سمیه قاسمی يكشنبه ۲۸ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۲:۰۰

شاید خیلی کم، اما احتمالا شما هم تاریخ انقضای مواد غذایی را فراموش کرده اید و ماده غذایی تان فاسد گشته است. بیایید قبول کنیم که نحوه تغذیه، راهنمایی های سلامتی و بهداشتی و دیگر تکنیک های مختلف مواد غذایی، که شما باید تمام زندگی خود را صرف حفظ آنها کنید، بخش بزرگی از زندگی شما را اشغال کرده و زمان قابل توجهی را می طلبد.

آیا چنین نیست؟ و این کمی بد است، زیرا احتمال زیاد دائما در حال مطالعه راه حل های امن برای استفاده از موادغذایی هستید که شما برای آماده سازی غذا از آن استفاده می کنید. (می دانید که مواد غذایی فاسد احتمال دارد شما را بکشند یا به هر بیماری دیگری مبتلا شوید). درست است که در ماه های سرد سال علایمی از آنفولانزا و تب بالا شایع است، اما دلیل کاملی برای رد کردن احتمال مسمومیت غذایی که اغلب با همین علایم دیده می شود، نمی باشد. حالا کمی به حافظه خود فشار بیاورید تا ببینید کدام یک از افسانه های زیر در مورد مواد غذایی به نظرتان آشنا می آید.

 

افسانه 1: یخچال، فریزر، مایکروویو و یا پخت و پز هر گونه باکتری را به طور کامل، از بین خواهد برد

 

 9 قانون طلایی نگه داری سالم مواد غذایی (1)

 

ما نمی خواهم عادات شما را از بین ببریم، اما نه حرارت و نه انجماد نمی توانید مواد غذایی را از باکتری ها پاک کند. باکتری ها می توانند حتی در دمای 0 درجه در یخچال و فریزر زنده بمانند، بنابراین شما نمی دانید که چگونه آنها را بکشند و در یخچال یک توقف مدت دار دارند. از سوی دیگر، مایکروویو با تولید مقدار زیادی گرما و پخت و پزهای نامتعادل، قادر به از بین بردن باکتری ها، نخواهند بود.

منظورمان ترساندن شما نیست اما، هنوز هم بر روی مواد غذایی مقداری از باکتری ها باقی می ماند و برخی از باکتری ها را نمی توان کشت و حتی در دماهای بالا سمومی مانند استافیلوکوک بسیار مقاوم هستند. راه حل اینست که: مطمئن شوید مواد غذایی فاسد شدنی، حداقل به مدت دو ساعت در فریزر و در دمای 0 درجه یا کمتر به مرحله انجماد برسند و برای پخت و پز و یا دوباره گرم کردن تا رسیدن حرارت داخلی آنها به حداقل 70 درجه صبر نمایید.

 

افسانه 2: شیرهایی که تاریخ مصرفشان گذشته را نمیتوانید بنوشید

 

 9 قانون طلایی نگه داری سالم مواد غذایی (1)

 

به فکر دور انداختن این اکسیر سفید نباشید، اگر در نگهداری آن دقت کرده اید و در داخل یخچال آنرا نگه داشته اید، پنج تا هفت روز بعد از تاریخ مصرف می توانید این شیر را بنوشید. تاریخ انقضاء به این دلیل است که با در نظر گرفتن اتمام تاریخ مصرف، به فروش و یا مصرف آن بیاندیشید. شما حتی می توانید شیر را منجمد کنید و در بسیاری از موارد می تواند تا 30 روز آنرا حفظ کنید.

 

افسانه شماره 3 : انواع شیره ها، روغن و آرد، نیازی به نگهداری در یخچال ندارند

 

 9 قانون طلایی نگه داری سالم مواد غذایی (1)

 

مواد فوق را از زیر آفتاب بردارید و در یخچال نگهداری کنید!

برخی از چیزهایی که شما نیازی به نگه داشتن آنها در یخچال نمی بینید مانند شربت های خانگی نیز باید در یخچال و دور از تابش نور خورشید و گرمای زیاد نگاه داشته شوند. نگهداری این مواد غذایی در یخچال، از تخمیر، تولید باکتری و فساد آنها جلوگیری خواهد کرد. سس گوجه فرنگی، آرد گندم، آجیل، سس شکلات و روغن نیز شامل این قانون می شوند.

 

افسانه شماره 4: اگر در نان کپک وجود دارد، پس از جدا کردن آن، می توانید بقیه قسمت ها را بخورید!

 

 9 قانون طلایی نگه داری سالم مواد غذایی (1)

 

وقتی ماده غذایی تان نرم است و خشک نشده، جدا کردن قسمت کپک زده و دور انداختن آن، ممکن نیست.

می دانم که انجام این کار برایتان مشکل است، اما پس از این شما باید نان کپک زده را کلا کنار بگذارید. شما باید تمام نان را دور بیاندازید به دلیل آنکه قارچ ها، باکتری ها و سموم موجود در قسمت کپک زده، هنوز هم می توانند در یک فضاهای کوچکی که با چشم قابل ملاحظه نیست، پناه بگیرند و این آلودگی هایی که دیده نمی شوند به مراتب خطرناک تر از موارد قابل شهود، می توانند باشند.

به عنوان یک یادآوری در پنیرهای نیمه نرم که دچار کپک گردیده اند، با جدا کردن قسمت کپک زده بقیه پنیر قابل استفاده است و بخش باقی مانده تجدید پذیر است. همین قانون در مورد پنیر های نرم و یا رنده شده صدق نمی کند.



شارژ سریع موبایل