آنا روشنایی سه شنبه ۲ آذر ۱۳۹۵ - ۲۳:۰۰

اغلب ما می بایست در برخی مقاطع زندگی خود آسپرین مصرف کنیم. اما آیا تا کنون فکر کرده اید که این قرص کوچک سفید رنگ چگونه این چنین در کاهش درد مؤثر است؟ در ادامه دلیل علمی کاهش درد توسط این قرص شگفت انگیز توضیح داده شده است.

آسپرین در واقع یکی از شگفتی های نسبتاً جدید در دنیای پزشکی است. این دارو یکی از مشتقات گیاه بید است که به عنوان یک مسکن در طول 6000 سال گذشته استفاده می شده است. دانشمندان با بررسی گیاه بید و استخراج و خالص سازی ماده فعال در این گیاه (که سالیسین نامیده می شود)، آسپرین را کشف کردند و آن را در قالب قرص آسپرین که ما امروزه می شناسیم، عرضه نمودند.

آسپرین به کاهش آن مقدار دردی که ما احساس می کنیم، کمک می کند و از التهاب بخش صدمه دیده بدن می کاهد. در دستگاه گوارش ما، ماده سالیسیلین به اسید سالیسیلیک شکسته می شود که به کاهش درد و التهاب کمک می نماید. دانشمندان آلمانی توانستند این رویکرد یعنی شکستن ماده سالیسیلین به اسید سالیسیلیک را در مقیاس بزرگ انجام دهند اما متاسفانه انجام این کار در معده با وجود دیواره معده بسیار دشوار بود. به همین دلیل آسپرین ساخته شد تا به عنوان یک نسخه مصنوعی اسیدی، ضعیف تر از اسید سالیسیلیک عمل نماید.

وجود درد به عنوان یک عامل هشداردهنده وقوع خطر برای بدن ضروری است. اما اگر خطر آسیب و صدمه رفع شده باشد، دیگر نباید درد مداوم در بدن احساس شود و در واقع وجود درد در این مواقع غیرضروری است. علاوه بر این، برخی دردها به علت وجود آسیب نیست و وجود این دردها اجتناب ناپذیر است؛ مانند سردرد. آسپرین به مولکول هایی که حامل احساس درد به مغز هستند، نزدیک و به آن ها متصل می شود و به عنوان هشداردهنده آسیب برای مغز عمل می کند. در نتیجه، مغز انسان درد کمتری را احساس کرده و در پاسخ به درد، التهاب کمتری ایجاد می شود.



شارژ سریع موبایل