مریم عبدالله زاده چهارشنبه ۱۶ مهر ۱۳۹۳ - ۱۲:۲۰

رشته ورزشی هاپکیدو:هاپکیدو (Hapkido) یکی ازپرطرفدارترین هنرهای رزمی کره ای است که درسراسردنیا نامی آشنا است که با استقبال بسیاری روبروست ودرحال حاضرگسترش و توسعه روزافزونی دارد. کشورکره که مهد هنرهای رزمی دنیا می باشد، منبع وسرچشمه این رشته ورزشی پرکابرد ومطلوب می باشد.

هاپکیدو درکشورکره به تمام نیروهای پلیس آموزش داده می شود وپلیسهای سراسردنیا ونیروهای امنیتی تمام کشورها،FBI و...آموزش می بینند وازفنون ومهارتهای این رشته بهره میبرند.


درایران نیزاین رشته ورزشی پرطرفدار، علاوه بر مجموعه های ورزشی درتهران،کرج واغلب استانها وشهرستانها وحتی کشورهای همسایه وخاورمیانه (Middle East) به علاقمندان این هنررزمی آموزش داده میشود.همچنین هاپکیدو دربسیاری از ارگانهای دولتی، ارتش، سپاه، نیروی انتظامی، دانشگاههای افسری آموزش داده می شود.


معنای هاپکیدو:

یعنی روش وسبک هماهنگی اعضای بدن واستفاده از این هماهنگی با قدرت بدنی هرفرد. بدین معنی که هرفردی باهرقدرت بدنی که دارد با هماهنگی اعضای بدن خودو دانستن فنون ومهارتهای هاپکیدو میتواند ازخود درهرشرایطی وبا دست خالی (Free Hand)دفاع کندواز نیرو و قدرت بدنی حریف علیه خودش استفاده کند. بعبارت دیگرازهاپکیدو بمعنای دفاع شخصی تعبیرمی شود.

Hap‌‌ : همــاهنـــــگ کـــــردن


Ki  : انرژی جسمی/ذهنی


Do : راه و روش هماهنگی

 

"هاپکیدو: راه و روش هماهنگ کردن انرژی و قدرت جسمی وذهن انسان برای هرفرد"


هاپکیدو هنرمشرق زمین وعصاره تمام ورزشهای رزمی است.هنررزمی هاپکیدو با استفاده ازقوای جسمی وقوای ذهنی وتقویت آن وبا استفاده از مهارتهاو تکنیک های آن و دانستن نقاط ضعف وحساس بدن و فشاربروی نقاط حساس وعصبی بدن، با قفل کردن وشکستن مفاصل به فرد مهارتها و فنون لازم برای دفاع از خود درهرشرایطی وبا هر آمادگی جسمانی وقدرت بدنی را می دهد وبا اقرایش اعتماد به نفس قدرت درونی وروانی افراد را تقویت و قوی می کند.

هیچ گونه محدودیت سنی و ضعف جسمان ندارد و درتمام سنین ازکودک گرفته تا فردسالمند می تواند با استفاده ازآموزش فنون هاپکیدو بهره گرفته وازخود درهر شرایطی دفاع کند.این هنررزمی علاوه بر ورزش که برای سلامتی افراد مفید می باشد برای همه بویژه برای قشرآسیب پذیر جامعه بخصوص برای بانوان وکودکان وجوانان که همه روزه درمعرض خطر میباشند، بسیارلازم، مفید وکاربردی می باشد.

 

معرفی رشته ورزشی هاپکیدو
 

ویژگی هاپکیدو

ویژگی تكنیكهای هاپكیدو مطابق علم بیو مكانیك و استفاده ازسایر علوم ورزشی است، مناسب ترین كلام را كه میتوان درمورد هاپكیدو بیان نمود این است كه بگوییم نیرومند ترین،بلندقدترین،چاق ترین وماهرترین افراد را می توان با كمترین نیرو و با استفاده مضاعف از نیروی مهاجم وكوتاه ترین زمان به درگیری خاتمه داد.


جاذبه های هاپكیدو را نمی توان در چند جمله فوق بیان نمود، به عبارتی همان گونه كه همواره در بسیاری از هنرهای رزمی شاهد ضعف های جسمانی افراد حتی تا سطح پیشرفته هستیم، بدنسازی كلاسه شده علمی هاپكیدو از این ضعف برخوردار نبوده وبرای جبران این ضعف میتوان به همه رزمی كاران سبكهای معتبرجهانی توصیه نمود كه در این كلاسها شركت نمایند.


هاپكیدو در هر جلسه تمرینی وعملی شاهد بخش های متنوع وگوناگون سازندگی اعم از بدنسازی، ضربات دست و پا، تمركز، تكنیكهای قفل مفصلی، پرتاب و انواع سلاح سرد و غیره می باشد در این سبك هنرجو همچون سایر رشته های رزمی دارای درجه بندی یا رتبه كمربند از سفید تا مشكی ( دان1 الی ... )می باشد.



شارژ سریع موبایل