سمیه قاسمی دوشنبه ۲۲ شهريور ۱۳۹۵ - ۰۴:۰۰

شاید خیلی کم، اما احتمالا شما هم تاریخ انقضای مواد غذایی را فراموش کرده اید و ماده غذایی تان فاسد گشته است. بیایید قبول کنیم که نحوه تغذیه، راهنمایی های سلامتی و بهداشتی و دیگر تکنیک های مختلف مواد غذایی، که شما باید تمام زندگی خود را صرف حفظ آنها کنید، بخش بزرگی از زندگی شما را اشغال کرده و زمان قابل توجهی را می طلبد.

آیا چنین نیست؟ و این کمی بد است، زیرا احتمال زیاد دائما در حال مطالعه راه حل های امن برای استفاده از موادغذایی هستید که شما برای آماده سازی غذا از آن استفاده میکنید (می دانید که مواد غذایی فاسد احتمال دارد شما را بکشند یا به هر بیماری دیگری مبتلا شوید). درست است که در ماه های سرد سال علایمی از آنفولانزا و تب بالا شایع است اما دلیل کاملی برای رد کردن احتمال مسمومیت غذایی که اغلب با همین علایم دیده می شود، نمی باشد. حالا کمی به حافظه خود فشار بیاورید تا ببینید کدام یک از افسانه های زیر در مورد مواد غذایی به نظرتان آشنا می آید.

 

 9 قانون طلایی نگه داری سالم مواد غذایی (2)

 

افسانه 5 : تخته برش پس از شستشوی سریع آماده استفاده است

به تخته برش کمی فکر کنید! خواهید دید که همه ی باکتری ها را در خود جای داده است. بی نهایت سریع و کامل !

در انواع تخته آشپزی چوبی، شیشه ای و یا پلاستیکی شامل هزاران نوع از باکتری های مضر و بالقوه و که برای از بین رفتن نیازمند شستشوی دقیق و کامل است، بنابراین قطعا بعد از هر بار استفاده باید به طور کامل شستشو و ضد عفونی گردد. بهتر است، شستشو در ماشین ظرفشویی یا با مسواک زدن انجام شود. اما اگر تخته برش شما به نظر کهنه و بسیار قدیمی می رسد آن را در سطل زباله پرتاب کنید.

 

 9 قانون طلایی نگه داری سالم مواد غذایی (2)

 

افسانه شماره 6: شستشو با صابون مایع یا مواد شوینده سبزیجات را واقعا تمیز و امن خواهد کرد

شستشوی دهان با صابون نوعی مجازات است، همین قانون شامل مواد غذایی نیز می شود!

از نظر منطقی نظریه خوبی است، اما متاسفانه اشتباه است. صابون و مواد شوینده مناسب برای مصرف انسانی نیست، پس لطفا برچسب روی آن ها را به دقت مطالعه کنید و از محصولاتی برای ضد عقونی شبزیجات استفاده کنید که برای اینکار تهیه شده اند و از این بابت قبل از مصرف ضد عفونی کننده ها، مطمئن شوید. هندوانه و کدو تنبل، از جمله مواد غذایی سفت هستند که باید به طور کامل و با کمک فرچه یا اسکاج کاملا شسته شوند و خشک گردند.

 

 9 قانون طلایی نگه داری سالم مواد غذایی (2)

 

افسانه شماره 7: آخرین وعده غذایی که خوردم، باعث ایجاد مسمومیت غذایی برای بدن من شد!

آیا فقط با تست های لازمه خرید، میتوانیم دچار مسمومیت غذایی شویم؟

برخی از سموم و ویروس هایی که به عنوان میکروارگانیسم های مضر مشخص شده اند، برای ایجاد مسمومیت، فقط به چند ساعت زمان نیاز دارند. اما ممکن است ایجاد بعضی از مسمومیت ها حتی هفته ها طول بکشد. نهایتا، اگر شما می خواهید سوشی و یا چیز دیگری بخورید، نیاز به تحقیق درباره تاریخ تولید این نوع غذا ها دارید.

 

 9 قانون طلایی نگه داری سالم مواد غذایی (2)

 

افسانه 8 : می توانیم با قانون 5 ثانیه زندگی سالمی داشته باشیم؟

این هنر دیواری قانون پنج ثانیه شما را به قسمت های نا مربوط می کشاند!

آیا قانون پنج ثانیه همه چیز را پوشش می دهد؟ مطمئنا این قانون چندین بار باعث شده که شما مواد غذایی متفاوتی را که روی زمین سقوط کرده بود را با خیال راحت میل نمایید. در واقع ماده غذایی که روی زمین افتاده بود متوجه گذشت زمان نیست و میکرب ها و باکتری ها خیلی وقت پیش شروع به سکونت روی آن کرده اند و در حال تولید نسل جدیدی از موجودات میکروسکوپی روی آن هستند. آب دهانتان را به جای غذایی که روی زمین افتاده قورت دهید و دوباره شروع به خوردن یا پختن نمایید.

 

 9 قانون طلایی نگه داری سالم مواد غذایی (2)

 

افسانه شماره 9: مواد غذایی که میخرم سالم هستند.

با یک پوشش پلاستیکی گول نخورید!

آیا وزارت کشاورزی، قانون ایمن سازی مواد غذایی را هنوز هم کنترل می کند و برنامه های مهم تولید کاربردی گیاهان و مواد غذایی را به طور مصمم پی گیری می کند؟ وعده های غذایی خود را با دقت در قرار گرفتن در زیر مجموعه گیاهانی که شامل این کنترل ها می شود انتخاب نمایید تا از کنترل بیماری های ناشی از مواد غذایی اطمینان حاصل کنید.



شارژ سریع موبایل