سمانه ربانی سه شنبه ۲۵ آذر ۱۳۹۳ - ۰۶:۰۰

بر اساس یک آمار تقریبی، حدود ۲ میلیارد و ۱۰۰ میلیون نفر از مردم جهان به چاقی یا اضافه وزن مبتلا هستند. جای تعجب نیست، زیرا سبک زندگی امروزه و صرف مدت زمان زیاد برای استفاده از موبایل، کامپیوتر و سایر تکنولوژی ها و همچنین کم تحرکی، آپارتمان نشینی و رژیم غذایی غلط همه دست به دست هم می دهند تا خواسته یا ناخواسته دچار افزایش وزن شوید. در چنین شرایطی برخی برای کاهش وزن و رسیدن به وزن ایده‏ آل، به دنبال سریع ترین راه ممکن هستند بدون اینکه عوارض آن را در نظر بگیرند و چه راهی راحت تر از مصرف قرص های چربی سوز! تحرک نداشته باشید و لاغر شوید!  اما کدام قرص چربی سوز مفید است و کمترین عوارض را دارد؟ به گفته برخی از متخصصین قرص ونوستات نسبت به سایر قرص های چربی سوز کمترین عوارض را دارد و مورد تأیید نیز است. بنابراین در این مطلب به طور کامل در خصوص این دارو توضیح می دهیم.

 

قرص چربی سوز ونوستات

همانطور که اشاره شد، خیلی ها به دنبال ساده ترین راه برای کاهش وزن هستند، وزنی که در طول چند سال افزایش یافته است را می خواهند در کوتاه ترین زمان از دست بدهند و به اندام ایده آل برسند. از میان انواع و اقسام قرص های چربی سوز که هر کدام نیز ساختار و شیوه اثر گذاری متفاوتی دارند، قرص چربی سوز ونوستات بییشتر در کانون توجه قرار دارد. داروی ارلیستاتبا نام های مختلفی مانند زنیکال ( نام اصلی دارو، ساخت آلمان ) و در ایران با نام ونوستات تولید می شود. ونوستات یک مهار‌کننده برگشت‌پذیر آنزیم لیپاز است که با برقراری پیوند با این آنزیم، آن را غیرفعال می‌کند. بنابراین از هیدرولیز چربی تری‌گلیسرید به شکل قابل جذب (اسید چرب و مونوگلیسرید) جلوگیری می‌کند.

 

 قرص ونوستات چگونه اثر می کند؟

مکانیسم اثر گذاری این دارو بر این اساس است که با اشتها کاری ندارند و چربی هم نمی سوزاند، بلکه در سطح دستگاه گوارش مانع جذب یک سوم چربی غذا می شود. یعنی غذایی را که مصرف می کنید، این قرص مانع جذب چربی در بدن می شود، در واقع این قرص همراه با غذا، درصد زیادی از چربی غذا را دفع می ‌کند. یعنی از افزایش وزن جلوگیری کرده و باعث تعادل وزن می شود. از آنجا که این دارو معمولا" جذب بدن نمی ‌شود، جزو دسته داروهایی است که عوارض جانبی کمی دارد. این می تواند یک خبر خوب باشد، اما قطعا" در روند جذب ویتامین های محلول در چربی نیز تأثیر منفی دارد.

چربی هایی که تجزیه و جذب نشده اند، باعث دفع مدفوع پر چرب شده و بوی بسیار زننده ای ایجاد می کنند. در ارتباط با مقدار چربی موجود در غذا، احتمال ایجاد سر دردهای شدید و دل دردهای طاقت فرسا در ۶ درصد مصرف کنندگان وجود دارد. در ضمن به علت اختلال در جذب ویتامین های محلول در چربی که شامل ویتامین های K , E , D , A است،( در واقع جذب ویتامین های E و D و A و k در مصرف‌ کنندگان این قرص ‌ها صورت نمی ‌گیرد) باید دو ساعت بعد از مصرف ونوستات نسبت به مصرف مکمل های مولتی ویتامین اقدام شود.

 

عوارض ونوستات

همانطور که گفته شد اولین مشکل، عدم جذب ویتامین های محلول در چربی است، حال اگر قرار باشد فردی در کوتاه مدت از این قرص استفاده کند، دچار مشکل نخواهد شد، اما اگر در دراز مدت مورد استفاده قرار گیرد، عوارض جانبی رخ خواهد داد. این دارو موجب افزایش خون ‌ریزی ماهیانه در خانم‌ ها در اثر اختلال در انعقاد خون به علت کمبود ویتامین k می‌ شود. در مجموع: اسهال، مدفوع چرب، بی اختیاری یا تکرر مدفوع، جمع شدن گاز در شکم، دردهای شکمی، اختلالات عادت ماهیانه از عوارض جانبی ونوستات می باشد.

 

 موارد منع مصرف ونوستات

کسانی که مشکل تیروئید دارند و از داروی لووتیروکسین استفاده می کنند. کسانی که کمبود ویتامین دارند، خصوصا" ویتامین های محلول در چربی،  کسانی که به علت بیماری قلبی عروقی داروی وارفارین مصرف می کنند، افراد مبتلا به دیابت نوع ۲، کسانی که مشکل نفرون های کلیه دارند و یا کبد چرب دارند، حتما" این دارو را بدون کسب اجازه از پزشک مصرف نکنند. در دوران شیردهی نیز منع مصرف دارد.

 

نکته پایانی

اگر قصد کاهش وزن دارید، راه اصولی و صحیح کنترل وزن را بیاموزید و منابعی که باعث دریافت انرژی مازاد می‏شوند را بشناسید. سالم ترین راه برای کاهش وزن و یا جلوگیری از افزایش وزن، فعالیت ورزشی منظم و رژیم غذایی صحیح است. این داروها حتی اگر مورد تأیید نیز باشند به هیچ عنوان به تنهایی نمی توانند باعث کاهش وزن شوند، بلکه باید در کنار رژیم غذایی و فعالیت ورزشی مصرف شود.  این راه‏ حل‏ ها کوتاه مدت و تجاری هستند مگر در مواردی خاص و برای مدت زمانی کوتاه. کارشناسان مصرف قرص ونوستات را در موارد خاص یا چاقی های شدید به عنوان یک روش‏ کمک کننده در دفع چربی تجویز می کنند نه به عنوان یک روش اساسی و همیشگی.



شارژ سریع موبایل