عادل مسعودی چهارشنبه ۷ مهر ۱۳۹۵ - ۰۹:۰۰

کیفیت، دوام و اطمینان ویژگی‏ های خودرویی است که هفت نسل از آن تولید شده و  تا به امروز بیش از 16 میلیون دستگاه فروش داشته است و حالا سازنده اش آن‏قدر اعتماد به نفس دارد که ورود نسل هشتم و کسب شهرت بیشترش را نظاره گر باشد. تویوتا هایلوکس، وانتی سایز متوسط که این بار با ظاهری گیراتر و قلبی بهینه‏ تر برچسب 2016 می ‏خورد. منطقه جنوب، همواره یکی از مهم‏ترین بازارهای هایلوکس در کشورمان بوده است. پس به محض ورود نسل هشتم هایلوکس، آن را در شهر میناب مورد بررسی قرار دادیم که مشروح گزارش تقدیم شما خوانندگان محترم می‏ شود. 

 

دیدار نخست، طراحی بیرونی

پوزه‏ای رو به جلو، چرخ‏های متناسب با بدنه و آرم کاملاً بزرگ تویوتا در نگاه اول میخکوب‏کننده است. این ظاهر جدید به معنای واقعی واژه «جهش» را تعریف می‏کند. در هایلوکس 2016 سپر فلزی جلو با شکاف منطقی از جلو پنجره جدا شده و هیبت وانت‏های سنگین آمریکایی را در ذهن بیننده القا می‏کند. جلو پنجره دیگر از حاشیه‏ای فلزی بهره نمی‏برد، به جای آن 3 خط برجسته با برشی زیبا و با انتقال حس قدرت به چراغ‏هایی بزرگ ملحق شده است.

چراغ‏های جلوی هالوژن با طراحی جدید در کنار پروژکتورهای درون سپر خودنمایی می‏کنند و البته سیستم روشنایی LED نیز برای تیپ‏های دیگری از این اتاق قابل دستیابی است. در نمای جانبی خط برجسته زیر در‏ها، گلگیر‏هایی با پف بدون اغراق، اما با فضای کافی و رینگ و لاستیک‏هایی با ظاهر به مراتب بهتر (265/65R17) از همتایان شرقی هایلوکس جلب نظر می‏کند. رکابی تیره رنگ به زیبایی از گلگیر جلو شروع شده و با گلگیر عقب جفت می‏شود. 

نمای عقب با قرارگیری دوربین روی در بارگیر و چراغ ترمز جدید از نسل قبل متمایز می‏شود. مدل مورد بررسی از گیره‏های آزادشونده در دو طرف در عقب بهره می‏برد، اما در نسخه‏هایی دیگر، مکانیزم باز شدن در عقب با دستگیره و همانند در‏های جانبی است. سپر فلزی عقب با نوار‏هایی لاستیکی و مشکی رنگ به خوبی حمایت شده و طراحی چراغ‏های عقب پیرو نسل قبل، اما برجسته‏تر و با کیفیت بالاتری صورت پذیرفته است. 

این وانت شرقی در تمامی ابعاد جز ارتفاع رشد نشان می‏دهد. به طوری که با دارا بودن طول، عرض و ارتفاع به ترتیب 5335، 1855 و 1820 میلی‏متر، فضای بارگیری با عمقی 30 میلی‏متر بیش از گذشته ارائه می‏دهد. 

 

درون کابین

آنچه تا به حال از کابین هایلوکس در ذهن داریم، با وجود اینکه کاربردی و قابل قبول بوده، به محض ورود به اتاق جدید رنگ می‏بازد. طرح و جنس مواد انتخابی در قسمت داخلی در‏ها، دوخت پارچه صندلی‏ها و کیفیت اهرم‏ها، همگی کاملاً ارتقا یافته‏اند. غربیلک فرمان، 3 پره، کوچک، عضلانی و خوش دست است. کلید‏های رد و قبول تماس، مدیریت سیستم صوتی و کنترل منو روی آن نصب شده‏اند. همینطور در ساعت 2 و 10 فرمان دو برجستگی به سبک خودروهای اروپایی مشاهده می‏شود. 

مجموعه داشبورد کشیده و لاغر بوده و قرارگیری پله‏ای بخش‏های داشبورد با خطوط افقی و طرح چرم و آلومینیم مات شبیه به تغییری است که در تویوتا کرولا شاهد بوده‏ایم. 

سامانه چندرسانه‏ای با نمایشگر7 اینچی شناور و تبلت مانند و رابط لمسی و پشتیبانی از DVD/CD، GPS، Bluetooth، USB، AUX، و رادیو FM/AM به همراهی 6 عدد اسپیکر، پذیرای سرنشینان خواهد بود. به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «خبرماشین»،  قدری پایین‏تر از این مجموعه، مجموعه کنترل سیستم تهویه اتوماتیک با دو کلید گردان در طرفین نمایشگر باریک و خوانا، قرار گرفته‏ است.

به مجموعه کیلومتر شمار و دور موتور یک نمایشگر 2/4 اینچی TFT اضافه گردیده که اطلاعات مورد نیاز راننده از قبیل دمای بیرون، موج رادیویی یا وضعیت موزیک و مسافت پیموده شده را نشان می‏دهد و می‏توان کنترل منوی آن را نیز از روی فرمان انجام داد تا دید راننده همواره در مسیر جاده قرار گیرد. 

روی داشبورد دو محفظه قرارگیری اشیاء تعبیه شده که خلاف یکدیگر باز می‏شوند. به علاوه کنسول میانی نیز در ابعادی مطلوب و با ساختاری نرم برای استراحت دست انتخاب شده است. سرنشینان جلو دارای فضای سر و شانه به ترتیب 8 و 19 میلی‏متر بیش از اتاق قبلی هستند و به سبب لاغر‏تر شدن پشتی صندلی‏های جلو و رشد کابین، سرنشینان عقب به میزان 10 میلی‏متر، فضای بیشتری برای زانو و پاها خواهند داشت. 

 

پشت فرمان 

با چرخاندن سوئیچ (فشردن دکمه استارت/استاپ در نمونه فول تر)خودروی مورد بررسی، پیشرانه بهینه‏سازی شده از سری TR که 4 سیلندرش روی هم 7/2 لیتر حجم دارد، آماده به کار می‏شود. عایق‏بندی بهتر، دسته موتورها و اتصالات دقیق‏تر داشبورد، باعث ساکت‏تر شدن کابین شده‏اند. 

قلب تپنده این خودرو از نوعDOHC  16سوپاپ و چون گذشته دارای سامانه زمان‏بندی متغیر سوپاپ‏ها است. با انتخاب دنده یک از جعبه دنده 5 سرعته دستی و رها کردن کلاچ، خودرو از زمین کنده می‏شود، شتاب‏گیری تا دنده سوم ادامه می‏یابد، کشش پیشرانه قابل قبول است، میزان جابه‏جایی دسته دنده بیش از انتظار و کوپل بودن مجموعه کلاچ عالی است. 

ارتقای دنده‏ها حوالی 5 هزار rpm، توان نهایی 164 اسب‏بخار را کاملاً به رخ می‏کشد هر چند پیک گشتاور 245 نیوتن‏متری بین 3800 تا 4200 rpm دریافت می‏شود. این‏بار با کولر روشن و سرعت بیشتر تا دنده چهارم پیش می‏رویم. تغییر محسوسی در راندن ایجاد نمی‏شود و در سرعت‏های بالاتر نیز خودرو روی جاده باثبات نشان می‏دهد. 

شتاب‏گیری این تویوتا روی جاده میانگین 8/11 ثانیه را برای صفر تا 100 ثبت می‏کند که برتر از ایسوزو D-MAX و شورولت کلرادو 4/2 لیتری است، اما به پای شتاب 10 ثانیه‏ای فولکس آماروک 2 لیتری بنزینی نمی‏رسد. حداکثر سرعت هایلوکس جدید 5 کیلومتر بیش از گذشته و معادل 175 کیلومتر بر ساعت است و با یک باک 80 لیتری، به طور میانگین در یکصد کیلومتر، 5/10 لیتر می‏سوزاند. 

مجموعه ترمز به لطف سامانه‏های ABS و  EBD به خوبی از پس متوقف ساختن جثه سنگین و حدوداً 1850 کیلوگرمی بر می‏آیند. زمان تست سامانه هوشمند چهار چرخ متحرک این بار در شرایط خارج از جاده فرا می‏رسد. به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «خبرماشین»، تویوتا با توسعه شاسی Ladder frame هایلوکس، بازنگری کامل مجموعه تعلیق فنر شمش عقب (با طول بیشتر) و جاذب‏های شوک از حرکات گهواره‏ای خودرو به شدت کاسته و سواری آفرود آرام‏تری از نسل قبل ارائه می‏کند.

دیگر خبری از اهرم دستی دنده کمک نیست و به جای آن می‏توان با یک سوئیچ گردان الکترونیکی نصب شده روی داشبورد و در نزدیکی راننده از حالت L4 تا H4 را انتخاب کرد. 

در سرعت کم‏تر از 50 کیلومتر بر ساعت می‏توان با استفاده از همین سوئیچ، خودرو را از دو دیفرانسل به تک و یا بالعکس تغییر داد. به علاوه که دیفرانسیل جلویی خودرو توسط نوعی سنسور دمای روغن تحت نظارت دائم در حالت 4×4 است و اگر دما به مرز بحران برسد، به راننده هشدار می‏دهد که از حالت تمام چرخ متحرک خارج گردد و در صورت عدم تغییر تا 30 ثانیه، سرعت خودرو به طور اتوماتیک به کمتر از 120 کیلومتر بر ساعت کاهش می‏یابد. 

 

نتیجه‏ گیری

هایلوکس دوکابین 2016 سفارش خاورمیانه، خودرویی برتر از نسل قبل است، ابعاد و فاصله دو محور 3085 میلی‏متری در کنار زوایای ورود و خروج ایمن، قابلیت‏های آفرود کم نظیری را برایش فراهم کرده‏اند. از آنجایی که هایلوکس‏ها به خرابی کمتر قطعات بین وانت‏ها شهره هستند، می‏توان چون گذشته به نام تویوتا اعتماد کرد، اما این اعتماد برایتان نزدیک به 175 میلیون تومان آب می‏خورد!

در خاتمه از همکاری آقایان «سالاری» مالک خودرو و «مهران میرزاپور» به جهت همکاری و صرف وقت تشکر می‏کنیم. 

 

آزمایش تویوتا هایلوکس چهار چرخ متحرک مدل 2016

 

آزمایش تویوتا هایلوکس چهار چرخ متحرک مدل 2016

 

آزمایش تویوتا هایلوکس چهار چرخ متحرک مدل 2016

 

آزمایش تویوتا هایلوکس چهار چرخ متحرک مدل 2016



شارژ سریع موبایل