ندا نیک روش پنجشنبه ۱۶ بهمن ۱۳۹۳ - ۰۵:۳۰

J5 محصولی از گروه JAC Motors چین است. این خودرو در کلاس سدان‌های خانوادگی مثل سمند جای می‌گیرد. از نقطه نظر طراحی با همان نگاه اول هم متوجه می‌شوید این خودرو یک سروگردن از بیشتر هم وطنانش بالاتر است. در واقع اگر بودن اطلاعات قبلی نگاهی به پیکره کلی آن بیندازید، احتمالا فکر می‌کنید J5 یکی از محصولات خودروسازان اروپایی است.

این دیدگاه بی‌دلیل در ذهن شما نقش نمی‌بندد زیرا، تراش پیکره این خودرو توسط دستان هنرمند پینین فارینا انجام شده است. در نمای روبه‌رو حلقه گم گشته طراحی محصولات داخلی و بعضا چینی، یعنی هیجان در استفاده از خطوط  کاملا خودنمایی می‌کند. ترکیب زوایای گرد و تیز به‌خصوص در طراحی چراغ‌ها باعث شده J5 برای خودش صاحب یک شخصیت شود. بازی با خطوط سیال در نگاه بیننده این چینی زیبا را بزرگ‌تر از آنچه که هست نشان می‌دهد.

 

 خودروهای سدان متوسط و مناسب!


با پا گذاشتن به داخل کابین، کیفیت خوب و مونتاژ مناسب قطعات اولین چیزهایی هستند که برای شما قابل لمس است. در این بخش هم چینی‌ها با سپردن کار به دست متخصصین کار کشته، نمره قبولی را کسب کرده اند. چینش و شکل هندسی دکمه‌ها و کلیدهای دورن کابین ساده و با سلیقه است. طراحی درست قطعات و رنگ به‌کار رفته در آن‌ها باعث شده ارگونومی به نحو قابل قبولی در کابین رعایت شود. در کابین عقب هم حتی با عقب کشیدن صندلی‌های جلو، فضای پای کافی در اختیار سرنشینان قرار دارد.

از محاسن این خودرو می توان به هندلینگ خوبش اشاره کرد. بخشی از این هندلینگ را سیستم فرمان راک اند پنیون با کمک سیستم هیدرولیک یک فرمان‌پذیری دقیق و نسبتا تیز را برای محصول جدید کرمان موتور ایجاد کرده است. ترمزها به کمک سیستم ABS چهارکاناله و EBD (توزیع وزن با توجه به مقدار وزن روی محور) عملکرد خوبی دارند. برای آزمودن کیفیت ترمز، چندین بار از مرز سرعت 100 کیلومتر در ساعت به شدت ترمزگیری کردیم اما ترمزها با همان کیفیت اولیه توانستند J5 را متوقف کنند. سیستم تعلیق در جلو شامل فنر لول و مک‌فرسون است.

 

 خودروهای سدان متوسط و مناسب!


در محور عقب هم سازنده از فنر پیچشی و اتصال جناقی استفاده کرده است. مجموعا عکس‌العمل سیستم تعلیق سواری یک نواختی را به‌وجود می‌آورد زیرا در هنگام عبور از دست‌اندازها اتاق خودرو نه زیاد تکان می‌خورد نه خیلی بالا و پایین می‌رود. یکی از مواردی که در هندلینگ خوب این خودرو نقش مثبت دارد همین طراحی خوب سیستم تعلیق است. اگر می‌خواهید در سریع‌ترین زمان ممکن با J5 به سرعت 100 کیلومتر در ساعت دست پیدا کنید، باید حدود 8/11 ثانیه زمان صرف کنید بنابراین بهتر است به دنبال یک رانندگی اسپرت نباشید ولی در عوض می‌توانید یک رانندگی آرام را به همراه خانواده در مسیر سفرتان تجربه کنید.

رقبای داخلی و خارجی

L90

 

 خودروهای سدان متوسط و مناسب!


MVM 530

 

 خودروهای سدان متوسط و مناسب!


Lifan 620
 

 خودروهای سدان متوسط و مناسب!


پیشنهاد نهایی

کیفیت خوب و طراحی زیبا از مشخصات مثبت این خودرو است، اما قدرت کم موتور از جمله مواردی است که نیاز به بازنگری دارد.  J5 می‌تواند یک خودرو خانوادگی خوب باشد که طراحی آن خسته کننده نیست.

 

 خودروهای سدان متوسط و مناسب!


 خودروهای سدان متوسط و مناسب!

 

 خودروهای سدان متوسط و مناسب!

 

هیوندای النترا

هم‌زمان با ورود نسل جدید کیا سراتو که در راهنمای خرید شماره پیشین به آن پرداختیم، پنجمین نسل هیوندای النترا هم پا به ایران گذاشت، تا در بازار پر تنوع خودروهای وارداتی به رقابتی تنگاتنگ با سراتو بپردازد.

النترا عنوان کوچک‌ترین سدان هیوندای را یدک می‌کشد. سبک جدید طراحی هیوندای که در اکثر محصولات جدید این شرکت دیده می‌شود، با غلظتی کمتر در بدنه النترا هم موج می‌زند. همان خطوط نرم و حجم‌های اغراق‌آمیز به همراه چراغ‌های خوش خط و خال جلو عقب. استفاده کمتر از قطعات براق کرومی‌ در بدنه النترا، نسبت به محصولات دیگر هیوندای، باعث شده تا ظاهر آن ساده به نظر به رسد. اما گرافیک زیبای چراغ‌های جلو و عقب و استفاده از لامپ‌های LED، کمک شایانی به زیبایی النترا کرده‌اند.


 

 خودروهای سدان متوسط و مناسب!


با ورود به کابین، اولین چیزی که جلب توجه می‌کند، شباهت بسیار زیاد طراحی کنسول با محصولات دیگر هیوندای نظیر سوناتا و گرنجور است. همان طراحی سیالی بدنه به داخل اتاق هم راه پیدا کرده و اکثر خطوط به‌کاررفته داخل کابین، خطوط نرم و خمیده هستند. کیفیت قطعات نسبتا مطلوب است و در سطح تویوتا کرولا و مزدا۳ و سراتو قرار می‌گیرد. قطعات پلاستیکی طرح چوب به کاررفته روی کنسول جلو، جلوه‌ای لوکس به کابین بخشیده‌اند، اما کیفیت آن‌ها چندان مطلوب نیست و در مونتاژ آن‌ها دقت زیادی به خرج نداده‌اند. کابین النترا، به عنوان یکی سدان کوچک شهری از فضای مناسبی برخوردار است. اما فضای صندلی‌های ردیف عقب کابین، نسبت به صندلی‌های جلو کمتر و محدودتر است. صندوق بار بزرگ هیوندای النترا یکی از ویژگی‌های مثبت آن است، که به خوبی پاسخگوی  نیازهای یک خانواده چند نفره را در مسافرت‌ها است.

النترا از نظر امکانات و آپشن‌های رفاهی، نسبت به قبل پیشرفت داشته است. اما هنوز هم فهرست امکانات رفاهی آن از رقیب اصلی‌اش سراتو، محدودتر به نظر می‌رسد. به طور مثال تنظیم صندلی‌ها در نمونه پایه به صورت دستی بوده، که برای خودرویی در رنج قیمتی ۱۱۰ میلیون تومان قابل قبول نیست.

 

 خودروهای سدان متوسط و مناسب!

پیشرانه کم مصرف 8/1 لیتری النترا، ۱۴۸ اسب بخار قدرت تولید می‌کند که برای رفت و آمدهای شهری مناسب است. اما با توجه به شتاب ۱۱ثانیه‌ای آن، فکر فرو رفتن در صندلی هنگام شتاب گیری، تجربه هیجان آنچنانی و رقابت با سایر خودروهای هم کلاس را از سر بیرون کنید. فرمان النترا دقیق و تیز عمل می‌کند و در سرعت‌های بالاتر به منظور افزایش ایمنی و کنترل خودرو سفت‌تر می‌شود همچنین جعبه دنده ۶ سرعته تیپ ترونیک چندان با موتور هماهنگ نیست. سواری النترا نه آنچنان خشک مثل مزدا۳ است، نه به نرمی‌ سدان‌های لوکس‌تر هیوندای،در سطح متوسطی قرار می‌گیرد. اما از نظر ایمنی، النترا جدید نسبت به قبل پیشرفت‌های چشمگیری داشته و موفق به کسب ۵ ستاره ایمنی از EURONCAP شده است.

رقبای داخلی و خارجی

MG 6


 خودروهای سدان متوسط و مناسب!

Mazda 3 New

 خودروهای سدان متوسط و مناسب!

Kia Cerato New

 خودروهای سدان متوسط و مناسب!

پیشنهاد نهایی

در ظاهر النترا کمی بیش از حد اغراق شده و استفاده از خطوط منحنی آن هم به مقدار زیاد چهره اش را زود خسته کننده میکند. ضمن این که شباهت زیادی با سوناتا YF دارد. هم زمان با عرضه النترا، سراتو جدید که رقیب جدی آن به حساب می آید وارد بازار کشور شده است.


 خودروهای سدان متوسط و مناسب!


 خودروهای سدان متوسط و مناسب!
 
 خودروهای سدان متوسط و مناسب!
 

هونـدا  سـیویک

تست و بررسی:

اگر تنها تصاویر و عکس‌های مختلفی از سیویک در مجلات و سایت‌ها دیده‌اید به راحتی نمی‌توانید ویژگی‌های مثبت این خودرو را نسبت به دیگر رقبا شناسایی کنید. شاید در نگاه اول ظاهر ساده و نه چندان جذاب Civic به مذاقتان خوش نیاید، اما مطمئناً در مدت زمانی که خودرو را در اختیار دارید از انتخاب سیویک به عنوان خودروی شخصی خود، خشنود خواهید بود.

 

 خودروهای سدان متوسط و مناسب!


هوندا سیویک کاملاً متفاوت از آن چیزی است که تصور می‌کنید. جلوپنجره باریک و کوچک، کاپوت روبه پایین در کنار چراغ‌های کشیده جلو و سپر یک‌تکه تداعی‌کننده یک خودروی ساده و معمولی است. اگر از نمای کناری به خودرو نگاه کنید پهنا و بزرگی شیشه‌های کناری بسیار جلب توجه می‌کند. البته ارتفاع و سبک طراحی شیشه‌های کناری و ستون A در این خودرو سبب شده تا در طول مدت زمان رانندگی، میدان دید خوبی برایتان ایجاد شود. در این قسمت رینگ‌های اسپرت 16اینچی و خط روی بدنه تا حد زیادی از سادگی و یکنواختی خودرو کاسته است.

درقسمت انتهایی، صندوق عقب با یک برآمدگی جزئی رو به بالا و فرم طراحی سپر، ظاهری اسپرت به خودرو بخشیده است. البته نباید از یک سدان خانوادگی توقعی بیش از اندازه داشت. یکی دیگر از ویژگی‌های این سدان خانوادگی چهره متمایز آن است. طراحی داخلی و خارجی خودرو برایتان هیچ وقت یک نواخت نخواهد بود.

با روشن شدن پیشرانه و قرار دادن وضعیت جعبه‌دنده درحالت D حرکت را آغاز می‌کنیم. از چنین پیشرانه‌ای انتظاری شتابگیری عالی نمی‌توان داشت، اما باید به جرأت گفت پیشرانه خودروهای هوندا در تمامی شرایط جوابگوی سبک‌های مختلف رانندگی هستند. تعویض دنده و معکوس‌های بموقع توسط جعبه‌دنده حس و حال رانندگی اسپرت را برایتان به همراه دارد. همچنین با برخورداری از تایرهای بریجستون چسبندگی سیویک  قابل تحسین است. البته گفتنی است که به هیچ عنوان نباید هندلینگ یک سدان متوسط خانوادگی را با یک خودروی کوپه مقایسه کنید.

 

 خودروهای سدان متوسط و مناسب!


 عملکرد قابل قبول پیشرانه تا حدی است که حتی درسخت‌ترین شرایط با روشن بودن سیستم تهویه هوا به هیچ عنوان باعث افت چشمگیر خودرو نمی‌شود. ازدیگر مواردی که می‌شود هوندا سیویک را از نظر طراحی متمایز از رقبا و حتی دیگر خودروهای موجود در بازار برشمرد، صفحه نمایشگر دیجیتال آن است. صفحه کیلومتر شمار و دورموتور سیویک از هم جدا طراحی شده‌اند. درپشت فرمان، چراغ پشت آمپر و صفحه دورموتور دیجیتالی درنظر گرفته شده است. دربالای داشبورد نیز یک صفحه باریک قرار دارد که میزان مصرف سوخت و سرعت خودرو را به صورت دیجیتال نمایش می‌دهد.

رقبای داخلی و خارجی

Kia Cerato

 

 خودروهای سدان متوسط و مناسب!

 

Mazda 3 NEW

 

 خودروهای سدان متوسط و مناسب!
 

Hyundai Elantra

 

 خودروهای سدان متوسط و مناسب!


پیشنهاد نهایی

با سیویک در هرسرعتی که بخواهید می‌توانید شتابگیری کنید، بدون لحظه‌ای تأخیر در تعویض دنده! بهره‌مندی از جبعه دنده 5 سرعته اتوماتیک شرایط رانندگی مناسبی را درشهر و همچنین ترافیک برایتان به ارمغان می‌آورد. درکنار این موضوع باید تکنولوژی مدیریت هوشمند مصرف سوخت ECON را نیز اضافه کرد. به لطف این سیستم می‌توانید میزان مصرف سوخت خودرو را تا حد قابل توجهی کاهش دهید.

 

 خودروهای سدان متوسط و مناسب!

 

 خودروهای سدان متوسط و مناسب!

 

 خودروهای سدان متوسط و مناسب!



شارژ سریع موبایل