سمیه قاسمی جمعه ۷ اسفند ۱۳۹۴ - ۰۰:۰۰

علت عرق کردن در ورزش کاهش دمای افزایش یافته بدن ناشی از فعالیت ورزشی است. اما عرق نکردن هنگام ورزش می‌تواند چند دلیل داشته باشد. در برخی موارد، عرق نکردن به‌خاطر یک بیماری است. در بیشتر موارد، به اندازه کافی عرق نکردن حین ورزش تنها به این معنی است که شما باید مدت طولانی‌تر و با شدت‌ بیشتری تمرین کنید.

 

چرا بدن عرق می‌کند؟

عرق کردن شیوه بدن برای تنظیم دما است. وقتی دمای بدن به دلیل گرمای هوا، ورزش و اضطراب بالا می‌رود، بدن از طریق غدد تعرق، مایعات را دفع می‌کند و سبب خنک شدن بدن می شود. بنابراین عرق کردن، مکانیسم سالم و ضروری بدن است.

 

وقتی عرق نمی‌کنید، معنیش چیست؟

اگر حین تمرینات عرق نمی‌کنید، ممکن است دلایل گوناگونی داشته باشد. در بیشتر موارد، آن‌هایی که حتی در دماهای بسیار بالا هم عرق نمی‌کنند، احتمالاً به بیماری Anhidrosis (عدم تعریق طبیعی در پاسخ به گرما) مبتلا هستند. این بیماری دردسرساز است زیرا می‌تواند منجر به پرخوری، گیجی، کهیر و حتی ضعف و از حال رفتگی شود. اگر فعالیت ورزشی شما شدید باشد اما اصلاً عرق کردن رُخ نمی‌دهد، بهتر است برای تشخیص علت، به پزشک مراجعه نمایید.

در موارد دیگر، بعضی افراد نسبت به سایرین، غدد تعریق کمتری دارند. ممکن است همراه یک دوست ورزش کنید و بفهمید او خیلی عرق می‌ریزد اما شما چندان عرق نکرده‌اید، شاید دلیلش کمتر بودن غدد تعریق باشد؛ همچنین ممکن است فرم بدنی شما بهتر از دوست‌تان باشد. تمرینی که برای او پُرتنش و ناتوان کننده است و دمای بدنش را بالا می‌برد، ممکن است برای شما آسان باشد.

 

راهکارهایی برای افزایش تعریق حین تمرین کردن

بهترین راه برای این‌که بفهمید آیا شدت تمرینات‌تان به اندازه کافی است یا نه؟ این است که حین انجام تمرین، ضربان قلب‌تان را اندازه بگیرید تا مطمئن شوید با ضربان قلبی که هدف‌تان است ورزش می‌کنید. اگر نمی‌دانید چطور این سنجش را انجام دهید، از یک محاسبه‌گر ضربان قلب هدف استفاده کنید.

البته این اعداد به‌عنوان یک معیار عمومی مورد استفاده هستند و همیشه هم درست نیستند، بنابراین به بدن‌تان توجه کنید. آیا قلب‌تان با سرعت کافی می‌زند؟ آیا حس می‌کنید به اندازه کافی تحرک و تکاپو دارید؟ آیا احساس گرما می‌کنید ولی عرق نمی‌کنید؟ هرکدام از این پرسش‌ها می‌توانند به شما راه‌حل ارائه دهند که آیا لازم است تمرین‌تان را شدیدتر کنید یا نه.

اگر به این نتیجه رسیدید که به اندازه کافی تحرک ندارید و تمرین‌تان شدید نیست، بر شدت آن بیافزایید. اگر هر روز پیاده‌روی می‌کنید، مسافت و سرعت را بیشتر کنید. اگر ورزش روزانه‌تان دوچرخه سواری است، سعی کنید در سربالایی رکاب بزنید و از دنده سخت‌تری استفاده کنید. شایدهم تمرین روزانه‌تان، کلاس رقص باشد، سطح پیشرفته‌تری را امتحان کنید. افزودن وزن به فعالیت هوازی‌تان هم راهی مناسب برای تشدید تمرین‌تان است. با دمبل‌های دستی راه بروید یا با وزنه‌هایی که به مچ با بسته می‌شوند طناب بزنید.

عوامل متعددی می‌توانند دلیل عرق نکردن باشند. مهم این است که دلیل عرق نریختن خودتان را پیدا کنید. اگر هرگز عرق نمی‌کنید، حتی در هوای گرم، باید با یک پزشک مشورت کنید. اگر در سونا عرق می‌کنید، اما در تمرینات روزانه‌تان نه، تشدید تمرین می‌تواند به شما در رسیدن اهداف ورزشی‌تان کمک کند.

 

اما چرا برخی‌ها زیاد عرق می‌کنند؟

همانطور که برخی افراد کمتر عرق می‌کنند، در مقابل آن هستند کسانی که زیاد عرق کردن برایشان معضل شده و به دنبال علت هستند، در ادامه چند علت آن را مطرح می‌کنیم.

 

شرایط آب و هوا

هر چقدر دمای هوا گرم‌تر باشد، باعث می‌شود بدن بیشتر عرق کند. در شرایط آب و هوای گرم، عرق روی پوست تبخیر می‌شود، تا به خنک شدن بدن کمک کند، اما تبخیر عرق در آب و هوای مرطوب کمتر است، چون در این شرایط عرق تبخیر نمی‌شود و احساس اینکه عرق کردن خیلی زیاد است، به شما دست می‌دهد.

 

جنسیت

به نظر می‌رسد عرق کردن در مردان بیشتر از زنان است. با وجود اینکه خانم‌ها در هر ناحیه‌ از بدنشان نسبت به آقایان غدد عرق بیشتری دارند، اما غدد آن‌ها عرق کمتری ترشح می‌کند.

 

ژنتیک

وراثت نقش مؤثری در مقدار عرق کردن و مقدار سدیمی که از طریق عرق کردن از بدن دفع می‌شود، دارد. اگر در خانواده‌ی اشخاصی هستند که در هنگام استراحت هم مانند زمان ورزش خیلی عرق می‌کنند، به این معنی است که وراثت نقش مهمی در مقدار و همچنین سرعت عرق کردن شما خواهد داشت.



شارژ سریع موبایل