مهدی خاکپور يكشنبه ۲۸ شهريور ۱۳۹۵ - ۰۶:۰۰

زمانی که شما قبل از به صدا در آمدن زنگ ساعتتان بیدار می شوید، ظاهرا بهترین گزینه پیش رو، ماندن در رختخواب است و شما تلاش می کنید چشمان خود را تا جایی که ممکن است، بسته نگاه دارید، درست است؟

به گفته ی محققین این عمل می تواند باعث گسترش دامنه ی بی خوابی مزمن در شما شود.

مطالعات جدید دانشمندان در دانشگاه پنسیلوانیا که در کنفرانس خواب در سال ۲۰۱۶ ارائه شده است، نشان می دهد، بیرون آمدن از رختخواب زمانی که شما نمی توانید بخوابید، می تواند تا ۷۰ الی ۸۰ درصد از ایجاد بی خوابی مزمن، در شما جلوگیری کند.

برای انجام این مطالعات محققان، عادت های خواب در ۴۱۶ نفر را مورد بررسی قرار دادند، تمامی شرکت کنندگان در این آزمایش هنگام شروع خواب به خوبی به خواب می رفتند، اما در طول آزمایشات، ۲۰ درصد از شرکت کنندگان دچار بی خوابی شدید شدند.(برای مدت دو هفته الی سه ماه و در هر هفته سه شب یا بیشتر، دچار مشکل بی خوابی حاد و یا مشکل در طول به خواب رفتن شدند.)

در این گروه نهایتا ۴۵ درصد شرکت کنندگان، خواب خوب و راحتی را تجربه کردند، اما ۷ در صد از آنها، دچار مشکل بی خوابی مزمن بودند. (به مدت بیش از سه ماه )

اما تفاوت نتایج به دست آمده در چیست؟ کسانی که در هنگام بروز بی خوابی، رختخواب را ترک کردند از شانس بهتری، در به خواب رفتن مجدد، برخوردار بودند، اما کسانی که هنگام بی خوابی، در رختخواب می ماندند از احتمال بیشتری جهت ابتلا به بی خوابی حاد، برخوردار بودند.

بنا به گفته ی دکتر مایکل پرلیس، متخصص در حوزه ی خواب رفتاری، این گونه افراد، زود به رختخواب رفته و دیر هم از رختخواب، بیرون می آیند و صرفا در رختخواب چرت می زنند. گرچه این رفتار ظاهرا منطقی به نظر می رسد، اما در طولانی مدت، باعث ایجاد ناهماهنگی مابین توانایی به خواب رفتن و شانس به خواب رفتن می شود که این مساله خود باعث افزایش مشکل بی خوابی، در افراد می شود.

بنا به اظهار پزشکان در یک کالج در آمریکا، تلاش برای بیدار ماندن، به جای تلاش برای به خواب رفتن به زور را، می توان یک استراتژی رایج در درمان بی خوابی در قالب شیوه رفتار شناسی دانست.

اگر شما برای به خواب رفتن در طول شب نا موفق بودید، رختخواب را ترك كرده و به فعالیت دیگری بپردازید، در این صورت شما می توانید به نسبت زمانی که در رختخواب می ماندید سریعتر به خواب رفته و خواب بهتری را تجربه کنید.

بنا به اظهار محققین موسسه ی پرلیس، نباید زود به رختخواب رفته و چرت بزنید و یا به اجبار در رختخواب بخوابید چرا که با داشتن یک برنامه منظم برای ساعت خواب و بیدار شدن بعد از ۳ تا ۵ روز می توانید شب هنگام، خواب راحتی را تجربه کنید. مساله بسیار مهم دیگر، این است که رختخواب خود را در هنگام خواب مکانی برای اعمال زناشویی قرار دهید (نه برای مطالعه کردن، یا كار با تلفن همراه تان). همچنین بنا به گفته ی محققان در کالج پزشکی دانشگاه آریزونا، دراین صورت ذهنتان زمان بیداری خود را در رختخواب، به کمتر از نیم ساعت در هفته کاهش می دهد.



شارژ سریع موبایل