نگین داوودی يكشنبه ۵ مرداد ۱۳۹۳ - ۰۸:۰۰

بسیاری از  تخم مرغ ها با  پر و فضولات مرغ که به پوست شان آغشته شده- کثیف شده اند. شاید تاکنون  متوجه شده باشید که مرغ ها  حیوانات کثیفی هستند. در این بخش بعضی شیوه ها  برای تمیز کردن تخم مرغ، به اضافه  نکاتی برای جلوگیری از کثیف شدن آنها  وجود دارد!

 

تخم مرغ هایتان را بررسی کنید. اگر روی پوسته تخم مرغ هر گونه ترک و شکستگی مشاهده کردید، فوراً آن را دور بیندازید. وقتی پوست تخم مرغ ترک داشته باشد، ممکن است باکتری ها وارد آن شود و آن تخم مرغ برای خوردن سالم نباشد. اگر پوسته تخم مرغ در حال حاضر تمیز است، آن را کنار بگذارید. بعضی از علاقه مندان تخم مرغ هستند که اصلاً به تمیز کردن تخم مرغ اعتقادی ندارند. این کار به نظر آنها غیر ضروری یا حتی مضر است، چرا که تمیز کردن تخم مرغ ها می تواند پوشش محافظ طبیعی آنها را – که شکوفه (bloom) نامیده می شود – از بین ببرد. این پوشش محافظ، مانع ورود باکتری های مضر به داخل تخم مرغ می شود.

 

البته این موضوع فقط در مورد تخم مرغ هایی گفته می شود که از ابتدا تمیز هستند. اگر به تخم مرغ ها هر گونه آلودگی، پر یا مدفوع مرغ چسبیده باشد، خیلی بهداشتی تر است که آن ها را تمیز کنیم.

 

تخم مرغ ها را به صورت خشک با استفاده از یک سنباده اسفنجی یا لیف تمیز کنید. بیشتر کثیفی ها را می توان با استفاده از یک سنباده اسفنجی یا لیف از بین برد. همه کاری که باید انجام دهید این است که به آرامی تخم مرغ را با اسفنج یا سنباده کاغذی بسایید تا آلودگی ها پاک شوند. مواظب باشید که موقع تمیز کردن تخم مرغ ها را نشکنید.

 

نحوه تمیز کردن و نگهداری تخم مرغ

 

سعی کنید قسمت هایی از تخم مرغ که تمیز هستند را نسایید. این کار تا جایی که ممکن است، شکوفه (bloom) را دست نخورده نگه خواهد داشت.

 

سایر مواردی که می توانید برای تمیز کردن تخم مرغ به صورت خشک استفاده کنید عبارتند از: اسکاچ ظرفشویی یا یک مسواک.

 

اگر از اسفنج یا مسواک برای تمیز کردن تخم مرغ ها استفاده می کنید، خوب است که اصول بهداشتی را بین هر استفاده رعایت کنید. این کار مانع از انتقال باکتری ها از یک دسته تخم مرغ به دسته ای دیگر می شود.

 

تصمیم بگیرید که تخم مرغ هایتان را بشویید و نظافت کنید:

این کار برای زمانی است که به تخم مرغ ها پر یا فضولات یا مقداری از تخم مرغ های شکسته چسبیده باشد.

 

آگاه باشید که شستن تخم مرغ باعث می شود که شکوفه تخم مرغ آسیب ببیند و این باعث می شود که عمر نگهداری تخم مرغ کاهش یابد. هرچند که نگهداری تخم مرغ ها با این کثیفی ها اگر از آنها سریع استفاده کنید و در جای مناسبی از آنها نگهداری کنید مشکلی ایجاد نمی کند.

 

اگر قصد نگهداری و فروش تخم مرغ هایتان را دارید باید بدانید که نگهداری درست از آنها باعث فروش بهتر آنها خواهد شد.

 

دو کاسه آب گرم تهیه کنید، در یکی مقداری مایع ظرفشویی یا لباس شویی و در دیگری مقداری مایع سفید کننده بریزید، البته به جای مایع سفید کننده می توانید از آب گرم ساده یا آب به همراه سرکه استفاده کنید.

 

نحوه تمیز کردن و نگهداری تخم مرغ

 

هنگام استفاده از مواد شوینده از دستکش لاستیکی استفاده کنید تا دستهایتان آسیب نبیند.

 

نحوه تمیز کردن و نگهداری تخم مرغ

 

دقت کنید که آبی که استفاده می کنید دمایش از تخم مرغ بیشتر باشد، زیرا آب سرد باعث می شود باکتری ها روی تخم مرغ بمانند و به داخل تخم مرغ نفوذ کنند.

 

نحوه تمیز کردن و نگهداری تخم مرغ

 

هر تخم مرغ را به صورت جداگانه تمیز کنید، اگر تعداد زیادی تخم مرغ دارید پس از شستشوی هر سه تخم مرغ آب را عوض کنید. تخم مرغ را در جهت شیب پوسته آنها تمیز کنید و در صورت نیاز از یک برس کوچک استفاده کنید. بعد از آنکه تخم مرغ ها را شستید با یک حوله کوچک خشک کنید.

 

نحوه تمیز کردن و نگهداری تخم مرغ

 

اگر در خانه تخم مرغ تولید می کنید این قسمت را بخوانید:

 

تخم مرغ هایتان را دو بار در روز جمع آوری کنید. هر چه تخم مرغ ها به مدت طولانی تری در لانه بمانند، شانس آلوده شدن شان بیشتر است. برای جلوگیری از این کار، تلاش کنید که تخم مرغ های تازه تان را حداقل دو بار -و در صورت لزوم سه بار- در روز جمع آوری کنید.

 

نحوه تمیز کردن و نگهداری تخم مرغ

 

هر لانه را به چهار مرغ اختصاص دهید. ازدحام بیش از حد در لانه ها عامل دیگری است که باعث کثیف شدن تخم مرغ ها می شود. باید هر لانه را برای جای دادن چهار مرغ تخم گذار در آن، تغییر دهید.

 

به طور منظم لانه ها را تمیز کنید. لانه های کثیف منجر به کثیف شدن تخم مرغ ها می شود. لانه ها را باید یکبار در هفته تمیز کنید و بستر کثیف آن را خارج کرده و یونجه تازه یا پوشال را جایگزین کنید.

 

اطمینان حاصل کنید که محل خوابیدن مرغ ها (roosting)، بالاتر از لانه است. گاهی اوقات مرغ ها تصمیم می گیرند که در لانه بخوابند. در نتیجه محل خوابیدن شان سریع تر کثیف می شود. برای جلوگیری از این امر، این قسمت را بالاتر از لانه قرار دهید؛ چرا که مرغ ها دوست دارند در بالاترین جایی که در قفس شان وجود دارد بخوابند.



شارژ سریع موبایل