سارا قاسمی سه شنبه ۴ اسفند ۱۳۹۴ - ۰۱:۰۰

تمرینات پلایومتریک از سری تمریناتی تشکیل شده که قدرت انفجاری را افزایش می‌دهد و یک برنامه تمرینی تند با هدف افزایش تحمل عضلات است.

تمرینات پلایومتریک اغلب توأم با سایر تمرینات افزایش قدرت انجام می‌شوند تا ایجاد بیشترین قدرت و استقامت در یک برنامه فیتنس گنجانده شود. به‌دلیل این‌که این تمرینات الزامات جدی همراه دارد، برای هرکسی مناسب نیست.

 

۱- سن‌تان

تمرینات پلایومتریک نیازمند سیستم استخوان‌بندی و عضلانی قوی و بالغ است و به همین علت برای بچه‌های ۱۴ سال به پایین مناسب نیست. فشار زیاد موجود در این تمرینات می‌تواند روی رشد سیستم استخوانی بچه‌ها تأثیر بگذارد و موجب مشکلات زیادی برای سلامتی شود.

همچنین این تمرینات برای افراد ۵۰ سال به بالا هم معمولاً مناسب نیست. چون با بالا رفتن سن، ظرفیت عضلات، مفاصل و اعصاب برای تحمل تمرینات شدید کاهش می‌یابد و تحت این شرایط تمرینات سخت و پرتنش مانند پلایومتریک خطری برای سلامتی محسوب می‌شود. تمرینات پلایومتریک برای افرادی که  سیستم استخوانی و عضلانی  آن‌ها رشد و پرورش یافته  و ظرفیت ریه‌های‌شان زیاد است، بهترین گزینه می‌باشد. پلایومتریک تمرینی است جهت افزایش توانایی فرد در ترکیب سرعت و قدرت.در اثر تمرین پلایومتریک ورزشکار شروعی سریع تر و تغییر جهتی تند ترخواهد داشت.

 

۲- محدودیت‌های جسمی و وضع سلامتی

شکی نیست که ورزش بهترین راه متناسب ماندن است و افزایش قدرت انفجاری‌تان به شما این امکان را می‌دهد تا وزن‌ و ترکیب بدنی‌تان را کنترل نمایید. با این وجود، تعداد کسانی که می‌توانند با تمرینات، وزن و حرکات‌شان را مدیریت کنند، زیاد نیست. تمرینات پلایومتریک نیاز به بهترین انعطاف‌پذیری، تعادل، هماهنگی، وضعیت بدنی و همترازی مفاصل دارد و جزو تمریناتی نیست که فشاری به ستون فقرات یا عضلات وارد نکند.

یک حرکت اشتباه می‌تواند باعث تنش و فشار شدید روی کمر شود و آسیب برساند. بدتر این‌که، تمرینات تنشی شدید، موجب ضربات بیش از حد به نواحی خاصی از بدن شده که درد مزمن در بلند مدت را دربر دارد. برای همین مهم است که اجازه دهید یک کارشناس ورزش، درمورد میزان نیرو فشار و فرم مناسب راهنمایی‌تان کند.اگر با ورزش خاصی مشکل دارید یا مسئله‌ای درباره وضع سلامتی‌تان وجود دارد، مربی‌تان را در جریان قرار دهید. او تمرینات شما را به نحوی تنظیم خواهد کرد که با شرایط تان هماهنگ بوده و از آسیب‌دیدگی پیشگیری شود.

 

۳- تفاوت‌های جسمی، سلامتی و ژنتیکی

ساختار ژنتیکی، عملکرد و محدودیت‌های فیزیکی، نشانگرهای خوبی برای تعیین توانایی فرد جهت پیشرفت‌اش هستند. هر کسی به هرگونه برنامه تمرینی واکنش متفاوتی نشان می‌دهد، مثلاً نسبت به تمرینات پلایومتریک. این تمرینات روی هر فرد، به‌گونه‌ای متفاوت عمل می‌کنند. تفاوت‌ها و ویژگی‌های جسمی  منحصربفرد شما روی روند پیشرفت‌تان مؤثر است.

 

۴- تجربه

بعضی از افراد که هرگز سابقه‌ای در زمینه ورزش نداشته اند، ممکن است در تمرینات پلایومتریک عملکرد خوبی داشته باشند، درحالی‌که برخی از  ورزشکاران شاید در این زمینه عملکردشان ضعیف باشد. باز هم عوامل زیادی در این زمینه دخیل‌اند. تکنیک‌های ناقص و ضعیف، محدودیت‌های جسمی و ساختار بدنی، عملکرد شما را تحت‌الشعاع قرار می‌دهد. برای همین بعضی از افراد به یک برنامه فیتنس واکنش خوبی نشان می‌دهند اما در برنامه‌ای دیگر عملکرد ضعیفی دارند.

 

۵- اساس تمرینات استقامتی

تمرینات استقامتی یکی از بهترین تمرینات تکمیلی برای پلایومتریک هستند. با این‌حال، شما مجبور نیستید تمام روز را در باشگاه در حال  تمرین باشید  تا در تمرینات پلایومتریک‌تان عملکرد خوبی داشته باشید. انجام روزانه لانگز و اسکوات برای افزایش قدرت انفجاری‌تان کافیست تا به تمرینات‌تان شوک وارد کنید.



شارژ سریع موبایل