میترا جلالی جمعه ۲۵ مهر ۱۳۹۳ - ۰۳:۰۰

تاریخچه اسکیت:

اولین پیست اسکیت در سال ۱۳۶۹-۱۳۶۸ به نام شهید چمران در تهران افتتاح شد و بنا بر درخواست مردم و شناخت آنها نسبت به اسکیت که ورزشی پر تحرک و پر نشاط است در سال ۱۳۶۹-۱۳۷۰ پیستی سر باز در پارک ملت تهران افتتاح شد این پیست چون در دید مردم بود اسکیت جای قابل توجهی در بین مردم پیدا کرد و پیست های زیادی در سراسر کشور آغاز به کار کرد در سال ۱۳۸۰اولین تیم اسکیت ما به مسابقات آسیایی ۲۰۰۱ تایوان راه یافت.

 

ریشه نامگذاری این ورزش :

در قدیم این ورزش را رولربلیدینگ و اینلاین اسکیت می نامیدند و در واقع این نام از شرکت رولر بلید واقع در شهر مینیاپولیس، به عنوان یکی از مهمترین تولید کنندگان ابزارهای ورزشی اسکیت ریشه گرفته شده بود . اما اینلاین اسکیتها طی چند سال اخیر بسیار متنوع شده و بسیاری از شرکتها در بازار آن وارد شده اند. در همین ارتباط سازمان اینلاین رولربلید اسکیت در سال ۱۹۹۱ به سازمان بین المللی اینلاین اسکیت تغییر نام داد و از آن به بعد این ورزش به اینلاین اسکیتینگ مشهور شد.

 

رشته های اسکیت:

رشته های اسکیت عبارتند از:سرعت,استقامت,نمایشی,اسکیتهای هاکی,اگرسیو اسکیت سرعت در ایران از مهر ماه سال ۱۳۸۰ شکل گرفت این رشته به دو دستة داخل سالن و خارج سالن تقسیم می‌شود. در رشتة خارج سالن نیز به دو رشتة مسیر بسته و جاده‌ای تقسیم می‌شود

 

 آشنایی با ورزش اسکیت در ایران

 

تجهیزات اسکیت:

کفش اسکیت : در ابتدا برای یادگیری اسکیت سرعت استفاده از کفشهای چهار چرخ و ساق بلند نه تنها ضرری ندارد بلکه توصیه نیز می شود اما بعد از یادگیری باید روی کفشهای پنج چرخ و ساق کوتاه تمرین کرد تا به آنها کاملا عادت کنیم زیرا در پیشرفت و موفقیت در مسابقات به ما کمک میکنند کلاه ایمنی: کلاههای ایمنی نبایستی پشت سر گذاشته شود ، باید جلوی سر و بالای ابرو قرار بگیرد تا کلاه ایمنی رو.ی سر لیز نخورد و در دید اسکیت باز در طول مدت مسابقه یا تمرین خللی ایجاد نکند . دستکش ، زانو بند ، آرنج بند: می توان در مسابقات استفاده نمود.

 

اسکیت سرعت(Speed skating)

اکثر اسکیت های سرعت دارای ۵ چرخ هستند و فقط در صورتی ۴ چرخ دارند که یا اسکیت باز دارای پای کوچکی باشد و یا بخواهد وزن اسکیت را کاهش دهد. همچنین چرخها دارای قطری بین ۷۶ تا ۸۲ میلیمتر یا بیشتر هستند. چکمه ها ساق کوتاهی دارند . و ترجیحاً از مواد سبک وزن مانند یک ماده ترموپلاستیک با قابلیت شکل گیری که بتوانند قالب پا را بگیرند ساخته می شوند و کسانی به این رشته رو می آورند که علاقمند به حرکات سرعتی و استقامتی هستند.

 

 آشنایی با ورزش اسکیت در ایران

 

قهرمانان اسکیت ایران:

اگر بخواهیم نام اسکیت بازان ایرانی رابنویسیم تعداد زیادی هستند چه آنها که در کشور مقام کسب کردن چه آنها یی که در خارج از کشور مقام کسب کردن من نان تعدادی از آنها را به صورت تصادفی برای شما می نویسم که البته بین اسکیت بازان ایرانی شصت در صد آنها دختران هستندنگین دادخواه: به مقام ششمی رقابت های آسیایی دست یافت. سارا فرشتیان: نفر اول تیم ملی اسکیت بانوان کشور است مهرماه ۸۵ مسابقات آسیایی چین تایپه، موفق به کسب مقام سوم آسیا در ماده ۵۰۰ متر، مقام ششم در مادۀ ۲۰۰متر، مقام ششم در مادۀ ۲۰ کیلومتر جاده و مقام چهارم در مادۀ ۳۰۰۰ متر داخل پیست شد،محمد صالحی در مسابقات آسیایی در چین در رشته های مختلف مقام های هفتم و ۸ و نهم و چهارم و یازدهم را کسب کرد . پوریا واحد:رکور دار در اسکیت پانصد متر سرعت در ایران است.

 

 آشنایی با ورزش اسکیت در ایران

 

اهمیت اسکیت:

ورزش اسکیت ورزشی متنوع، مفرح و با هیجان است و باعث تقویت تعادل در مغز و عضلات، بالا بردن قدرت عضلانی در تمام بدن، هماهنگی عصب و عضله و بالا بردن عکس‌العمل بدن می‌شود و چون این ورزش با موزیک همراه است بیش از بسیاری از ورزش ‌ها باعث شادابی و هیجان و هماهنگی می‌شود. ورزش اسکیت یک جور نوآوری در راه رفتن و پریدن و ... است و امکان فعالیت‌هایی که نمی‌توان با پای معمولی انجام داد را برای انسان فراهم می‌کند و این موضوع آن را از دیگر ورزش‌ها متمایز می‌کند و به همین خاطر برای ورزشکاران جالب و دوست‌داشتنی است.

اسکیت ورزشی است که باعث افزایش آمادگی جسمانی می‌شود. استفاده از "اسکیت این لاین" نه تنها باعث سوزاندن کالری‌ می‌شود که فعالیتی است که بدون هزینه زیاد سلامتی را افزایش می‌دهد.به گزارش شفقناورزشی، اسکیت نسبت به تنیس و ایروبیک فشار کمتری به مفاصل پا وارد می‌کند. با این وجود اگر اسکیت این لاین انجام می‌دهید باید نکات خاصی را رعایت کنید تا مطمئن باشید که به خود آسیب نمی‌رسانید.این ورزش می‌تواند ایمن و لذت‌بخش باشد. با این حال هر ساله 16 هزار اسکیت‌باز در آمریکا مجروح می‌شوند. بیشترین آسیب‌دیدگی‌ها به دلیل استفاده نکردن از تجهیزات ایمنی است. مطالعات نشان می‌دهد که حدود 66 درصد از اسکیت‌بازان از لوازم ایمنی استفاده نمی‌کنند. بسیار مهم است که یک اسکیت‌باز از اسکیتی مناسب و در اندازه درست استفاده کند. در غیر این صورت به راحتی دچار پیچ‌خوردگی مچ پا می‌شود.

هنگامی که اسکیت مناسب خریداری کردید، مطمئن شوید که به اندازه کافی از مچ پا محافظت می‌کند. می‌توانید برای یافتن اطمینان پلاستیک اسکیت را فشار دهید. اگر توانستید به آن حالت بدهید، یعنی زیاد محکم نیست و نمی‌تواند از مچ پای شما محافظت کند. مطمئن باشید که ساق اسکیت بالاتر از مچ پای شما قرار می‌گیرد. اسکیت باید کاملا اندازه پای شما باشد و پای شما در داخل اسکیت سر نخورد. ضمنا اسکیت نباید بیش از حد تنگ باشد زیرا در این صورت راحت نخواهد بود. هنگامی که می‌خواهید اسکیت بخرید از همان جورابی استفاده کنید که به هنگام بازی اسکیت می‌خواهید بپوشید. در غیر این صورت ممکن است اسکیت برای شما گشاد یا تنگ شود.

بنابر گزارش ایسنا، در کنار اسکیت باید تجهیزات محافظت لازم را نیز خریداری کنید و اولین وسیله‌ای که باید خریداری شود، کلاه است. اگر کلاه شما به اندازه کافی محکم و مناسب باشد، از ناحیه سر آسیب نخواهید دید. شما باید از محافظ آرنج و زانو،‌ دستکش و مچ‌بند استفاده کنید.در شروع بهتر است از کلاس‌های اسکیت استفاده کنید. به این ترتیب خواهید آموخت که چگونه زانوها را خم، تعادل را برقرار و توقف کنید. سعی کنید به هنگام اسکیت نکات ایمنی را رعایت کنید. به عابران پیاده و دوچرخه‌سواران توجه کنید. سعی کنید در خیابان که محل رفت‌وآمد ماشین‌هاست، اسکیت بازی نکنید.

 



شارژ سریع موبایل