیاه به مدت 4 ساعت مزه دار كنید. سه عدد سیب‌زمینی را مكعبی خرد كنید و با كمی نمك و فلفل سیاه در مقدار كمی روغن یا كره تفت دهید. گوشت را روی فویل بگذارید و كمی روغن روی آن بریزید و بعد سیب‌زمینی‌ها را روی گوشت قرار دهید. لازم به ذكر است كه فویل‌گوشت استیكی را حتما از طرف گوشت روی آتش بگذارید و 5 دقیقه آخر آن‌را برگردانید تا سیب‌زمینی هم كمی برشته شود.

مدت پخت: 30 دقیقه

 

3. بال مرغ تند

ابتدا سه عدد فلفل چیلی را با 2 قاشق سوپخوری روغن زیتون، یك قاشق غذا خوری نمك، نصف قاشق غذاخوری فلفل سیاه، 2 حبه سیر، قاشق غذاخوری رب گوجه فرنگی و یك عدد لیمو ترش پوست كنده داخل غذاساز بریزید یا در هاون مواد را مخلوط و له كنید. سپس یك كیلو بال مرغ پاك شده را داخل مواد مخلوط شده بریزید و بگذارید یك ساعت استراحت كند. این‌بار می‌توانید همه مواد را كلا به دو یا سه قسمت تقسیم كنید و داخل فویل بپیچید.

 

غذاهای فویلی، مخصوص پیک نیک (1)

 

مدت پخت:  30 دقیقه

 

4. خوراك گوشت،لوبیا و  هویج

نیم كیلو گوشت گوسفند را به قطعات 2 سانتی‌متری برش دهید و مقداری نمك، فلفل و رب گوجه‌فرنگی به‌آن اضافه كنید. نیم كیلو لوبیا سبز تازه را درشت‌ خرد كنید. 300 گرم هویج را هم به صورت خلال درشت  خردكنید و همه مواد را باهم مخلوط و به تعداد نفرات تقسیم كرده،داخل هر فویل بگذارید و یك قاشق غذاخوری روغن هم به آن اضافه كنید. این خوراك را حتما روی توری فلزی روی آتش بگذارید تا بخارپز شود.

مدت پخت: 30 دقیقه

 

5. ماهی قزل‌آلا، لیمو و زنجبیل

4 عدد لیمو ترش را پوست كنده همراه 4 حبه سیر تازه و داخل غذاساز یا هاون بریزید، بانمك و فلفل مخلوط كنید و چند پره زنجبیل هم به آن اضافه كنید.4 یا 6 عدد ماهی را با روغن زیتون ورز دهید تا كاملا چرب شوند. ماهی‌ها را روی فویل بگذاریدو روی آنها از مخلوطی كه آماده كرده اید بریزید و فویل را ببندید. این بسته فویلی را حتما از طرف ماهی روی آتش قرار دهید و بعد از پخت مقداری گشنیز خرد شده روی آن بریزید.

مدت پخت:  20 دقیقه

 

6. سیب زمینی ویژه

6 عدد سیب زمینی درشت را  كاملا بشویید و به قطر یك سانت روی ( از عرض) آنها را ببرید تا شبیه در آن شود. داخل آنها  را با قاشق یا چاقو به آرامی خالی كنید به طوری كه شبیه كاسه ای در دار شوند. 100 گرم پنیر گودا رنده شده با نمك،فلفل سیاه و شش قاشق غذاخوری سس گوجه فرنگی را با سیب زمینی های خرد شده مخلوط کرده به شش قسمت مساوی تقسیم كنید و داخل سیب زمینی های كاسه ای بریزید.

روی مواد كه تا نیمی از سطح كاسه را پر كرده یك عدد تخم مرغ بشكنید. كمی نمك،فلفل و پودر سیر هم روی تخم مرغ ها بریزید و در آن را بگذارید و داخل فویل بپیچید. حتما دقت كنید این بسته های فویلی را طوری روی آتش قرار دهید كه در آن طرف بالا باشد.

مدت پخت: ٢٠ دقیقه

 

7. مرغ و برنج و زیتون اسپانیایی

تعدادی ران مرغ را با روغن زیتون، ریحان تازه و سیر رنده شده به همراه نمك و فلفل مزه دار كنید. 6 عدد گوجه فرنگی را پوره یا رنده كنید و با 2 عدد پیاز سرخ شده و نمك و زردچوبه تفت دهید تا آب گوجه ها خشك شود. 3 پیمانه برنج را شسته و به گوجه سرخ شده اضافه كنید.

 

غذاهای فویلی، مخصوص پیک نیک (1)

 

بعد از پخت برنج و قبل از دم كردن آن مقداری برنج روی فویل ریخته و برای هرنفر یك عدد ران مرغ هم روی آن بگذارید. تعدادی زیتون بدون هسته هم روی برنج قرار دهید و فویل راببندید. به این مواد می‌توانید برحسب ذائقه چند عدد میگو هم اضافه كنید.

مدت پخت: ٢٠ دقیقه

 

8. میگو پستو

٣ عدد پیاز را خلالی كنید و داخل 2 قاشق سوپ خوری روغن بریزید و روی حرارت ملایم بگذارید تا نرم شود، مقداری نمك، فلفل و پودر سیر به پیاز اضافه كنید. ٢ عدد فلفل چیلی، یك حبه سیر، 100 گرم جعفری، 2 قاشق غذاخوری روغن زیتون و یك قاشق غذاخوری سس تند را  به وسیله غذا ساز یا هاون له كنید و با یك كیلو میگوی  پاك كرده مخلوط كنید. مواد را روی فویل بریزید و تعدادی لیموی حلقه شده روی آن قرار دهید و فویل رابپیچید.

 

غذاهای فویلی، مخصوص پیک نیک (1)

 

مدت پخت: ١٥ دقیقه

 

9. مرغ و پوره

سیب زمینی نیم كیلو مرغ بدون استخوان یا فیله مرغ را به تكه های كوچك ببرید و كمی نمك و فلفل روی آن بپاشید. ٤ عدد سیب زمینی را بخارپز یا آبپز كنید پوست آن را بگیرید  و با نمك و فلفل و ١٠٠ گرم كره خوب له كنید. به ازای هر نفر ٥ قاشق غذاخوری پوره روی فویل پهن كنید و كمی از مرغ را روی آن بریزید و باز روی آن را با پوره بپوشانید. چند برگ سبزی تازه مثل جعفری یا گشنیز بسته به ذائقه‌تان به آن اضافه كنید و فویل راببندید. طعم تنوری سیب زمینی به همراه مرغ نمكی برای‌تان خیلی  دلچسب خواهد بود.

مدت پخت: ١٥ دقیقه

 

10. سبزیجات تنوری

٢ عدد سیب زمینی، 2 عدد هویج، نصف یك عدد گل كلم، ٣٠٠ گرم لوبیا سبز خرد شده، ٢ عدد كدو سبز حلقه شده، ٣ عدد گوجه فرنگی دونیم شده، 3 حبه سیر له شده، ٥٠٠ گرم قارچ را با نمك و فلفل و ٤ قاشق سوپ خوری ماست مخلوط کنید. با كمی روغن مواد را روی فویل بگذارید و آن را خوب ببندید.به این دستور به دلخواه هر سبزیجات دیگری هم می‌توانید اضافه كنید.

 

غذاهای فویلی، مخصوص پیک نیک (1)

 

مدت پخت: ١٥ دقیقه

 

11. گوجه بادمجان با طعم سیر

٤ عدد بادمجان متوسط را با پوست حلقه كرده و كمی نمك و روغن زیتون روی آن بریزید. ٦ عدد گوجه را هم حلقه كرده و خوب روی آن را نمك و فلفل بپاشید. روی فویل یک عدد حلقه بادمجان بگذارید و كمی سیر له یا رنده شده روی آن بریزید و یك حلقه گوجه. باز تكرار كنید تا سه چهار ردیف روی هم قرار گیرند. این غذا را می‌توانید با برنج هم میل كنید.

مدت پخت: ١٥ دقیقه



شارژ سریع موبایل