نازنین نظریان جامی دوشنبه ۲۴ آذر ۱۳۹۳ - ۰۱:۳۰

وقتی صحبت از ورزش‌كردن می‌شود، تصورمان این است كه باید در یك باشگاه ورزشی ثبت‌نام و با مبلغ خاصی زیرنظر مربی ورزش كنیم اما زندگی و مشغله‌‌های آن آگاهی این اولویت مهم را به تاخیر می‌اندازد...

با این وجود تكنولوژی همیشه هم مقوله بدی نیست و گاهی پیشرفت آن به كمكمان می‌آید. اگر سری به فروشگاه‌های ورزشی بزنید متوجه می‌شوید كه می‌توانید با صرف كمی هزینه برای خودتان یك باشگاه خانگی مهیا كنید. حالا اگر حوصله و وقتش را ندارید، می‌توانید این مطلب را مطالعه كنید و بعد دست به كار شوید.


دوچرخه ثابت

این وسیله بعد از تردمیل یكی از پرطرفداراترین وسایل ورزشی است. مزیت آن بر تردمیل اشغال فضا کمتر و قابل‌حمل بودن آن است. البته برای كسانی كه به دوچرخه‌سواری علاقه‌مندند و امكان آن را در محیط بیرون ندارند، بهترین وسیله محسوب می‌شود. این وسیله برای كسانی كه دچار زانودرد هستند توصیه نمی‌شود. پدال زدن باعث افزایش ضربان قلب می‌شود پس سعی كنید از روی كاتالوگ یا با راهنمایی یك فرد، با توجه به ضربان قلبتان در دقیقه پا بزنید و آرام‌آرام آن را افزایش دهید. یك راه‌حل مناسب برای شدت ضربان قلب، گرفتن نبض و به عرق افتادنمان است. اگر این اتفاق افتاد سعی كنید با همان شدت ادامه دهید. اگر می‌خواهید با این وسیله نتیجه بگیرید، سعی كنید حداقل 3 بار در هفته تمرین كنید. از 5 دقیقه شروع كنید، قبل از استفاده از دوچرخه بدنتان را با كمی حركت‌های نرمشی یا كششی، گرم كنید.

 

خوب و بد، زشت و زیبای وسایل ورزشی خانگی

 

دستگاه درازونشست

این كار را كه از دوران مدرسه و زنگ‌های ورزش به خاطر دارید و تقریبا اولین توصیه همه افراد برای‌ آب كردن چربی‌های شكم است. این روزها دستگاه درازونشست هم به بازار آمده و كار را برای انجام این فعالیت ورزشی آسان كرده است اما اینكه با استفاده صرف از این دستگاه‌ها حتما چربی‌های شكمی‌تان از بین می‌رود به اثبات نرسیده است اما مطمئنا به تقویت ماهیچه‌های این ناحیه كمك می‌كند. این دستگاه‌ها به گونه‌ای طراحی شده كه در زاویه درستی قرار می‌گیرید و به كمرتان فشار نمی‌آورد و راحت‌تر می‌توانید درازونشست انجام دهید. مزیت دیگر آن قیمت‌های مناسبش است. پس اگر این وسیله را داشته باشید و با نرمش‌های دیگر ادغام كنید، مطمئنا می‌توانید یك ورزش انفرادی و مفید در خانه داشته باشید.

 

خوب و بد، زشت و زیبای وسایل ورزشی خانگی

 

حلقه دور كمر

این حلقه‌های رنگی هم كه در سایزهای متفاوت وجود دارند یادآور دوران كودكی‌مان است اما این حلقه‌ها كه به آن «هولاهوپ» می‌گویند یك وسیله ورزشی خانگی محسوب می‌شود و حتی در باشگاه‌های ورزشی هم از آن استفاده می‌شود. این حلقه‌ها كه با جداشدن امكان كوچك و بزرگ‌شدن دارند، جاگیر نیستند. اگر بتوانید مثل دوران كودكی باز هم آن را دور كمرتان بچرخانید به تقویت عضلات شكمتان كمك كرده‌اید. نتایج تحقیقی روی 25 خانم كه روزانه نیم ساعت پیاده‌روی و 10دقیقه حلقه استفاده كرده‌اند نشان داد به طرز مشهودی بعد از2 ماه، سایزشان، نه وزنشان به‌خصوص سایز دور كمرشان كم شده است. ضمن اینكه روی كمر، پهلو و شكم متمركز می‌شود، عضلات شانه و سرشانه را هم تقویت می‌كند. می‌توانید برای یادگیری نحوه استفاده از این وسیله، فیلم‌های آموزشی آن را تهیه كنید. قیمت ارزان آن هم یكی دیگر از مزیت‌هایش است. نوع جدید آن كه شیارهایی داخل حلقه كار گذاشته شده از طرف متخصصان ورزشی توصیه نمی‌شود چرا كه با خوردن ضربه‌ها، چربی‌ها ممكن است به سایر نقاط انتقال پیدا كنند.

 

خوب و بد، زشت و زیبای وسایل ورزشی خانگی

 

كفش‌های ورزشی

این وسیله هم كه در سال‌های گذشته بسیار پركاربرد شده است و وسیله‌ای مكمل محسوب می‌شود. قیمت چندانی ندارد اما استفاده‌های زیادی از آن می‌شود. 3 بار در هفته و حداقل 30 دقیقه می‌تواند نتایج مثبتی برایتان به ارمغان بیاورد. نكته مثبت آن این است كه می‌توانید آن را هر كجا می‌خواهید حمل كنید. تركیب این كش‌ها و دمبل بسیار عالی است. روی انعطاف‌پذیری‌تان كار می‌كند و می‌توانید با یك جستجوی ساده در اینترنت نحوه استفاده از این كش‌ها را پیدا كنید.

 

خوب و بد، زشت و زیبای وسایل ورزشی خانگی

 

چرخونك

این وسیله هم در سال‌های اخیر با عناوین مختلف به بازار آمد حتی باشگاه‌های ورزشی هم نوع مدرن‌تر و بزرگ‌تر آن را برای فعالیت ورزشی‌شان انتخاب كرده‌اند. به این دستگاه مسگری هم گفته می‌شود. یك وسیله ساده مدور كه می‌توانید روی آن بچرخید. برای شكم، پهلو و ران‌ها هم استفاده می‌شود. از حركت‌های ساده شروع كنید و بعد با چرخش‌های كمر می‌توانید پاهایتان را هم داخل شكم كنید. با حداقل 15 هزارتومان می‌توانید یك وسیله ورزشی ساده در خانه داشته باشید اما یادتان نرود استفاده تنها از این وسیله كافی نیست. تمرین را با روزی 10 دقیقه شروع و به مرور به زمان آن اضافه كنید. این وسیله را روی كمر و پشتتان هم كار و عضله‌های این ناحیه را قوی می‌كند.

 

خوب و بد، زشت و زیبای وسایل ورزشی خانگی

 

توپ ورزشی

حتما در فروشگاه‌ها و باشگاه‌های ورزشی توپ‌هایی با سایزهای بزرگ دیده‌اید. این توپ‌های ورزشی هم چند سالی است پایشان به دنیای ورزش باز شده و در رشته‌های ایروبیك، پیلاتس و بدنسازی از آن استفاده می‌شود. این توپ‌ها كه جنسشان از PVC ارتجاع‌پذیر است از هوا پر می‌شوند. این توپ‌های برای تقویت عضلات شكم و بین مهره‌ها كاربرد دارد اما در مرحله اول باید تعادلتان را روی این وسیله ورزشی بیاموزید. اگر آن را تهیه كردید و قصد دارید در خانه استفاده كنید، توصیه می‌كنیم حتما از سی‌دی‌های آموزشی هم كه در بازار وجود دارد استفاده كنید. ابتدا از توپ به عنوان صندلی استفاده كنید تا كم‌كم تعادلتان حفظ شود. به هر حال اگر از این وسیله ورزشی درست استفاده نكنید، عوارض‌اش بیشتر از مزایایش است.

 

خوب و بد، زشت و زیبای وسایل ورزشی خانگی

 

دمبل

اگر سری به فروشگاه‌های ورزشی بزنید، خواهید دید خرید یك جفت دمبل هزینه چندانی برایتان ندارد و می‌توانید با این وسیله بسیاری از حركت‌های ورزشی را در خانه و به تنهایی انجام دهید. اگر تازه می‌خواهید از این وسیله ورزشی استفاده كنید از وزنه كم آن شروع كنید. با دمبل می‌توانید حركت‌های ساده بازو، مچ و ساعد، سینه‌ها، ران و پاها را انجام دهید. اگر اولین‌بار است كه می‌خواهید از این وسیله استفاده كنید، از یك مربی یا با جستجو كردن در فضای اینترنت حركت‌های درست را یاد بگیرید. روزهای اول كمی احساس درد در بازوها و سایر اندام‌ احساس می‌كنید اما این دردها طبیعی است و ماهیچه‌هایتان درحال تغییر است. می‌توانید دمبل را با یكی دیگر از وسایل ورزشی كه معرفی كردیم تركیب كنید و یك ساعت ورزش خانگی مفید داشته باشید.

 

خوب و بد، زشت و زیبای وسایل ورزشی خانگی



شارژ سریع موبایل