سارا قاسمی يكشنبه ۶ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۶:۰۰

تأثیرات مثبت ورزش روی سلامت جسمی آشکار و شناخته شده است اما شواهد فراوانی وجود دارد که ثابت می کند ورزش می تواند به سلامت ذهنی و احساسی هم کمک کند.

مطالعات نشان می دهد ورزش روحیه را تقویت کرده خود باوری را افزایش می دهد و حتی به بهبودی آن هایی که دچار افسردگی خفیف و اضطراب هستند نیز کمک می کند. در رابطه با اثر ورزش بر افسردگی و اضطراب تأثیر ورزش بر روان را بخوانید.

 

اثر ورزش بر مغز

فعالیت بدنی تغییراتی در ترکیبات مغز ایجاد می نماید که تأثیرات مثبت برای روحیه را در بر دارد. اما فواید ورزش برای مغز به همین جا ختم نمی شود، تحقیقی جدید نشان می دهد ورزش و تحرک بدنی می تواند باعث ایجاد دگرگونی هایی در ساختار مغز نیز شود.

 

نتایج تحقیقات

دانشمندان روی چند دو قلوی همسان که عادات فعالیت های فیزیکی شان در سن رشد مشابه هم بود ولی در بزرگسالی فعالیت هایشان متفاوت شد، مطالعه کردند و دریافتند نه تنها بدن شان نسبتا" باهم فرق می کرد بلکه در اندازه بافت مغزی شان در بعضی از نواحی مغز هم تفاوت های چشمگیری دیده شد. البته اثبات دقیق این رابطه علت و معلولی دشوار است اما از آنجایی که این دو قلوها DNA مشابه داشتند و رشد و پرورش شان نیز یکسان بود، می توان نتیجه گرفت که ورزش این میان نقشی اساسی داشته است.

دانشمندان زمانی که می خواهند تأثیرات بلند مدت چیزی را بر بدن بررسی کنند، باید تعداد زیادی از متغیرهای مداخله گر مانند ژنتیک و یا پیش زمینه را در نظر بگیرند و به همین دلیل دو قلوهای همسان برای مطالعات اینچنینی بسیار مفید هستند چون در DNA صد در صد مشترک هستند و اگر باهم بزرگ شوند، رشد و پرورش شان هم بسیار شبیه هم خواهد بود.

بنابراین دانشمندان از اطلاعات مربوط به دو قلوها بهره گرفتند تا به نتایج دقیق تری در مورد تأثیر فعالیت های بدنی گوناگون روی بدن برسند. این اطلاعات شامل گزارش های خود فرد از وضعیت سلامت و سبک زندگی بوده که برای منحصر کردن تحقیقات استفاده شد.

در این پژوهش دو قلوهای همسانی شرکت کردند که در دوران کودکی عادات ورزشی شان یکسان بود اما در دوران بزرگسالی به میزان قابل توجهی این عادات متفاوت شدند. تنها ۱۰ جفت دو قلو واجد شرایط بودند که یکی از آن ها بطور منظم ورزش کند و دیگری نه، بنابراین این جفت ها وارد مرحله نهایی تحقیقات شدند.

دانشمندان وضعیت سلامت سوخت و ساز این دو قلوها را از نظر تنظیم قند خون و ساختار مغز بررسی کردند و به دنبال تفاوت ها گشتند. آزمایشات نشان داد دو قلوهای فعال و پرتحرک درصد چربی بدن شان به طرز شگفت انگیزی پایین تر بود و میزان قند خون شان نیز تعادل بهتری داشت البته این دوقلوها رژیم غذایی یکسانی داشتند تا فاکتور تغذیه در این پژوهش دخالتی نداشته باشد.

 

تأثیر ورزش بر سلول های خاکستری

و اما جالب ترین یافته این مطالعات اینکه دو قلوهای پرتحرک تر در دو ناحیه از مغزشان سلول های خاکستری بیشتری داشتند که یکی از این نواحی مسئول هماهنگی حرکات بدن است. البته از آنجایی که این یک آزمایش تصادفی کنترل شده نبوده محققان نمی توانند با قاطعیت ثابت کنند که تنها ورزش دلیل بروز این تأثیرات بوده است. با این حال این حقیقت که شرکت کننده ها دوقلوهای همسان بودند، قطعا" نشان دهنده این است که ورزش تا حدودی در ایجاد این تفاوت ها مؤثر بوده است.



شارژ سریع موبایل