سارا قاسمی شنبه ۲۷ شهريور ۱۳۹۵ - ۰۲:۰۰

پتاسیم در بسیاری از غذاهایی که می خوریم بصورت پنهان وجود دارد. پتاسیم می تواند سدیم بدن را کاهش دهد و فشار خون ثابت در افراد ایجاد نماید.

 

قدرت شگفت انگیز پتاسیم

 

سلاح مخفی؟ پتاسیم!

طبق گزارش مراکز کنترل و پیشگیری از بیماری ها (CDC) یك سوم بزرگسالان در كشور آمریكا با فشار خون بالا زندگی می كنند و 30 درصد دیگر از مردم در حال ابتلا به فشار خون بالا هستند. خبر خوب این است كه مصرف پتاسیم كافی می تواند فشار خون بالا را تا حد قابل ملاحظه ای كاهش دهد.

فشار خون بالا، خطر ابتلا به سكته مغزی، حمله قلبی را افزایش می دهد و ممكن است باعث از دست دادن بینایی و بروز بیماری های كلیوی با توجه به سن، وزن، ژنتیك، سبك زندگی و رژیم غذایی افراد گردد.

دكتر جانت بریل، نویسنده كتاب فشار خون پایین می گوید: «فشار خون بالا تحت عنوان «قاتل خاموش» شناخته می شود، چون شما نمی توانید ببینید یا حس كنید كه در حال بیمار شدن هستید. سدیم موجود در رژیم غذایی باعث افزایش فشار خون می شود اما یک رژیم غذایی با غذاهای غنی از پتاسیم فراوان، باعث کندی اثرات سدیم بیش از حد در بدن می شود.»

دكتر شارون پالمر، نویسنده كتاب رژیم غذایی گیاهی می گوید: «كارشناسان توصیه می كنند روزانه 4700 میلی گرم پتاسیم توسط رژیم غذایی استفاده شود اما اكثر آمریكایی ها مقدار بسیار كمتری از این میزان توصیه شده را مصرف می كنند و ممكن است دلیل آن این باشد كه افراد معمولاً به اندازه كافی میوه جان و سبزیجات مصرف نمی كنند. متاسفانه رژیم غذایی افراد در آمریكا حاوی مقدار زیادی سدیم است. میزان پتاسیم پایین موجود در رژیم های غذایی افراد و در نقطه مقابل میزان سدیم بالا باعث می شود فشار خون افراد دو برابر افزایش یابد.»

اكثر مردم وعده های غذایی خود را از غذاهای رستوران ها و یا غذاهای كنسرو شده و یا فرآوری شده (مانند سوپ، پیتزا، برنج و ... )، استفاده می كنند. خوشبختانه برخی از بهترین منابع پتاسیم شامل میوه ها و سبزیجات و دانه های غذایی هستند كه مقداری بسیار كمی سدیم دارند. بنابراین، جلوگیری و یا بهبود فشار خون بالا با خوردن غذاهای گیاهی و میوه جات و سبزیجات تازه مزارع مختلف شروع می شود.

دكتر شارون پالمر در ادامه می گوید: «سیب زمینی، گوجه فرنگی و کلم بروکلی منابع خوبی از پتاسیم هستند، اما تنها با افزایش مصرف غذاهای گیاهی و میوه می توانید مطمئن شوید كه میزان پتاسیم مورد نیاز بدن خود را دریافت نموده اید. شیر و سایر محصولات لبنی نیز منابع خوبی از پتاسیم هستند.»

طبق دستورالعمل رژیم غذایی آمریکایی ها که در سال 2010 منتشر شده است: مصرف مقداری زیاد پتاسیم موجود در مواد غذایی همچنین می تواند خطر ابتلا به سنگ کلیه را کاهش دهد و باعث کندی در پوکی استخوان ها شود.

 

بیشترین مقدار پتاسیم که باید در بدن یک فرد بالغ باید چقدر است؟

موسسات پزشکی حد بالای مجازی را برای پتاسیم تنظیم نکرده اند چون افراد سالم، پتاسیم اضافی موجود در بدن خود را از طریق ادرار دفع می نمایند. با این حال، اگر شما مبتلا به بیماری های کلیوی هستید یا در حال مصرف دارویی هستید که می تواند دفع پتاسیم را کاهش دهد، شما کمتر از مقدار توصیه شده که 4700 میلی گرم در روز است، پتاسیم نیاز دارید.

اگر شما در زمینه داروهایی که مصرف می کنید، مطمئن نیستید می توانید از دکتر داروساز در خصوص تاثیر داروهای خود سوال کنید و در خصوص سلامت کلیه های خود به پزشک مراجعه نمایید.

 

آیا می دانید... !؟

مغز، قلب، عضلات و هر بخش دیگری از بدن شما برای داشتن عملکرد خوب و بقا به پتاسیم نیاز دارد.

 

تاثیر مثبت پتاسیم در :

* حفط تعادل اسید و باز طبیعی

* رشد سلول ها

* تنظیم فشار خون

* انتقال عصبی و انقباض عضلات

* سوخت و ساز پروتئین و کربوهیدرات

 

منابع سرشار از پتاسیم شامل :

* لوبیا منجمد شده

* اسفناج پخته شده

* سیب زمینی پخته شده با پوست

* آب پرتقال

* آووکادو

* کلم بروکلی پخته شده

* ماهی کاد (نوعی ماهی) پخته شده

* موز



شارژ سریع موبایل